Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi EnglishRead article in English

Edelläkävijämaiden oppeja Suomen hyvinvointitalouden ohjausmallille

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 11.12.2023 13.00
Tyyppi:Kolumni
Kuvassa panelistit

THL:n kehittämishankkeessa laaditaan Suomelle ehdotusta hyvinvointitalouden ohjausmalliksi, joka vahvistaisi hyvinvointilähtöistä politiikantekoa Suomessa. THL:n ja OECD:n WISE-keskuksen 21.–22.11.2023 järjestämä työpaja kokosi yhteen virkamiehiä hyvinvointitalouden edelläkävijämaista pohtimaan hallinnon käytäntöjen toimivuutta ja juurruttamista. Samalla se tarjosi oppeja Suomelle oman ohjausmallin kehittämiseksi.

Hyvinvointitaloudessa on kyse siitä, että päätöksenteossa huomioidaan nykyistä tasapainoisemmin ekologinen, taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys ja kestävyysulottuvuuksien välinen vastavuoroinen suhde. Tavoitteena on ihmisten ja luonnon hyvinvoinnin turvaaminen samalla kun huomioimme tulevien sukupolvien mahdollisuudet kestävään hyvinvointiin. THL:n hankkeessa kehitetään yhteistyössä ministeriöiden ja muiden keskeisten toimijoiden kanssa ehdotus siitä, miten päätöksentekoa voidaan parantaa hyödyntämällä tehokkaammin hyvinvointitalouden näkökulmasta tuotettua tietoa.

  • Hyvinvointitaloudellisten vaikutusten arviointimekanismi -hanke (THL)Link to an external websiteOpens in a new tab

Maailmalla on jo monia vaikuttavia käytäntöjä, joilla hyvinvointitalous ja hyvinvointilähtöisyys on tuotu osaksi kansallista päätöksentekoa. THL:n järjestämä työpaja kokosi Pariisiin virkamiesedustajia Ruotsista, Islannista, Alankomaista, Italiasta, Skotlannista, Walesista, Uudesta-Seelannista, Kanadasta ja Irlannista keskustelemaan kansallisten toimintatapojen käytännön kokemuksista ja mahdollisista kehityssuunnista. Suomen hallinnon edustajana kansainvälisiä oppeja kuulemassa ja hyvinvointilähtöisyyden edistämisen kansallisia suunnitelmia esittelemässä oli valtioneuvoston kanslian strategiaosaston johtava asiantuntija Ilpo Airio.

”This is just about good policy making” -toteamus toistui puheenvuoroissa 

Osallistujien mukaan työpaja auttoi hahmottamaan oman maan käytäntöjä, ja suhteuttaminen muihin maihin kirkasti näkemystä oman maan lähestymistavan vahvuuksista ja heikkouksista. Mailla on paljon yhteistä ja samankaltaisia haasteita. 

Yksi mietityttävistä aiheista oli jatkuvuuden ylläpitäminen poliittisten asetelmien muuttuessa. Maiden joukossa oli monia esimerkkejä parlamentaarisesta sitoutumisesta hyvinvointitalouden toimintaperiaatteisiin. Ohjausmalli voidaan muotoilla niin, että se mahdollistaa poliittisten painopisteiden muuttumisen samalla kun laaja-alaisen hyvinvoinnin ja kestävyyden huomioiminen jatkuu pitkäjänteisesti. 

Parlamentaarisen tuen ohella ohjausmalleja on juurrutettu myös vahvemmin keinoin. Esimerkiksi Walesissa lainsäädäntö määrää julkisia toimijoita keskittymään päätöksenteossaan ennaltaehkäisyyn, pitkän aikavälin vaikutuksiin ja hallinnonrajat ylittävään yhteistyöhön. Toimintatapojen määrittelyn lisäksi toinen lähestymistapa on ollut määrätä vastuurooleja eri toimijoille, millä varmistetaan hyvinvointitiedon kulkeutuminen päätöksentekoon.

