Yksityisten alojen työeläkejärjestelmän vakavaraisuussääntelyn uudistamista selvittävä työryhmä
STM066:00/2009 Development
Laaja-alaisen työryhmän tehtävänä on:
1) Arvioida erityisesti sijoitusmarkkinoilla tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia sijoitustoiminnan sääntelyyn
2) Arvioida asiantuntijatyöryhmän valmistelemat ehdotukset eläketurvan rahoituksen kestävyyden ja kansantaloudellisten vaikutusten näkökulmista.
Asiantuntijatyöryhmän tehtävänä on:
1) Selvittää työeläkelaitosten vakavaraisuusmekanismin ja vastuuvelan kattamista koskevan sääntelyn muutostarpeet.
2) Arvioida eläkelaitosten sijoitustoimintaa ja vakavaraisuutta koskevan määräaikaisen lainsäädännön vaikutuksia ja voimassaoloajan päättymisen seurauksia ja tehdä tarvittavat muutosehdotukset.
3) Selvittää työeläkelaitosten sijoittamisen valvontakäytäntöjen mahdollisia kehittämistarpeita.
Asiantuntijatyöryhmä valmistelee ehdotuksen yksityisen sektorin työeläkejärjestelmää koskevan sääntelyn uudistamiseksi. Työryhmä toimii eri valmistelukokoonpanoissa ottaen huomioon käsiteltäviin asioihin liittyvät esteellisyysnäkökohdat. ...
Basic information Completed
Project number STM066:00/2009
Case numbers
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 1.6.2009 – 31.3.2010
Date of appointment 20.5.2009
Goals and results
Vuoden 2007 alussa toteutetusta eläkevarojen sijoitustoimintaa koskevasta sääntelystä uudistamisesta on ehditty saada jonkin verran kokemuksia. Samaan aikaan sijoitusmarkkinat ovat muuttuneet nopeasti ja sijoitustoiminnan instrumentit ovat uudistuneet ja monimutkaistuneet. Nopeasta muutoksesta johtuen myös työeläkevarojen sijoittamista koskevan sääntelyn kehittämistarpeita on syytä arvioida aiemmin kaavailtua nopeammassa aikataulussa.
Selvitystyön tavoitteena on, että eläkelaitosten sijoittamista koskevat säännökset tukevat työeläkemaksun pitkän aikavälin korotustarpeen pitämistä mahdollisimman alhaisena. Toisaalta säännösten tulisi estää liiallinen riskinotto ja toisaalta välttää se, että säännöksillä ei tarpeettomasti rajoiteta työeläkelaitosten riskinottokykyä epäedullisissakaan olosuhteissa. Tähän liittyen on arvioitava, sisältyykö vakavaraisuussääntelyn ohjaamaan riskinottorajaan rahoitusmarkkinoiden suhdannevaihtelua myötäilevää syklisyyttä ja kuinka myötäsyklisyyttä voidaan välttää.
Finanssikriisin kestosta ja sen vaikutuksista talouden kehitykseen ei ole varmaa tietoa. Työryhmätyössä tulee arvioida väliaikaisen lain vaikutuksia, voimassaoloajan päättymisen seurauksia ja mahdollisia muutostarpeita. Tavoitteena on joustava siirtyminen pysyvän lainsäädännön mukaiseen tilaan.
Monimutkaistuvat sijoitusmarkkinat edellyttävät sijoitusmarkkinoilta toimivilta, mutta myös valvonnalta vahvaa osaamista asianmukaisia ja riittävän läpinäkyviä menettelytapoja. Tavoitteena on myös arvioida ns. hedge-rahastojen valvontakysymyksiä. Näiden tavoitteiden kannalta on arvioitava työeläkesijoittamisen valvontakäytäntöjen mahdollisia kehittämistarpeita.
Starting points
Yksityisen sektorin työeläkevarojen sijoittamista koskevaa lainsäädäntöä on laajasti uudistettu vuoden 2007 alusta voimaan tulleilla lainmuutoksilla (lait 1114/2006 1128/2006). Uudistusten tavoitteena oli parantaa eläkelaitosten mahdollisuuksia sijoitustuottojen kasvattamiseen ja siten vastaisten eläkemaksujen korotustarpeen alentamiseen. Uudistuksilla pyrittiin myös tehostamaan eläkelaitosten valvontaa ja ohjausta. Uudistukset olivat jatkoa 1990-luvun puolivälissä tehdyille yksityisen sektorin työeläkevarojen sijoittamisedellytysten parantamiseen tähdänneille uudistuksille.
Vuoden 2007 uudistukseen liittyi uusi laki eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta (1114/2006). Laki mahdollistaa eläkelaitosten sijoittamiseen liittyvien riskien aikaisempaa täsmällisemmän huomioon ottamisen. Vakavaraisuusrajaa laskettaessa sijoitukset jaetaan ryhmiin niiden todellisen riskin mukaan, ja vakavaraisuusraja lasketaan sijoitusten riskejä kuvaavien arvojen avulla. Samassa yhteydessä työntekijän eläkelakiin (395/2006) lisättiin uusi säännös osaketuottosidonnaisesta lisävakuutusvastuusta, jolloin 10 prosenttia eläkelaitosten vastuuvelasta tai eläkevastuusta perustuu eläkelaitosten noteerattujen osakesijoitusten keskituottoon. Säännös merkitsee, että viiden vuoden siirtymäajan jälkeen 10 prosenttia eläkelaitoksen vastuuvelasta tai eläkevastuusta perustuu eläkelaitosten noteerattujen osakesijoitusten keskituottoon. Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan säännöksen toimivuutta seurataan ja mahdollisista lisätoimista päätetään siirtymäaikana.
Kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden epävakauden vuoksi hallitus antoi 17.10. 2008 hallituksen esityksen laeiksi lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa harjoittavien eläkelaitosten sijoitustoimintaa ja vakavaraisuutta koskevien säännösten muuttamisesta (HE 180/2008 vp). Laki on vahvistettu 19.12.2008 ja se astui voimaan 22.12.2008. Laki muuttaa yksityisen sektorin eläkelaitosten sijoitustoimintaa ja vakavaraisuutta koskevien säännösten muuttamista väliaikaisesti vuoden 2010 loppuun. Lain tarkoituksena on, ettei eläkelaitosten tarvitsisi myydä muun muassa suomalaisia osakeomistuksiaan epäedullisessa markkinatilanteessa. Tähän pyritään siten, että osaketuottosidonnaisen vastuuvelan 10 prosentin määrään siirtymistä aikaistetaan vuodesta 2012 vuoteen 2008, eläkerahastoja täydennetään vuoden 2008 osalta vain rahastokoron kolmen prosentin verran ja vastuuvelkaan sisältyvästä tasausvastuusta rinnastettaisiin toimintapääomaan eläkelaitosten vakavaraisuutta määritettäessä.
Sijoitussääntelyn uudistuksen vaikutuksista työeläkelaitosten sijoitustoimintaan on Vakuutusvalvontavirasto tehnyt selvityksen sosiaali- ja terveysministeriölle (Dnro2/001/2008). Työeläkkeiden rahoitusta ja sen riskien hallintaa on selvitetty myös sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamassa hankkeessa (Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:19).
Consultation rounds and hearings
Lausunto
27.12.2010 Valtiovarainministeriö
Lausunto
15.12.2010 ESY ry
Lausunto
15.12.2010 Suomen Pankki
Lausunto
15.12.2010 Finanssivalvonta Fiva
Lausunto
14.12.2010 Elinkeinoelämän keskusliitto
Lausunto
14.12.2010 Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
Lausunto
14.12.2010 Veritas
Lausunto
14.12.2010 Etera
Lausunto
14.12.2010 Keskinäinen vakuutusyhtiö Eläke-Fennia
Lausunto
13.12.2010 SAK, STTK, AKAVA
Lausunto
13.12.2010 STTK
Lausunto
2.12.2010 Finanssialan Keskusliitto FK
Lausunto
1.12.2010 Merimieseläkekassa
Lausunto
24.11.2010 Eläketurvakeskus
Lausuntopyyntö (Pirjo Moilanen/VAO/VMY)
22.10.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö
Publications and reports
Yksityisten alojen työeläkejärjestelmän vakavaraisuussääntelyn uudistamista selvittäneen asiantuntijatyöryhmän selvitys
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2010:14; Julkaisuvuosi: 2010; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=1082856&name=DLFE-11455.pdf;
Yksityisten alojen työeläkejärjestelmän vakavaraisuussääntelyn uudistamista selvittäneen laaja-alaisen työryhmän selvitys.
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2010:12; Julkaisuvuosi: 2010; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=1082856&name=DLFE-11454.pdf;
Other documents and memorandums
Hankesuunnitelma
16.10.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö
Setting-up and organisation
Työryhmän asettamispäätöskirje Link to an external websiteOpens in a new tab PDF
20.5.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects Link to an external websiteOpens in a new tab