Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kemikaalilain 13 §:n muuttamisesta
STM065:00/2025 Statute drafting
Kemikaalilakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Tullille annetaan oikeus puuttua valvonnan keinoin tapauksiin, joissa kuluttaja tuo laittomia biosidivalmisteita tai käsiteltyjä esineitä EU:n sisämarkkinoilta omaan käyttöön.
Basic information In progress
Project number STM065:00/2025
Case numbers VN/20073/2025
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Task class Preparation of a government proposal
Term/schedule 23.6.2025 – 1.12.2025
Date of appointment
Law drafting
HE laiksi kemikaalilain 13 §:n muuttamisesta
- 1
Under preparation
Added to session on 24.6.2025 - 2
Estimated week of presentation
Original estimated week of presentation 36/2025Estimated new week of presentation 41/2025 - 3
Current stage: Submitted to Parliament
9.10.2025HE 151/2025 Information on parliamentary proceedings - 4
Statute adopted
Parliamentary reply EV 108/2025
Kemikaalilakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Tullille annetaan oikeus puuttua valvonnan keinoin tapauksiin, joissa kuluttaja tuo laittomia biosidivalmisteita EU:n sisämarkkinoilta omaan käyttöön. Lakiin ehdotetaan myös lisättäväksi siirtymäsäännös, jonka mukaan ennen tämän lain voimaantuloa EU:n sisärajakaupassa maahan omaan käyttöön tuotuihin, Tullin hallussa oleviin biosidivalmisteisiin sovelletaan ehdotettavaa lakia.
Minister in chargeMinister of Social Security Grahn-Laasonen
Contact person
Helena Korpinen, Hallitussihteeri
tel. +358 295 163 317
[email protected]
Goals and results
Talouden toimija, joka on asettanut biosidivalmisteen tai käsitellyn esineen verkkosivuille saataville markkinoille EU:n sisämarkkinoilla, ei saisi lähtökohtaisesti toimittaa valmistetta Suomeen, koska valmisteelle ei ole myönnetty lupaa Suomessa, eikä valmistetta tai käsiteltyä esinettä ole merkitty suomen tai ruotsin kielellä asianmukaisilla käyttöohjeilla (ml. hävittämisohjeet) tai jos valmisteen tai käsitellyn esineen tehoainetta ei ole hyväksytty EU:ssa. Koska Suomen viranomaiset eivät kuitenkaan voi estää EU:n sisämarkkinoilla olevan verkkokaupan toimintaa, pitää Tullilla olla mahdollisuus pysäyttää ei ainoastaan talouden toimijan, vaan myös yksityisen henkilön verkon kautta tilaamat tai muutoin maahan tuomat laittomat valmisteet niiden saapuessa maahan. Perusteena puuttumiselle ei ole ainoastaan valmisteen vaatimusten vastaisuus Suomen markkinoilla, vaan myöskin siitä aiheutuva terveysriski tuojalle itselleen, muille ihmisille tai ympäristölle, Jos yksityisten henkilöt voivat tilata verkkokaupasta rajoituksetta terveydelle tai ympäristölle riskiä aiheuttavia valmisteita, voisi tämä voisi johtaa hallitsemattomaan tilanteeseen ja saattaisi entisestään lisätä laittomien valmisteiden tuomista Suomeen. Hyttyskarkotteiden lisäksi tällaisia valmisteita ovat esimerkiksi jyrsijämyrkyt, joilla voisi väärin käytettynä olla haitallisia vaikutuksia koti- ja luonnonvaraisiin eläimiin sekä ihmisiin.
Starting points
Eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi eduskunnalle annetun hallituksen esityksen (HE 139/2021 vp.) mukaan talouden toimija, joka on asettanut biosidivalmisteen tai käsitellyn esineen verkkosivuille saataville markkinoille EU:n sisämarkkinoilla, ei saisi lähtökohtaisesti toimittaa valmistetta tai käsiteltyä esinettä Suomeen, koska valmisteelle ei ole myönnetty lupaa Suomessa, eikä valmistetta tai käsiteltyä esinettä ole myöskään merkitty suomen tai ruotsin kielellä asianmukaisilla käyttöohjeilla (ml. hävittämisohjeet) tai jos valmisteen tai käsitellyn esineen tehoainetta ei ole EU:ssa hyväksytty. Mainitun hallituksen esityksen (HE 139/2021 vp) säännöskohtaisten perusteluiden mukaan on ollut tarkoitus pitää ennallaan aiempi voimassa ollut oikeustila, jonka mukaan Tulli on voinut puuttua myös kuluttajatuontiin EU:n sisämarkkinoilla. Koska lainsäätäjän tarkoitus ja pykälän nykyinen sanamuoto eivät ole yhteneväiset, on pykälän sanamuotoa muutettava siten, että Tulli valvoa omaa käyttöä varten maahantuotujen laittomiin biosidivalmisteisiin tai käsiteltyihin esineisiin tullilaissa säädetyin valvontakeinoin, ellei kemikaalilaissa toisin säädetä.
Toimivallan jako Tullin ja Turvallisuus- ja kemikaaliviraston välillä on mainitussa hallituksen esityksessä (HE 139/2021 vp.) ollut tarkoitus pitää ennallaan, koska tämä yhteistyömalli on osoittautunut mainittujen viranomaisten osaamisen ja resurssien käytön kannalta tehokkaaksi ja tarkoituksenmukaiseksi toimintatavaksi. Molemmilla viranomaisilla on myös itsenäinen päätösvalta valvontatapausten osalta. Tarkoituksena on täten ollut, että Tulli ei ainoastaan tekisi tarkastuksia ja ottaisi näytteitä, jotka tutkitaan tullilaboratoriossa, vaan tekisi myös hallinnolliset päätökset valvontatapauksissa. Tämä toimivallan jako on Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimesta myös raportoitu Euroopan komissiolle vuotuisen valvontaraportoinnin yhteydessä, ja toimintatapa on ollut myös Euroopan komission hyväksymä. Tullin suorittamia laittomien biosidivalmisteiden tai käsiteltyjen esineiden valvontatapauksia on vuosittain Suomessa jotain kymmeniä.
Kemikaalilain 13 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että Tullille annetaan oikeus puuttua valvonnan keinoin tapauksiin, joissa kuluttaja tuo laittomia biosidivalmisteita tai käsiteltyjä esineitä EU:n sisämarkkinoilta omaan käyttöön. Lähtökohtaisesti tämä oikeus on valvontakäytännössä ollut tähänkin asti. Kuitenkin EU:n markkinavalvonta-asetuksen 11.4.2022 voimaantulleiden täytäntöönpanosäädösten ml. kemikaalilain nojalla markkinavalvontaa voidaan lähtökohtaisesti kohdistaa vain talouden toimijoihin, mikä ei anna Tullille riittävää toimivaltuutta toteuttaa tähänastisen valvontakäytännön mukaista valvontaa tuotaessa laittomia biosidivalmisteita tai käsiteltyjä esineitä maahan omaan käyttöön. Asia on tullut esille käytännön valvontatapausten yhteydessä, kun asiaa on tarkemmin selvitetty.
Jotta Tullilla olisi selkeä ja riittävä toimivalta estää laittomien biosidivalmisteiden maahantulo myös kuluttajatuonnin yhteydessä, edellyttää tämä kemikaalilain muuttamista ehdotetulla tavalla vireillä olevien valvontatapausten asianmukaiseksi hoitamiseksi.
Lisäksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi siirtymäsäännös, jonka mukaan ennen tämän lain voimaantuloa EU:n sisärajakaupassa maahan omaa käyttööntuotuihin, Tullin hallussa oleviin biosidivalmisteisiin sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.12.2025.
Lausuntokierros 27.6.-14.8.2025
27.6.2025 – 14.8.2025 Round for comments
Lausuntokierros 27.6.-14.8.2025
27.6.2025 – 14.8.2025 Round for comments
Lausuntomenettely
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
14.8.2025 Ministry of Finance
Tulli; lausunto PDF
14.8.2025 Tulli
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES; lausunto PDF
12.8.2025 Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
8.8.2025 Ministry of Employment and the Economy
Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1); lausunto PDF
7.8.2025 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
Kaupan liitto ry; lausunto PDF
31.7.2025 Kaupan liitto ry
Ungrouped
Person
Role, Term
Korpinen, Helena
Hallitussihteeri
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Person in charge
23.6.2025 –
Korpinen, Helena
Hallitussihteeri
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Presenting officer
23.6.2025 –
Korpinen, Helena
Hallitussihteeri
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Project contact person
23.6.2025 –
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects