Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Ministry of Social Affairs and Health
  • en
  • Project

Ammattikorkeakouluopiskelijoiden YTHS-mallin kokeilun suunnittelu- ja toimeenpanoryhmä

STM107:00/2010 Development

Työryhmän tehtävänä on:
1. Suunnitella ja käynnistää kokeilu sekä tehdä kokeilupaikkakuntien valinnat. Kokeilupaikkakuntien valintaa varten tulee valmistella kriteerit kokeiluun valittaville paikkakunnille ja valita 2 kokeilupaikkakuntaa, jotka sitoutuvat kokeiluun.
2. Ohjata ja seurata kokeilun toimeenpanoa ja tehdä väliarviointia.
3. Suorittaa loppuarviointi työryhmässä sovitun arviointisuunnitelman mukaisesti. Arviointi kattaa YTHS-mallin kokeilussa olevien erilaisten paikkakuntien ja toimintaympäristöjen vertailun ja arvioinnin. Arviointiin liittyy palvelujen käyttäjien antama palaute ja kokemukset.

Basic information Completed

Project number STM107:00/2010

Case numbers

Set by Ministry of Social Affairs and Health

Term/schedule 7.12.2010 – 1.12.2015

Date of appointment 3.12.2010

Project status

Goals and results

Työryhmän tavoitteena on selvittää ns. YTHS-mallin soveltuvuutta ammattikorkeakoulu-opiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon järjestämistavaksi vuosina 2011-2014 toteutettavan kokeilun avulla sekä esittää loppuarvioinnin perusteella jatkotoimenpide-ehdotukset.

Starting points

Pääministeri Mari Kiviniemen hallituksen ohjelman mukaan varmistetaan opiskeluterveydenhuollon saatavuus, laatu ja vaikuttavuus. Erityisesti kehitetään ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltoa. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen psykiatrisen hoidon saatavuus varmistetaan.

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä selvitti vuonna 2009 ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon palvelujen kustannuksia ja järjestämistapaa. Työryhmä ehdotti ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon palvelujen järjestämistä ensisijaisesti YTHS-mallin mukaan, jolloin palvelut toteutuisivat yhdenmukaisesti yliopisto-opiskelijoiden kanssa. Työryhmän mielestä YTHS-mallin käyttöönotto edellyttäisi ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon rahoitustavan muutosta, rahoitusosuuksien jatkoselvittämistä rahoittajaosapuolten kanssa ja lainsäädännön tarkistamista, ammattikorkeakouluopiskelijoiden maksamaa terveydenhoitomaksua sekä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) toiminnan laajentamista ammattikorkeakouluoppilaitospaikkakunnille.

Työryhmän arvion mukaan opiskeluterveydenhuollon palvelujen rahoitusta tulisi lisätä korkea-asteella yhteensä noin 13 miljoonaa euroa järjestämistavasta riippumatta. Jos ammattikorkeakouluopiskelijoiden palvelut tuotetaan valtioneuvoston asetuksen (380/2009) edellyttämällä tavalla YTHS-mallin ja rahoituspohjan mukaisesti, siitä aiheutuva 12,9 miljoonan euron lisärahoitustarve jakautuu seuraavasti: valtion osuus noin 6,8 miljoonaa euroa, opiskelijoiden 4,0 miljoonaa euroa, Kelan sairaanhoitovakuutusrahaston vakuutettujen 9,2 miljoonaa euroa ja muun rahoituksen 0,3 miljoonaa euroa. Kuntien rahoitusosuus vähenisi noin 7,3 miljoonaa verrattuna nykyiseen oppilaitoksen sijaintikunnan järjestämis- ja rahoitustapaan.

Työryhmän toimikauden jälkeen STM on pyytänyt lausunnot työryhmän muistiosta eri tahoilta ja järjestänyt neuvotteluja YTHS:n ja YTHS-mallin rahoittajien kanssa. Lausunnonantajat pääsääntöisesti kannattivat YTHS-mallin käyttöönottoa. YTHS on ilmoittanut olevansa halukas kokeilemaan YTHS-mallia kahdella paikkakunnalla. Kokeilussa rahoitusrakenne olisi samankaltainen kuin nykyisessä YTHS:n toiminnassa.

Ministeriö on pyytänyt perustuslakiasiantuntijalta lausunnon mahdollisuudesta toteuttaa kokeilu ja sen edellyttämistä toimista. Lausunnon mukaan kokeilu on mahdollista sekä yhdenvertaisuusperiaatteen että opiskelijoiden vapaaehtoiseen suostumukseen perustuvan terveydenhoitomaksun osalta, eikä kokeilu lausunnon mukaan edellytä erityislakia. Lau-sunnon antaneen professori Tuorin mukaan kokeilua voidaan pitää perustuslain 6 §:n 2 momentin edellyttämänä hyväksyttävänä perusteena tinkiä alueellisesta yhdenvertaisuudesta. Määräaikainen, alueellisin perustein rajoitettu kokeilu ei hänen nähdäkseen vaikuta toimivaltasuhteisiin.

STM:n ja YTHS:n tapaamisissa on keskusteltu ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiske-luterveydenhuollon YTHS-mallin kokeilusta kahdella paikkakunnalla. YTHS on valmistellut kokeilusuunnitelman ja kustannuserittelyn. Kokeilu olisi kolmevuotinen ja se alkaisi mahdollisesti vuoden 2011 syksyllä. Kokeilupaikkakunnat eroaisivat toisistaan siten, että toisella sijaitsee YTHS:n nykyinen toimipiste ja toisella ei. Kokeilupaikkakuntien valinta valmistellaan työryhmässä. Kokeilusuunnitelma sisältää kokeilun merkityksen ja tavoitteet, kokeilun riskit, kokeilupaikkakuntien toiminnan tarkemman selvityksen sekä kokeilun arvioinnin.

