Ammattikorkeakouluopiskelijoiden YTHS-mallin kokeilun suunnittelu- ja toimeenpanoryhmä
STM107:00/2010 Development
Työryhmän tehtävänä on:
1. Suunnitella ja käynnistää kokeilu sekä tehdä kokeilupaikkakuntien valinnat. Kokeilupaikkakuntien valintaa varten tulee valmistella kriteerit kokeiluun valittaville paikkakunnille ja valita 2 kokeilupaikkakuntaa, jotka sitoutuvat kokeiluun.
2. Ohjata ja seurata kokeilun toimeenpanoa ja tehdä väliarviointia.
3. Suorittaa loppuarviointi työryhmässä sovitun arviointisuunnitelman mukaisesti. Arviointi kattaa YTHS-mallin kokeilussa olevien erilaisten paikkakuntien ja toimintaympäristöjen vertailun ja arvioinnin. Arviointiin liittyy palvelujen käyttäjien antama palaute ja kokemukset.
Basic information Completed
Project number STM107:00/2010
Case numbers
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 7.12.2010 – 1.12.2015
Date of appointment 3.12.2010
Goals and results
Työryhmän tavoitteena on selvittää ns. YTHS-mallin soveltuvuutta ammattikorkeakoulu-opiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon järjestämistavaksi vuosina 2011-2014 toteutettavan kokeilun avulla sekä esittää loppuarvioinnin perusteella jatkotoimenpide-ehdotukset.
Starting points
Pääministeri Mari Kiviniemen hallituksen ohjelman mukaan varmistetaan opiskeluterveydenhuollon saatavuus, laatu ja vaikuttavuus. Erityisesti kehitetään ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltoa. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen psykiatrisen hoidon saatavuus varmistetaan.
Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä selvitti vuonna 2009 ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon palvelujen kustannuksia ja järjestämistapaa. Työryhmä ehdotti ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon palvelujen järjestämistä ensisijaisesti YTHS-mallin mukaan, jolloin palvelut toteutuisivat yhdenmukaisesti yliopisto-opiskelijoiden kanssa. Työryhmän mielestä YTHS-mallin käyttöönotto edellyttäisi ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon rahoitustavan muutosta, rahoitusosuuksien jatkoselvittämistä rahoittajaosapuolten kanssa ja lainsäädännön tarkistamista, ammattikorkeakouluopiskelijoiden maksamaa terveydenhoitomaksua sekä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) toiminnan laajentamista ammattikorkeakouluoppilaitospaikkakunnille.
Työryhmän arvion mukaan opiskeluterveydenhuollon palvelujen rahoitusta tulisi lisätä korkea-asteella yhteensä noin 13 miljoonaa euroa järjestämistavasta riippumatta. Jos ammattikorkeakouluopiskelijoiden palvelut tuotetaan valtioneuvoston asetuksen (380/2009) edellyttämällä tavalla YTHS-mallin ja rahoituspohjan mukaisesti, siitä aiheutuva 12,9 miljoonan euron lisärahoitustarve jakautuu seuraavasti: valtion osuus noin 6,8 miljoonaa euroa, opiskelijoiden 4,0 miljoonaa euroa, Kelan sairaanhoitovakuutusrahaston vakuutettujen 9,2 miljoonaa euroa ja muun rahoituksen 0,3 miljoonaa euroa. Kuntien rahoitusosuus vähenisi noin 7,3 miljoonaa verrattuna nykyiseen oppilaitoksen sijaintikunnan järjestämis- ja rahoitustapaan.
Työryhmän toimikauden jälkeen STM on pyytänyt lausunnot työryhmän muistiosta eri tahoilta ja järjestänyt neuvotteluja YTHS:n ja YTHS-mallin rahoittajien kanssa. Lausunnonantajat pääsääntöisesti kannattivat YTHS-mallin käyttöönottoa. YTHS on ilmoittanut olevansa halukas kokeilemaan YTHS-mallia kahdella paikkakunnalla. Kokeilussa rahoitusrakenne olisi samankaltainen kuin nykyisessä YTHS:n toiminnassa.
Ministeriö on pyytänyt perustuslakiasiantuntijalta lausunnon mahdollisuudesta toteuttaa kokeilu ja sen edellyttämistä toimista. Lausunnon mukaan kokeilu on mahdollista sekä yhdenvertaisuusperiaatteen että opiskelijoiden vapaaehtoiseen suostumukseen perustuvan terveydenhoitomaksun osalta, eikä kokeilu lausunnon mukaan edellytä erityislakia. Lau-sunnon antaneen professori Tuorin mukaan kokeilua voidaan pitää perustuslain 6 §:n 2 momentin edellyttämänä hyväksyttävänä perusteena tinkiä alueellisesta yhdenvertaisuudesta. Määräaikainen, alueellisin perustein rajoitettu kokeilu ei hänen nähdäkseen vaikuta toimivaltasuhteisiin.
STM:n ja YTHS:n tapaamisissa on keskusteltu ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiske-luterveydenhuollon YTHS-mallin kokeilusta kahdella paikkakunnalla. YTHS on valmistellut kokeilusuunnitelman ja kustannuserittelyn. Kokeilu olisi kolmevuotinen ja se alkaisi mahdollisesti vuoden 2011 syksyllä. Kokeilupaikkakunnat eroaisivat toisistaan siten, että toisella sijaitsee YTHS:n nykyinen toimipiste ja toisella ei. Kokeilupaikkakuntien valinta valmistellaan työryhmässä. Kokeilusuunnitelma sisältää kokeilun merkityksen ja tavoitteet, kokeilun riskit, kokeilupaikkakuntien toiminnan tarkemman selvityksen sekä kokeilun arvioinnin.
STM on tavannut rahoittajatahot, jossa työmarkkinajärjestöt (STTK, Akava ja SAK) sekä Kela ilmaisivat kannattavansa YTHS:n mallin kokeilua. OKM:n mukaan OKM:n budjetista ei ole tulossa rahoitusta kokeiluun. SAMOKin mukaan opiskelijoiden terveydenhoitomaksu ei tule olemaan ongelma.
YTHS -kokeilun kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 1,2 milj. euroa vuodessa, josta Kelan osuus on arviolta 660 000 euroa. Kelan osuus maksetaan sairaanhoitovakuutuksesta, joka rahoitetaan puoliksi valtion ja vakuutettujen kesken. Vakuutettujen osuus rahoitetaan vakuutettujen sairaanhoitomaksulla ja valtion osuus sairausvakuutusmomentilta (33.30.60). Kokeilusta aiheutuva 330 000 euron valtion osuuden lisäys momentille 33.30.60 vuosina 2012 - 2014 on esitetty vuosien 2012 - 2014 budjetin kehyksiin.
Lisäksi YTHS-kokeilusta aiheutuu käynnistämiskustannuksia ja tilakustannuksia. Käynnistämiskustannuksien on arvioitu olevan yhteensä 306 000 euroa jaettuna kokeiluvuosille 102 000 euroa/vuosi ja tilakustannusten 114 000/vuosi euroa eli yhteensä 216 000 euroa vuositasolla koko kolmivuotisen kokeilun ajan. Suurin osa käynnistämiskustannuksista kuitenkin toteutuisi ensimmäisenä vuotena.
Kokonaisuudessaan kokeilu kasvattaa valtion menoja vuositasolla 546 000 euroa.
YTHS-pilottihanke voidaan aloittaa elokuussa 2011. Tällöin ensimmäisen kokeiluvuoden kustannukset sairausvakuutusmomentille olisivat arviolta 180 000 euroa, käynnistämiskustannukset kokonaisuudessaan 306 000 euroa ja tilakustannuksia arviolta 50 000 euroa.
Setting-up and organisation
Jäsenmuutospäätös: Sini Terävän tilalle Turkka Sinisalo
16.9.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös; Nelli Karkkusen tilalle jäseneksi Jussi-Pekka Rode
15.5.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys: Nelli Karkkusen tilalle Jussi-Pekka Rode
25.4.2014 Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry
Jäsenmuutospäätös: Virpi Korhosen tilalle varapuheenjohtajaksi Maire Kolimaa, Niina Kiviahon tilalle hankkeen valvojaksi Marianne Koivunen, Kimmo Kääriän tilalle työryhmän sihteeriksi Hanna Kari
24.10.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös: Anu Nemlanderin tilalle Soile Paahtama, Arto Laineen tilalle Reija Jääskeläinen, Virpi Korhosen tilalle Milja Tiainen
24.10.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Timo Lehtisen tilalle Sini Terävä
17.1.2011 SYL
Asettamispäätös
3.12.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö
Consultation rounds and hearings
Lausunto/pk
21.3.2011 Oulun kaupunki, kaupunginhallitus
Lausunto/pk
14.3.2011 Turun kaupunki; Amk:n hallitus, peruspalvelulautakunta, kaupunginhallitus
Lausunto
9.3.2011 Kokkolan kaupunki
Lausunto
7.3.2011 Porin kaupunki
Lausunto
3.3.2011 Seinäjoen kaupunki ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Lausunto
2.3.2011 Kouvolan kaupunki
Lausunto
2.3.2011 Kajaanin ammattikorkeakoulu
Lausunto
1.3.2011 L:rannan kaupunki, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Saimaan AMK, SAIKO, YTHS, LTKY
Lausunto
1.3.2011 Turun kaupunki, peruspalvelulautakunta
Lausunto
28.2.2011 Kuopion kaupunki
Lausunto
25.2.2011 Joensuun kaupunki
Lausunto
24.2.2011 Rovaniemen kaupunki
Lausunto
22.2.2011 Hämeenlinnan kaupunki
Lausunto
21.2.2011 Kemin kaupunki
Lausunto
17.2.2011 Jyväskylän kaupunki
Lausunto
16.2.2011 Tampereen kaupunki
Lausunto
10.2.2011 Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijakunta
Lausunto
8.2.2011 Lahden ammattikorkeakoulu
Lausuntopyyntö (Maire Kolimaa STO/TEPA)
21.1.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Other documents and memorandums
Jäsenesitys; Paula Ilveskivi
15.11.2010 Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA
Jäsenesitys; Johanna Moisio
15.11.2010 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Jäsenesitys; Sari Kajaani ja varajäsen Arto Laine
11.11.2010 Kela
Jäsenesitys; Timo Lehtinen
11.11.2010 Suomen ylioppilaskuntien liitto
Jäsenesitys; Anu Nemlander
9.11.2010 Kuntaliitto
Jäsenesityspyyntö (Maire Kolimaa STO/TEPA)
2.11.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects