Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

TEM:n talousarvioehdotus vuodelle 2020: Kasvupolitiikkaa sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 16.8.2019 11.29
Tyyppi:Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2020 talousarvioehdotuksen painopisteenä on kestävää talouskasvua edistävä kasvupolitiikka. Kasvu rakentuu sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävälle pohjalle.

– Panostamme talousarvioehdotuksessamme hyvään työllisyyden hoitoon, osaamiseen ja innovaatioihin sekä vähähiilisyyteen, toteavat työministeri Timo Harakka ja elinkeinoministeri Katri Kulmuni vaalikauden ensimmäisestä talousarvioehdotuksesta.

TEM ehdottaa pääluokan määrärahoiksi 2 728 miljoonaa euroa, joka on reilut 227 miljoonaa euroa enemmän kuin kuluvan vuoden varsinaisessa talousarviossa. Lisäyksestä 73 miljoonaa euroa on uuden hallitusohjelman mukaisia lisäpanostuksia kestävään kasvuun.

Pääluokan menojen tasoa kasvattavat myös päästöoikeuden hinnanmuutoksesta johtuva päästökaupan kompensaatiotukimenojen kasvu (45 miljoonaa euroa), kertaluonteinen EU:n innovaatiorahastoon tuloutettava päästöoikeuksien huutokauppatulo (46 miljoonaa euroa), teknisluonteinen arvonlisäveromenojen kasvu (21 miljoonaa euroa) sekä julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin vuoden 2019 talousarvioon tehdyn kertaluonteisen säästön poistuminen (50 miljoonaa euroa).

Kohti 75 prosentin työllisyysastetta

Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden määrärahaksi reilua 297 miljoonaa euroa, joka sisältää 17 miljoonan euron lisäyksen palkkatukeen. Hallitusohjelman mukaisesti yritysten ja kolmannen sektorin palkkatukea lisätään. Lisäksi TE-toimistojen palkkatukea koskevien digipalveluiden kehittämiseen osoitetaan 2 miljoonan euron määräraha ja ELY-keskusten henkilöstöä lisätään 20 henkilötyövuodella palkkatukien maksatustehtävissä.

– Hallitusohjelmaan kirjattu 75 prosentin työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttää paljon erilaisia toimia ja hyvää yhteistyötä. Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä käynnisti työnsä heinäkuussa ja sen asettamat kolmikantaiset työryhmät voivat esittää uusia toimenpiteitä jo syyskuussa pidettävään budjettiriiheen, toteaa työministeri Harakka.

TE-toimistojen resursointi turvataan. Nuorisotakuun edistämiseen ja määräaikaishaastatteluihin osoitetaan 5 miljoonan euron lisämääräraha vuodelle 2020. Kokonaisuudessaan uuden hallitusohjelman mukainen lisämääräraha näihin tehtäviin on 33 miljoonaa euroa vuosina 2020–2023.

– Meillä on asiantunteva TE-hallinto, jonka resursoinnista on pidettävä huolta. Korkeamman työllisyystavoitteen saavuttaminen vaatii aiempaa enemmän henkilökohtaista palvelua ja meidän on turvata palveluiden riittävä taso, jatkaa työministeri Harakka.

Työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioehdotus sisältää myös hallitusohjelman mukaisen 10 miljoonan euron kehittämisrahan työllisyyden edistämiseksi. Lisämäärärahaa kohdennettaisiin muun muassa ammatinvalinta- ja uraohjauksen tehostamiseen.

Innovaatiorahoitukseen lisäpanostuksia

Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin avustusvaltuudeksi reilua 332,5 miljoonaa euroa ja lainoihin lähes 147 miljoonaa euroa vuodelle 2020. Avustusvaltuuksissa on uuden hallitusohjelman mukaista lisäystä 39,5 miljoonaa euroa.

– Olemme jääneet kilpailijamaistamme jälkeen innovaatiopanostuksissa, joten hallitus satsaa innovaatiorahoituksen kasvattamiseen. Osa lisäyksistä käsitellään hallituksen tulevaisuusinvestointeina, joiden tarkempi valmistelu on meneillään, toteaa elinkeinoministeri Kulmuni.  

– Hallituksen työllisyystavoitteeseen pääsy edellyttää, että yritysten toimintaedellytykset ovat kunnossa ja vakaat. Innovaatiopanostuksilla voimme uudistaa elinkeinorakennettamme ja mahdollistaa yritysten kasvua ja kansainvälistymistä, sanoo elinkeinoministeri Kulmuni.

Business Finlandin toimintamenoihin ehdotetaan reilua 97 miljoonaa euroa, joka sisältää 13,5 miljoonaa hallitusohjelman mukaisia lisäpanostuksia kansainvälisen kasvun ohjelmaan. Lisärahoitus käytettäisiin pääosin viennin ja kansainvälistymistoiminnan, mukaan lukien kansainvälisten osaajien houkuttelu, vahvistamiseen.

Kansainvälisen kasvun ohjelma

Hallitusohjelmaan mukainen kansainvälisen kasvun ohjelman valmistelu on käynnistynyt. Työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2020 sisältää reilun 24 miljoonan euron lisäpanostuksen ohjelmaan.

Lisämäärärahoista kohdennetaan 13,5 miljoonaa euroa Business Finlandin kansainvälistymisresurssien vahvistamiseen ja 6,5 miljoonan euroa Business Finlandin avustusvaltuuksiin myönnettäväksi yrityksille kansainvälistymisen vauhdittamiseen.

Osana kansainvälisen kasvun lisärahoitusta käynnistetään pk-yritysten kasvun kiihdyttämisohjelma, johon ehdotetaan varattavaksi 4 miljoonan euron myöntämisvaltuus vuodelle 2020. Ohjelman tavoitteena on tukea pk-yrityksiä erityisesti Etelä- ja Länsi-Suomessa, joissa käytettävissä olevat tuet ovat vähäisemmät kuin Itä- ja Pohjois-Suomessa EU:n rahoituksen niukkuudesta johtuen.

Talent Hub -toimintamalli vakiinnutetaan 3 miljoonan euron lisärahoituksella. Mallin kautta mahdollistetaan yritysten ja kansainvälisten osaajien tiedonsaanti yhden luukun -periaatteella. Lisärahoitus mahdollistaa muun muassa kaupungeille ja yhteisöille myönnettävän siemenrahoituksen kansainvälisten osaajien rekrytoinnin tukemiseen ja kampanjoinnin suomalaisen työelämän houkuttelevuuden vahvistamiseksi.

TEM ehdottaa myös lisättäväksi TE-toimistojen resursseja 2,8 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Lisäyksestä 1 miljoonaa euroa käytettäisiin työlupaprosessien tehostamiseen siten, että henkilöstöä lisätään 20:llä ja 1,8 miljoonaa euroa kansainvälisen rekrytoinnin toimintamallin toimeenpanoon.

Kohti fossiilivapaata hyvinvointiyhteiskuntaa

Kivihiilen energiakäyttö päättyy jo tehtyjen päätösten myötä viimeistään toukokuussa vuonna 2029. Työ- ja elinkeinoministeriö vauhdittaa kivihiilestä luopumista erityisesti energiatuen kautta. TEM ehdottaa energiatukeen 110 miljoonan myöntämisvaltuutta vuodelle 2020. Kokonaisuus pitää sisällään hallitusohjelman mukaisen 30 miljoonan euron lisäyksen, joka kohdennetaan kivihiilen käyttöä korvaavien investointien tukemiseen.

Vähähiilisyyden vauhdittamiseksi käynnistetään kiertotalouden edistämisohjelma. Ohjelman toimeenpanoon ehdotetaan 1 miljoonan euron lisämääräraha vuodelle 2020.

Maahanmuutto ja kotouttaminen

Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa kotouttamisen ja työlupaprosessien tehostamiseen 3 miljoonan euron tasokorotusta vuodelle 2020. Lisämäärärahan turvin vahvistettaisiin erityisesti TE-toimistojen resursseja maahanmuuttajien osaamisen tunnistamistehtävissä sekä kuntien osaamiskeskustoimintaa ja järjestöjen roolia kotouttamisessa.

Hallitusohjelman mukaisesti pakolaiskiintiötä nostetaan 850 henkilöön vuonna 2020. Tästä johtuen työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioon vuodelle 2020 varataan 165 000 euron lisämääräraha kotouttamiskoulutukseen ja 520 000 euroa kotouttamisen kuntakorvauksiin.

Valmistelut työperäisen maahanmuuton hallinnon siirtämiseksi sisäministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön on käynnistetty hallitusohjelman mukaisesti.

Kilpailu- ja kuluttajapolitiikan toimeenpanoon lisärahoitusta

Hallitusohjelman mukaisesti kilpailu- ja kuluttajapolitiikkaa vahvistetaan. Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa hallitusohjelmaan perustuen Kilpailu- ja kuluttajaviraston resurssien vahvistamista 1,5 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Lisäksi ministeriö on sisällyttänyt ehdotukseensa Kilpailu- ja kuluttajavirastolle 650 000 euron lisämäärärahan EU:n yhteistyöasetuksen toimeenpanoon. Asetuksen perusteella laajennetaan rajat ylittävää valvontatoimintaa ja siihen liittyen kuluttaja-asiamiehen keinot puuttua elinkeinoharjoittajien kuluttajansuojasäännösten vastaisiin toimiin laajentuvat ja tehokas valvonta edellyttää viraston lisäresursointia.

Kuluttajaliiton valtionavustukseen ehdotetaan 500 000 euron tasokorotusta käytettäväksi kuluttajainformaation vahvistamiseen. Lisäyksen jälkeen liiton vuotuinen avustus olisi 1,3 miljoonaa euroa.

Tulevaisuusinvestointien valmistelu jatkuu

Työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioehdotus ei pidä sisällään hallitusohjelman mukaisia tulevaisuusinvestointeja, joiden valmistelu on käynnissä. Työ- ja elinkeinoministeriö on toimittanut omat ehdotuksensa valtiovarainministeriöön elokuun alussa.

TEM:n ehdotus perustuu hallitusohjelman valmistelun yhteydessä valmisteluihin määräraha-allokaatioihin.

Vuosien 2021–2023 julkisten talouden suunnitelma

Samanaikaisesti vuoden 2020 talousarvioehdotuksen kanssa on valmisteltu vaalikauden julkisten talouden suunnitelmaa. Työ- ja elinkeinoministeriön on ehdottanut pääluokan määrärahoiksi lähes 2 691 miljoonaa euroa vuodelle 2021, 2 541,5 miljoonaa euroa vuodelle 2022 ja noin 2 554 miljoonaa euroa vuodelle 2023.

Uuden hallitusohjelman mukaiset pysyvät lisäykset ovat lähes 109 miljoonaa euroa vuodelle 2021, reilut 111 miljoonaa euroa vuodelle 2022 ja 118,5 miljoonaa euroa vuodelle 2023.

Merkittävimmät hallitusohjelman mukaiset määrärahalisäykset vuosille 2020–2023 (yhteensä neljän vuoden aikana):

  • Business Finlandin avustusvaltuudet, 168 miljoonaa euroa (myöntämisvaltuus)
  • Kansainvälisen kasvun ohjelma, 112 miljoonaa euroa
  • Energiatuki, 90 miljoonaa euroa (myöntämisvaltuus)
  • TE-toimistot, 67 miljoonaa euroa
  • Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut, 66 miljoonaa euroa

Lisätiedot:
työministerin erityisavustaja Ville Kopra, TEM, puh. 040 8261 358
elinkeinoministerin erityisavustaja Kari Jääskeläinen, TEM, puh. 044 058 1030
kansliapäällikkö Jari Gustafsson, TEM, puh. 029 504 7400
talousjohtaja Mika Niemelä, TEM, puh. 029 506 2135

Työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2020
Katri Kulmuni Timo Harakka
ehdotukset elinkeinot energia innovaatiot talousarvioehdotukset työ työelämä yritykset
Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website