Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English русскийЧитайте статью на русском языке

Työryhmä: tupakka- ja nikotiinipolitiikkaa kehittämällä Suomi savuttomaksi

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 31.5.2018 8.00
Tyyppi:Tiedote 80/2018

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä esittää tiekarttaa, jonka toimia järjestelmällisesti toteuttamalla tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käyttö Suomessa loppuisi vuoteen 2030 mennessä. Tällöin niitä käyttäisi päivittäin alle 5 prosenttia aikuisväestöstä. Tämän tupakkalakiin kirjatun tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi jokaisella hallituskaudella seurata ja arvioida tupakkapolitiikkaa sekä kehittää uusia toimenpiteitä.

Työryhmä luovutti mietintönsä perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle Maailman tupakattomana päivänä 31. toukokuuta.

- Pidän kiinnostavana esimerkiksi työryhmän ehdotusta tehostaa tupakkatuotteiden, kuten nuuskan, käytön ehkäisyä nuorisotyön ja nuorten harrastustoiminnan parissa. Myös työpaikkojen ja työterveyshuollon roolin vahvistaminen tupakoinnin lopettamisen tukena on tärkeä avaus, ministeri Saarikko sanoo. 

Työryhmä esittää muutoksia muun muassa lainsäädäntöön ja verotukseen, savuttomien ympäristöjen laajentamiseen, tukea tupakoinnin lopettamiseen, ikärajojen nostamista, laajennettuja tupakointikieltoja, matkustajatuonnin rajoituksia sekä tehokkaampaa ja tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön seurantaa. Työryhmä esittää, että nämä toimenpiteet toteutetaan seuraavan vaalikauden alussa.

Työryhmän puheenjohtaja Ilkka Oksala toteaa, että tupakoinnin loppuminen vuoteen 2030 mennessä ei onnistu ilman todella vaikuttavia uusia toimia. 

- Tärkeää on myös estää tupakoinnin korvautuminen nuuskalla tai muilla uusilla tupakkatuotteilla, joita markkinoille tulee koko ajan lisää. On muistettava, että myös nämä tuotteet ovat erittäin vaarallisia terveydelle, Oksala muistuttaa.

Yhdenmukaiset pakkaukset käyttöön

Työryhmä ehdottaa otettavaksi käyttöön yhdenmukaisia tuotteita ja pakkauksia (ns. plain packaging) koskevan säätelyn. Yhdenmukaisuus koskisi siis tuotteita, tupakkatuotteiden pakkauksia nikotiininesteitä ja täyttösäiliöiltä. Tällä vähennettäisiin mahdollisuuksia käyttää kyseisiä tuot-teita ja/tai niiden vähittäismyyntipakkauksia terveydelle haitallisten tuotteiden markkinoinnin välineinä.

Verotusta voitaisiin nostaa samaan tahtiin kuin tällä hallituskaudella

Työryhmä esittää, että tupakkaveron korotuksia jatkettaisiin seuraavilla vaalikausilla vähintään samantasoisesti kuin tällä vaalikaudella. Keskihintaisen savukeaskin hinnan arvioidaan nousevan noin 2,50 euroa vuosien 2016–2019 veronkorotusten seurauksena. Veronkorotusten toteuduttua vuonna 2020 keskimääräisen savukeaskin hinta olisi noin 8,20 euroa, josta veron osuus olisi 5,60 euroa.

Työryhmä ehdottaa lisäksi, että tupakkalain alaisten tupakkaa sisältämättömien nikotiinituotteiden verotusmahdollisuudet selvitettäisiin.

Tupakkatuotteiden myynnin ikäraja 20 vuoteen 

Työryhmä esittää tupakkalakia muutettavaksi niin, että tupakkatuotteita, nikotiininesteitä ja niko-tiinia sisältäviä tupakan vastikkeita ei saisi myydä tai muutoin luovuttaa eikä välittää alle 20-vuotiaalle. Samaa ikärajaa ehdotetaan myös tuotteiden maahantuontiin ja hallussapitoon. 

Lisää savuttomia alueita

Työryhmä lisäisi tupakointikieltoja ja muiden tupakkatuotteiden käytön kieltoja tiloissa, joissa on alaikäisiä, kuten leikkipuistot ja uimarannat. Tupakointikiellot kattaisivat jatkossa myös joukkoliikennepysäkit, asemalaiturit ja taksitolpat. Lisäksi työryhmä suosittelee julkisia toimijoita, kuten kuntia, suojelemaan ihmisiä tupakansavulle altistumiselta rajoittamalla tupakointia esimerkiksi toreilla.

Asunto-osakeyhtiölakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että tupakointikiellosta parvekkeilla tai asukkaiden hallinnassa olevissa sisätiloissa voitaisiin päättää enemmistöpäätöksellä.

Työryhmä ehdottaa, että tupakointikieltojen rikkomisesta seuraisi hallinnollinen sanktiomaksu pysäköintivirhemaksun tapaan.

Rajoituksia matkustajatuontiin

Työryhmä vähentäisi verovapaasti EU:n ulkopuolelta maahan matkustajatuontina tuotavien savukkeiden ja muiden tupakkatuotteiden määrää huomattavasti nykyisestä. (mm. 200 savukkeesta 40 savukkeeseen, 50 sikarista 10:een). 

Nuuskan lisääntyvä käyttö saatava pysähtymään

Työryhmä puuttuisi entistä voimakkaammilla toimilla nuuskan kulutuksen jatkuvaan kasvuun. Se ehdottaa, että nuuskan, purutupakan ja nenänuuskan matkustajatuonnin raja lasketaan 1000 grammasta 100 grammaan vuorokaudessa. Jotta tämä käytännössä tehoaisi, työryhmä lisäisi matkustajatuontia koskevien rajoitusten rikkomisesta annettavia seuraamuksia. Rikoslakiin ehdotetaan lisättäväksi salakuljetuksen ja laittomaan tuontitavaraan ryhtymisen törkeät tekomuodot. Tämä antaisi entistä paremmat mahdollisuudet viranomaisille valvoa tupakka- ja nikotiinituotteiden laitonta maahantuontia ja kauppaa

Tukea tupakasta vieroitukseen saatava monipuolisesti

Työryhmän mukaan koko hoitoketju perus- ja erityispalveluissa on saatava ylläpitämään vieroitus-osaamista sekä tarjoamaan ja osallistumaan potilaiden tupakasta vieroitukseen. Tupakkatuotteiden käyttö pitäisi ottaa puheeksi terveyden- ja sosiaalihuollon asiakastapaamisissa. Kaikki tupakka- ja nikotiiniriippuvuuden hoidossa käytettävät lääkärin reseptillä vieroitukseen määräämät lääkkeet olisi otettava sairausvakuutuksen lääkekorvauksen piiriin. Työpaikat ja työterveyshuolto olisi saatava tukemaan tupakoinnin lopettamista. Häkämittauksia pitäisi tehdä raskaana olevan tupakoitsijan neuvolakäynnillä.

Tupakoinnin ehkäisy mukaan nuoriso- ja liikuntatoimintaan

Työryhmä esittää, että liikunta- ja nuorisolakiin säädettäisiin valtakunnallisten avustusten jakamisen yhdeksi avustusperusteeksi sitoutuminen tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisyyn. Myös kunnat voisivat ottaa tämän nuoriso- ja liikuntatyöhön liittyvien avustustensa myöntämisen yhdeksi kriteeriksi. Hyviä käytäntöjä ehkäistä nuorten tupakointia ja nikotiinituotteiden käyttöä pitäisi levittää nuorisotyössä, liikunnassa ja urheilussa.

Työryhmällä on paljon muitakin avauksia

Tupakkalakiin pitäisi lisätä määritelmä ”nikotiinia sisältävät tupakan vastikkeet” ja säännellä niitä samalla tavoin kuin tupakkatuotteita ja nikotiininesteitä. Selvitykset sääntelystä tehtäisiin seuraavalla hallituskaudella. Lääkelakia voitaisiin muuttaa niin, että viranomaiset saisivat lisää harkintavaltaa nikotiinia sisältävien itsehoitolääkkeiden jakelukanavista tilanteissa, joissa nikotiinia sisältävä itsehoitolääke selvästi ylläpitää tupakasta vieroituksen sijaan henkilön nikotiiniriippuvuutta.

Työryhmän mukaan tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö pitäisi ottaa huomioon kuvaohjelmien luokittelujärjestelmässä, jotta lapsia ja nuoria voitaisiin paremmin suojella elokuvissa näkyvän tupakoinnin ja nikotiinituotteiden käytön vaikutuksilta.

Työryhmä ehdottaa lisäksi selvitettäväksi mahdollisuutta saada aikaan tuotevastuuseen perustuva korvausjärjestelmä tupakkasairauksista ja tupakasta vieroituksesta aiheutuvista kuluista yhteiskunnalle. Niin ikään julkisia varoja ei pitäisi sijoittaa yrityksiin, joiden liikevaihdosta yli 50 % tulee tupakkalain alaisista tuotteista.

Tupakan ympäristövaikutuksiin pitää puuttua

Työryhmä esittää toimia, joilla vähennettäisiin tupakkatuotteiden ympäristö- ja terveysriskejä. Ns. muovitiekartassa pitäisi ottaa huomioon muun muassa kadmiumia, arsenikkia ja lyijyä sisältävät tupakantumpit. Suomessa heitetään maahan vuosittain noin neljä miljardia maatumatonta tumppia, joista kertyy vuosittain 680 000 kiloa vaarallista jätettä. Niistä syntyy aikanaan myös haitallista mikromuovia.

Lisätiedot

johtaja Ilkka Oksala, EK, p. 050 301 8590
johtaja Jari Keinänen, STM, p. 02951 63311 
toiminnanjohtaja Mervi Hara Suomen ASH, p. 050 460 2324
ylitarkastaja Reetta Honkanen Valvira, p. 0295 209 630

  • Tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittäminen, työryhmän toimenpide-ehdotukset (STM:n muistioita ja raportteja 21/2018) 
  • Liite: kuvat työikäisten tupakoinnista, poikien ja tyttöjen nuuskan käytöstä ja verojen nousu
  • Tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämistyöryhmän asettamiskirje
  • Tupakkapolitiikka
Annika Saarikko
hoito hyvinvointi ikärajat julkaisut kehittäminen mietinnöt nikotiini nuuska toisenlaiseksi muuttaminen tupakka tupakkatuotteet työryhmät verot vieroitus yhteiskunnalliset rajoitukset
Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website