Alkoholipolitiikka 2000 -työryhmä
STM0242:00/15/02/2000 Development
Tehtävänä on: tehdä aloitteita ja tuoda uusia näkökulmia suomalaiseen alkoholipolitiikkaan ottaen erityisesti huomioon vuonna 2004 tapahtuvat muutokset; miettiä keinoja ja tehdä ehdotuksia, joilla vahvistetaan ihmisen itsensä ja hänen lähiympäristönsä vastuuta korostavaa alkoholipolitiikkaa; sekä pohtia erityisesti keinoja, joilla nuorten elintapoihin voitaisiin vaikuttaa niin, että päihteiden oma- ja nuorisoehtoinen käyttö olisi kontrolloidumpaa ja vähenevää.
Basic information Completed
Project number STM0242:00/15/02/2000
Case numbers
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 13.4.2000 – 30.4.2002
Date of appointment 13.4.2000
Starting points
Suomalainen alkoholipolitiikka on 2000-luvun vaihteessa murroksessa. Koko 1900-luvun alkoholipolitiikkaamme on leimannut kieltolain perinne ja ylhäältä ohjaaminen. Kieltolaki oli voimassa 1919 - 1932, mutta se vaikutti vahvasti pitkään sekä ennen säätämistään että kumoamisensa jälkeen. Kieltolain kumoamisen jälkeen säädetty väkijuomalaki, joka oli voimassa vuoteen 1969, noudatteli paljolti kieltolain peruslähtökohtia.
Kieltolain jälkeen alkoholipolitiikan ylivoimaiseksi vaikuttajaksi tuli alkoholiyhtiö Oy Alko Ab. Valtiovalta halusi kieltolain kokemuksista johtuen irrottaa alkoholiasioiden hoidon välittömästä valtionhallinnosta omistamansa yhtiön tehtäväksi. Alkoholipolitiikkamme yhdistettiinkin tämän jälkeen sekä hyvässä että pahassa alkoholiyhtiöön. Alkoholipolitiikkamme oltua ylhäältä ohjattua, ihmisten omaa vastuuta ei juurikaan painotettu.
Osittain oman yhteiskunnallisen kehityksemme johdosta ja osittain johtuen jäsenyydestämme Euroopan unionissa, alkoholipolitiikkamme on selkeästi muuttunut 1990-luvulla. Alkoholipolitiikan hoitaminen on nyt korostetusti valtioneuvoston vastuulla. Vanhaa Alkoa ei enää ole, vaan yhtiö on jakaantunut osiin niin, että ainoastaan vähittäismyyntiyhtiö Alko Oy toimii enää monopolina. Vanhat perinteiset alkoholipolitiikan kovat keinot eli lähinnä hinta ja saatavuus ovat menettämässä merkitystään sopeuttaessamme alkoholipolitiikkaamme 10 vuoden siirtymävaiheen jälkeen Euroopan yhteisön säädöksiin Alkoholialalla toimivat katsovat erityisen levottomina vuotta 2004, jolloin viimeiset poikkeussäädökset purkautuvat.
Samanlaisia huolia koetaan kuitenkin myös muissa maissa. Alkoholipoliittinen keskustelu Euroopassa on ollut vilkasta koko 1990-luvun. Erityisen huolissaan ollaan nuorison alkoholin ja muiden päihteiden lisääntyneestä käytöstä. Suomen tulevaa alkoholipolitiikkaa pohdittaessa tuleekin ottaa huomioon kehitys muualla maailmassa ja erityisesti Maailman terveysjärjestön Euroopan aluekomitean Euroopan alkoholiohjelmassa vuosille 2000 - 2005 esittämät näkemykset.
Määräaikaa jatkettu 30.4.2002 saakka.
Publications and reports
Väliraportti Alkoholipolitiikka 2000 -työryhmän toiminnasta 13.4.2000-31.1.2001 DOC
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2001:2; Julkaisuvuosi: 2001;
Kohti monen polun alkoholipolitiikkaa. Alkoholipolitiikka 2000 -työryhmän loppuraportti.
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2002:6; Julkaisuvuosi: 2002; WWW-osoite: http://www.stm.fi/suomi/pao/julkaisut/paosisallys156.htm;
Setting-up and organisation
Määräajan pidentäminen 30.4.2002 asti
4.1.2001 Sosiaali- ja terveysministeriö
Määräajan pidentäminen 30.4.2002 asti
7.12.2000 Sosiaali- ja terveysministeriö
Asettaminen DOC
13.4.2000 Sosiaali- ja terveysministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects