Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi EnglishRead article in English

Kolumni: Polkuja ydinenergiainvestointien edistämiseksi

työ- ja elinkeinoministeriö
Riku Huttunen
Julkaisuajankohta 31.1.2025 13.06
Tyyppi:Kolumni
Riku Huttunen puolilähikuvassa
Ylijohtaja Riku Huttunen, TEM

Suomessa vallitsee laaja ymmärrys ydinenergian tärkeästä roolista myös tulevaisuudessa. Uuden kapasiteetin rakentamiseen on halua, mutta investointien kannattavuus on vuosien mittaan selvästi heikentynyt. Mitkä eri keinot voisivat tulla kyseeseen ydinenergian edistämisessä?

Puhtaan sähköntuotannon, myös ydinvoiman, merkittävä lisääminen on pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman energialinjausten keskeinen lähtökohta. Hallitus on muun muassa sitoutunut hyväksymään kaikki kriteerit täyttävät periaatelupahakemukset, joissa hakijoiden taustat ovat kansallisen turvallisuuden kannalta hyväksyttävät.

Suomessa toimii viisi ydinvoimayksikköä, joista viimeisimpänä käyttöön otettiin Olkiluoto 3 vuonna 2023. Ydinvoiman osuus sähköntuotannostamme on noussut 40 prosenttiin. Nykyisillä yksiköillä on käyttöluvat pitkälle tulevaisuuteen. Kaksi vuonna 2011 myönteisen periaatepäätöksen saanutta yksikköä – Hanhikivi ja Olkiluoto 4 – jäivät rakentamatta, eri syistä.

Alan näkymät ovat muuttuneet

Perinteisten, suurten ydinvoimahankkeiden toteuttaminen ilman valtion tukea on viime vuosina osoittautunut vaikeaksi. Syynä on muun muassa tuuli- ja aurinkovoiman edullisuus, joka näkyy Suomenkin sähkömarkkinoilla.

Kilpailutilanne on nostanut modulaariset ja sarjatuotannon etuja hyödyntävät laitokset, SMR:t (Small Modular Reactor), laaja-alaisen kehitystyön kohteiksi. Valmiita malleja ei juuri vielä ole, mutta Suomessakin kehitetään erityisesti lämmöntuotantoon tarkoitettuja reaktoreita.

Yhteiskunta sähköistyy ja tarvitsee lisää puhdasta sähköä. Skenaariot kuitenkin vaihtelevat huomattavasti: sähkön kulutuksen on arvioitu olevan 110–160 terawattituntia vuonna 2035 (viime vuonna kulutus oli 83 TWh). Jo alkanut datakeskusten rakentaminen on yksi suuri kysyntää lisäävä tekijä, toinen ovat tavoitellut energiaintensiivisen teollisuuden investoinnit. Kysynnän kasvu on ratkaisevan tärkeää uuden sähköntuotannon syntymiseksi.

Huomattakoon, että ydinvoima ei ole tehokas ratkaisu jo käsillä olevaan sääriippuvaisen tuotannon ja hintojen vaihteluun. Uusi ydinvoima tulisi käyttöön hitaasti eikä sen ensisijaisena roolina ole toimia säätövoimana. Sähkötehon täysaikaisen riittävyyden kannalta on jo nyt olennaisen tärkeää investoida kysynnän ja tarjonnan joustoon sekä erilaisiin energiavarastoihin. Ministeriön johdolla työskentelee parhaillaan myös ns. fossiilittoman jouston työryhmä, joka kartoittaa osaltaan nopeasti toteutettavia ratkaisuja. 

Ydinvoima puolestaan olisi pitkän aikavälin perusvoimaratkaisu, sen rakentaminenkin vie 10–15 vuotta. Unohtaa ei toki sovi sitäkään, että Teollisuuden Voima suunnittelee Olkiluodon 1- ja 2-yksikön tehonkorotuksia lisäinvestoinnein.

Pienreaktorien todennäköisin käyttökohde olisi joko kaupunkien tai suurten teollisuuslaitosten lämmön tuotanto tai yhdistetty sähkön- ja lämmöntuotanto, jo kannattavuussyistä. Alustavaa suunnittelua tehdään muun muassa Helsingissä ja Kuopiossa.

Kannattavuus ratkaisee

Uudet, perinteisen teknologian ydinvoimalat tarvitsevat tukea sellaisissakin maissa, joiden sähkönhinta on selvästi pohjoismaista korkeampi, kuten Iso-Britannia ja Tshekki. Tilanne on siis huomattavasti erilainen kuin takavuosikymmeninä.

Ruotsissa aiotaan purettujen yksiköiden korvaamiseksi ja uuden sähköntarpeen kattamiseksi rakentaa valtion merkittävällä tuella lisää ydinvoimaa. Selvityshenkilö on hahmotellut tukia sekä yksiköiden rakentamisen ajalle (korkotuettu laina) että käytön ajalle – 40 vuodeksi – takuuhinnan muodossa. Kustannukset olisivat kymmeniä miljardeja euroja. Varsinaista lakiesitystä ei ole vielä annettu.

Ruotsin valmistelu kuvastaa myös Suomen haasteita. Uusi perinteinen ydinvoimatuotanto ei liene enää lähellekään itsensä kannattavaa. Jo rakentamisen mahdollistaminen voi edellyttää valtion takauksia tai lainoja. Suomen valtion takausvastuut muun muassa telakkateollisuuden osalta ovat jo nyt suuret, yhteensä noin 70 miljardia euroa.

Vielä suurempi kysymys on kuitenkin toiminnan aikainen takuuhinta tai kaksisuuntainen hinnanerosopimus (Contract for Difference), joka voi tulla hyvin kalliiksi – varovastikin arvioiden mahdollisesti satoja miljoonia euroja vuodessa vuosikymmenten ajan, riippuen siitä kuinka paljon markkinahinta on takuuhintaa alhaisempi. Vaikka takuuhinta toimii molempiin suuntiin, eli korkean hinnan aikana yhtiö on maksajan roolissa, nettovaikutus olisi hyvin todennäköisesti tässä kuvatun kaltainen.

Tulevan sähkön hinnan ennustaminen on erityisen haastavaa. Syntyvät kustannukset peritään joko sähkön käyttäjiltä tai veronmaksajilta. Tuki vaikuttaisi myös kaikkiin sähkömarkkinatoimijoihin, hidastaisi markkinaehtoisten investointien syntyä ja voisi nostaa kuluttajan kohtaamaa sähkön hintaa. Pohjoismainen malli on ollut menestyksekäs ja keskimääräinen sähkön hinta alhainen juuri siksi, että hintojen on annettu määräytyä markkinaehtoisesti. 

Mahdollista olisi myös myöntää tuki markkinoita vähemmän vääristävänä investointitukena. Se ei kuitenkaan vaikuta riittävältä välineeltä suuren ydinvoimainvestoinnin käynnistämiseksi. Pienreaktoreiden osalta tilanne voi olla toinen.

Tuet eivät ole ainoa keino – luvittamista tehostetaan

Työ- ja elinkeinoministeriössä valmistellaan ydinenergialain kokonaisuudistusta. Tarkoituksena on virtaviivaistaa ja nopeuttaa ydinlaitosten luvitusta turvallisuudesta tinkimättä. Eri lupien sisältöä tarkistetaan muun muassa päällekkäisen hallinnollisen taakan välttämiseksi. Ydinlaitosten periaatepäätösten roolia tarkistetaan. Yhtiöiden kannalta erittäin tärkeää on samassa yhteydessä tehtävä Säteilyturvakeskuksen normien uudistaminen.

Työssä otetaan huomioon pienreaktorit, mutta uudistus selkeyttää ja tehostaa viranomaistoimintaa kaikilta osin. Tarkoituksena on viedä lakiluonnos lausuntokierrokselle kesällä ja valmiina esityksenä eduskuntaan noin vuoden sisällä.

Tutkimus- ja kehitystukia on mahdollista suunnata ja lisätä uuden ydinenergiateknologian kehittämiseen. Pilotointi on tarpeen kaupallisten ratkaisujen synnyttämiseksi 2030-luvulla. Nykyistä energiademonstraatiohankkeiden investointitukea voitaisiin ajatella sovellettavan myös ydinenergiaan.