STM on tavannut rahoittajatahot, jossa työmarkkinajärjestöt (STTK, Akava ja SAK) sekä Kela ilmaisivat kannattavansa YTHS:n mallin kokeilua. OKM:n mukaan OKM:n budjetista ei ole tulossa rahoitusta kokeiluun. SAMOKin mukaan opiskelijoiden terveydenhoitomaksu ei tule olemaan ongelma.

YTHS -kokeilun kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 1,2 milj. euroa vuodessa, josta Kelan osuus on arviolta 660 000 euroa. Kelan osuus maksetaan sairaanhoitovakuutuksesta, joka rahoitetaan puoliksi valtion ja vakuutettujen kesken. Vakuutettujen osuus rahoitetaan vakuutettujen sairaanhoitomaksulla ja valtion osuus sairausvakuutusmomentilta (33.30.60). Kokeilusta aiheutuva 330 000 euron valtion osuuden lisäys momentille 33.30.60 vuosina 2012 - 2014 on esitetty vuosien 2012 - 2014 budjetin kehyksiin.

Lisäksi YTHS-kokeilusta aiheutuu käynnistämiskustannuksia ja tilakustannuksia. Käynnistämiskustannuksien on arvioitu olevan yhteensä 306 000 euroa jaettuna kokeiluvuosille 102 000 euroa/vuosi ja tilakustannusten 114 000/vuosi euroa eli yhteensä 216 000 euroa vuositasolla koko kolmivuotisen kokeilun ajan. Suurin osa käynnistämiskustannuksista kuitenkin toteutuisi ensimmäisenä vuotena.

Kokonaisuudessaan kokeilu kasvattaa valtion menoja vuositasolla 546 000 euroa.

YTHS-pilottihanke voidaan aloittaa elokuussa 2011. Tällöin ensimmäisen kokeiluvuoden kustannukset sairausvakuutusmomentille olisivat arviolta 180 000 euroa, käynnistämiskustannukset kokonaisuudessaan 306 000 euroa ja tilakustannuksia arviolta 50 000 euroa.

Setting-up and organisation

  1. Jäsenmuutospäätös: Sini Terävän tilalle Turkka Sinisalo

    16.9.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö

  2. Jäsenmuutospäätös; Nelli Karkkusen tilalle jäseneksi Jussi-Pekka Rode

    15.5.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö

  3. Jäsenmuutosesitys: Nelli Karkkusen tilalle Jussi-Pekka Rode

    25.4.2014 Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry

  4. Jäsenmuutospäätös: Virpi Korhosen tilalle varapuheenjohtajaksi Maire Kolimaa, Niina Kiviahon tilalle hankkeen valvojaksi Marianne Koivunen, Kimmo Kääriän tilalle työryhmän sihteeriksi Hanna Kari

    24.10.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö

  5. Jäsenmuutospäätös: Anu Nemlanderin tilalle Soile Paahtama, Arto Laineen tilalle Reija Jääskeläinen, Virpi Korhosen tilalle Milja Tiainen

    24.10.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö

  6. Jäsenmuutosesitys; Timo Lehtisen tilalle Sini Terävä

    17.1.2011 SYL

  7. Asettamispäätös

    3.12.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö

Consultation rounds and hearings

  1. Lausunto/pk

    21.3.2011 Oulun kaupunki, kaupunginhallitus

  2. Lausunto/pk

    14.3.2011 Turun kaupunki; Amk:n hallitus, peruspalvelulautakunta, kaupunginhallitus

  3. Lausunto

    9.3.2011 Kokkolan kaupunki

  4. Lausunto

    7.3.2011 Porin kaupunki

  5. Lausunto

    3.3.2011 Seinäjoen kaupunki ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu

  6. Lausunto

    2.3.2011 Kouvolan kaupunki

  7. Lausunto

    2.3.2011 Kajaanin ammattikorkeakoulu

  8. Lausunto

    1.3.2011 L:rannan kaupunki, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Saimaan AMK, SAIKO, YTHS, LTKY

  9. Lausunto

    1.3.2011 Turun kaupunki, peruspalvelulautakunta

  10. Lausunto

    28.2.2011 Kuopion kaupunki

  11. Lausunto

    25.2.2011 Joensuun kaupunki

  12. Lausunto

    24.2.2011 Rovaniemen kaupunki

  13. Lausunto

    22.2.2011 Hämeenlinnan kaupunki

  14. Lausunto

    21.2.2011 Kemin kaupunki

  15. Lausunto

    17.2.2011 Jyväskylän kaupunki

  16. Lausunto

    16.2.2011 Tampereen kaupunki

  17. Lausunto

    10.2.2011 Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijakunta

  18. Lausunto

    8.2.2011 Lahden ammattikorkeakoulu

  19. Lausuntopyyntö (Maire Kolimaa STO/TEPA)

    21.1.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö

Other documents and memorandums

  1. Jäsenesitys; Paula Ilveskivi

    15.11.2010 Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA

  2. Jäsenesitys; Johanna Moisio

    15.11.2010 Opetus- ja kulttuuriministeriö

  3. Jäsenesitys; Sari Kajaani ja varajäsen Arto Laine

    11.11.2010 Kela

  4. Jäsenesitys; Timo Lehtinen

    11.11.2010 Suomen ylioppilaskuntien liitto

  5. Jäsenesitys; Anu Nemlander

    9.11.2010 Kuntaliitto

  6. Jäsenesityspyyntö (Maire Kolimaa STO/TEPA)

    2.11.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website