Hyvinvointilähtöisessä lähestymistavassa onkin yksinkertaisimmillaan kyse hyvien päätöksentekokäytäntöjen noudattamisesta – poliittisia kysymyksiä lähestytään kokonaisvaltaisesti, kauaskatseisesti, pitkäjänteisesti, näyttöön perustuen sekä toimijoita ja tavoitteita yhteen integroiden. Hyvinvointitalousnäkökulman tuominen hallinnon prosesseihin voi herättää vastustusta, jos sen tuoma lisäarvo ei ole selkeä. Parhaimmillaan hyvinvointitalousnäkökulma auttaa virkamiehiä ja päätöksentekijöitä tekemään työnsä entistä paremmin ja tehokkaammassa ministeriörajat ylittävässä yhteistyössä. 

Yksi tapa, jolla hyvinvointilähtöisyys on muuttanut päätöksentekoa, on pitkän aikavälin vaikutusten huomioimisen aseman vahvistuminen. Walesissa tätä tuetaan erityisen vahvasti lainsäädännöllä. Siellä tulevien sukupolvien komissaari auttaa julkisia toimijoita, mukaan lukien hallitusta, miettimään toimiensa laajoja hyvinvointivaikutuksia yli kymmenen vuoden aikaperspektiivillä. 

Hyvinvointitalous on osa budjettiprosessia monessa maassa 

Hyvinvointitietoa hyödynnetään kansallisella tasolla laajasti kaikilla ohjauksen saroilla strategisesta ohjauksesta normiohjaukseen. Useissa maissa hyvinvointitieto on liitetty osaksi resurssiohjausta ja sen ydintä eli budjettiprosessia. Esimerkiksi Italiassa kansallinen tilastoviranomainen tuottaa valtiovarainministeriön talousarvioesityksen liitteeksi seuranta- ja ennusteraportin tasavertaisen ja kestävän hyvinvoinnin kehityksestä indikaattorien valossa. Käytäntö laajentaa talouskeskustelun näkökulmia ja oikea-aikaisesti tuotettu tieto mahdollistaa laadukkaan päätöksenteon. 

Islannissa sosiaalista, ekologista ja taloudellista hyvinvointia koskeva indikaattoritieto on osa vuosittaista viiden vuoden finanssipoliittista strategiaa. Jokaisen ministerin on budjettilain nojalla perehdyttävä kuvaamaan, miten oman vastuualueen politiikkatoimet edistävät hallituskaudelle sovittuja hyvinvointitavoitteita. Uudessa-Seelannissa julkista taloutta koskeva laki velvoittaa hallitukset asettamaan vuosittain joukon hyvinvointitavoitteita, ja selittämään miten niihin liitetyt toimet tukevat hyvinvointia pitkällä aikavälillä. Tarkastelu kattaa taloudellisten, sosiaalisten ja luonnon pääomavarantojen kehitysnäkymät.

Hyvinvointitiedon liittäminen budjettiprosessiin nähtiin työpajassa keinona vahvistaa tiedon ohjausvaikutusta. Pelkkä hyvinvoinnin menneestä ja tulevasta kehityksestä informoiminen ei tuota hyvinvointivaikutuksia, ellei tietoa ole suunniteltu ohjaamaan talouspoliittisia päätöksiä. 

Suomi sai edelläkävijöiltä vinkkejä ohjausmallin kehitystyöhön 

Kaikilla hyvinvointitaloutta harjoittavilla mailla on ollut yksilölliset lähtökohdat oman ohjausmallinsa kehittämiseen, ja ne ovat myös kehittyneet eri tahtiin. Vertailu niiden välillä oli työpajan osallistujista aluksi jopa haastavaa. Suomessa kansallisen ohjausmallin ehdotuksen laatiminen on osoitettu tutkimuslaitoksen tehtäväksi, ja työssä painottuvat ohjausvaikutuksen merkitys ja ehdotuksen rakentuminen olemassa olevien hallinnon prosessien varaan. Tätä pidettiin erittäin järkevänä lähestymistapana.

Usein toistunut ohjenuora oli miettiä, mitä ohjausmalli pyrkii korjaamaan ja mikä sen lisäarvo on: parempi koordinaatio ministeriöiden hankkeiden välillä, kustannusvaikuttavuuden parantaminen, pitkän aikavälin kestävyysajattelun tuominen päätöksentekoon vai jokin muu? 

Toinen keskeinen oppi oli jo ohjausmalliehdotuksen suunnitteluvaiheessa huomioida, miten malli voisi muuttua ja kehittyä käytännössä. Vaiheittaisen käyttöönoton suunnittelu ja mallin yhteiskehittäminen mahdollisten käytännön soveltajien kanssa tukevat sitä, että malli vakiintuu käytäntöön, palvelee soveltajiaan ja toimii hyvinvointi- ja kestävyysongelmia tarkoituksenmukaisesti ratkovasti. Muiden maiden käytännöistä oppiminen on tärkeää, mutta mallin on menestyäkseen oltava kansalliseen kontekstiin sopiva.

Uusi tiedonvaihtoalusta hyvinvointitiedon tuottamisen ja soveltamisen tueksi

Hyvinvoinnin mittaamista ja politiikkakäytäntöjä koskevan kansainvälisen tiedonvaihdon tukemiseksi OECD:n WISE-keskus julkaisi Knowledge Exchange Platform on Well-being Metrics and Policy Practice (KEP) -alustan. Julkaisutilaisuus pidettiin työpajan yhteydessä, ja siellä kuultiin puheenvuorot rahoittajamaiden edustajilta ja OECD:n pääsihteeriltä. Suomen puheenvuoron piti STM:n kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi. Julkaisutilaisuus päättyi asiantuntijapaneelin keskusteluun, jossa käsiteltiin hyvinvointipoliittisten käytäntöjen täytäntöönpanon haasteita ja saavutuksia sekä vertaisoppimisen mahdollisuuksia. Asiantuntijapaneelissa Suomea edusti THL:n tutkimusprofessori Heikki Hiilamo, joka korosti eriarvoisuuden ja huono-osaisten ryhmien huomioon ottamista hyvinvointitalouden kehittämisessä.

OECD:n KEP-alustan puitteissa tullaan jatkossa järjestämään myös Knowledge Exchange -työpajoja, joissa jaetaan maiden välisiä kokemuksia ja ratkaisuja hyvinvointilähtöisten mittarien ja ohjauskeinojen kehittämisestä sekä niiden poliittisesta soveltamisesta. Hyvinvointitalouden ensiaskeleita ottaessa Suomen kannattaa hyödyntää tiedonvaihtoalustaa ja käyttää vaikutusvaltaansa siihen, mitä kysymyksiä KEP-alustalla ja Knowledge Exchange -työpajoissa tullaan jatkossa käsittelemään. 

Saija Iivonen, tutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Heikki Hiilamo, tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Satu Korhonen, kehittämispäällikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Ilpo Airio, johtava asiantuntija, valtioneuvoston kanslia (VNK)
Riikka Pellikka, erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

THL:n hanketta (2022–2024) rahoittaa EU:n elpymis- ja palautumistukiväline (RRF) osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Lisätietoa:

THL:n hyvinvointitalous-hankkeen verkkosivut Link to an external websiteOpens in a new tab
The Knowledge Exchange Platform on Well-being Metrics and Policy Practice (KEP) -verkkosivutLink to an external websiteOpens in a new tab
OECD:n WISE-keskuksen verkkosivusto (Centre on Well-being, Inclusion, Sustainability and Equal Opportunity)Link to an external websiteOpens in a new tab

OECD hyvinvointi hyvinvointitalous työpajat
Back to top
Ministry of Social Affairs and health
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

About the site

Data Protection

Sitemap

Accessibility statement for the stm.fi website

Feedback

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • National service reform
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • The European Accessibility Act
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Completed projects
  • Publications
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • STEA grants
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website