Ydinvoiman ilmeisiä rahoitusriskejä voidaan jakaa runsaasti perusvoimaa tarvitsevien yhtiöiden kesken Suomessa laajasti käytetyllä ns. Mankala-mallilla. Siinä voimayhtiö, esim. Teollisuuden Voima, tuottaa omistajilleen sähköä omakustannushintaan. On kiintoisaa nähdä, voisiko malli houkutella myös uusia ja uudenlaisia toimijoita. Verotukseen liittyvillä ratkaisuilla voidaan myös osaltaan houkutella investointeja Suomeen.

Kiinnostus ydinenergiaan kasvaa maailmalla

Suurin osa uudesta ydinvoimasta rakennetaan tällä hetkellä Aasiaan – Kiinaan, Intiaan jne. Yhdysvalloissa rakentaminen on vähitellen elpymässä ja presidentti Trumpin hallinnon oletetaan edistävän ydinenergiaa myös mittavien tutkimusohjelmien kautta (fissio- ja fuusioenergia).
Euroopan unionissa on tapahtunut selvää siirtymää ydinenergiamyönteiseen suuntaan. Saksa on tosin luopunut viimeisistäkin reaktoreistaan, mutta esimerkiksi Hollanti ja Belgia ovat kiinnostuneet uusien rakentamisesta. Hinta- ja kustannuskysymykset toki arveluttavat Keski-Euroopassakin, missä sähkön hinta on meitä selvästi korkeampi.

Uusi Euroopan komissio suhtautuu selkeästi edellistä myönteisemmin – tai pikemminkin neutraalimmin – ydinenergiaan. Komissio valvoo muun muassa ydinvoiman valtion tukia. Varsinaisia säännöksiä EU:ssa ei ydinenergian tuelle toistaiseksi ole, vaan linja tukiin on kehittynyt tapausoikeuden kautta. Hyväksyttävyyttä lisää muun muassa tuettavien hankkeiden kilpailuttaminen ja tuen suuntaaminen innovatiivisiin teknologioihin.

Keskeisiä alan kansainvälistä toimijoita ovat Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA ja OECD:n ydinenergiajärjestö NEA. Yhtenäiset sääntelyperiaatteet ja sääntelyviranomaisten yhteistyö tehostavat laitosten luvitusta ja edistävät teknologioiden teollista skaalaamista.

Yleinen näkemys on, että uutta ydinenergiaa tarvitaan osana ilmastonmuutoksen pysäyttämistä. Hankkeiden rahoitettavuus on avainkysymys. NEA ja Kansainvälinen energiajärjestö IEA ovat analysoineet erilaisia rahoitus- ja riskinjakomalleja. IEA:n selkeä näkemys on, että modulaaristen reaktoreiden avulla voidaan leikata merkittävästi investointien kokonaiskustannuksia ja parantaa rahoitettavuutta.

Energia- ja ilmastostrategia linjaa ja hyöty ratkaisee

Tänä keväänä työ- ja elinkeinoministeriön koordinaatiossa laadittava kansallinen energia- ja ilmastostrategia on oiva tilaisuus täsmentää keinoja, joilla ydinenergian käyttöä edistetään. Se ei ole myöskään millään tavoin myöhäistä – Suomessa ei ole vielä ainuttakaan hanketta, jonka investointipäätös olisi ajankohtainen. Esimerkiksi Fortumin on tarkoitus kertoa alustavista ydinenergiasuunnitelmistaan lähikuukausina.

Loppujen lopuksi kysymys on siitä, mitä valtio ja suomalainen yhteiskunta saavat vastineeksi panostuksista ydinenergian rakentamiseen. Pohdintaa ei lainkaan helpota valtiontaloutemme alijäämä eikä se, että sähkön kysynnän ja tarjonnan muutokset ovat ennennäkemättömiä ja vaikeita ennustaa vuosien päähän. Näistä syistä pohdinnat johtavat helpommin investointeja yleisesti mahdollistaviin kuin kustannuksiltaan mittaviin julkisen vallan keinoihin.

 Riku Huttunen, ylijohtaja, työ- ja elinkeinoministeriön energiaosaston päällikkö

Riku Huttunen
EU energia energiapolitiikka ilmastopolitiikka investoinnit kannattavuus kasvihuonekaasut kolumnit lainsäädäntö luvat organisaatiot rahoitus sähkön ja lämmön yhteistuotanto sähköntuotanto valtioliitot voima ydinvoima ydinvoimalat yritykset
Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website