Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Sosiaali- ja terveysministeriötä koskevia puoliväliriihipäätöksiä:
Puoliväliriihen päätökset edistävät hyvinvointia ja tukevat toipumista koronakriisistä

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 30.4.2021 12.41
Tyyppi:Tiedote 120/2021

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekosen, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun sekä pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerin Thomas Blomqvistin mukaan hallituksen puoliväliriiheessä tekemät päätökset vahvistavat sosiaali- ja terveyspalveluja, parantavat hoitoon pääsyä, turvaavat järjestöjen, yhteisöjen ja säätiöiden rahoitusta ja toimintaa, edistävät osatyökykyisten työllistymistä sekä ennaltaehkäisevät työkyvyttömyyseläkkeitä ja sairauspoissaoloja.

Koronavirusrokotteiden hankintaan lisää varoja

Hallitus on linjannut, että koronavirusrokotteiden hankintaan varataan 50 miljoonaa euroa vuodelle 2022 ja 35 miljoonaa euroa vuodelle 2023.

Työkyvyttömyyseläkkeitä ja sairauspoissaoloja ennaltaehkäistään

Hallitus on sitoutunut pitkäjänteiseen työhön työllisyysasteen nostamiseksi. Osana työllisyystoimia, hallitus päätti riihessä, että se edistää työkykyä ja työhyvinvointia. Jotta työllisyystavoite saavutettaisiin, on keskeistä pystyä ennaltaehkäisemään mielenterveysongelmia, sairauspoissaoloja ja työkyvyttömyyseläkkeitä.

Hallitus tavoittelee vuoteen 2030 mennessä merkittävää työllisyyden lisäystä ennaltaehkäisemällä työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä ja lyhentämällä sairastumisesta johtuvia työuran katkoksia. Hallituksen tavoitteena on ehkäistä vähintään 5 prosenttia kaikista alkaneista mielialahäiriödiagnoosin perusteella alkavista työkyvyttömyyseläkkeistä, mikä tuottaa potentiaalisesti noin 2 500 hengen työllisyysvaikutukseen. Sekä palveluiden että etuuksien kokonaisuutta uudistetaan siten, että ne tukevat ensisijaisesti sujuvaa ja nopeaa työhön paluuta ja vähentävät eläköitymistä sekä sairaspoissaolojen pidentymistä. Mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyä ja työhyvinvointia kehitetään ja kuntoutusjärjestelmää sekä etuuksia uudistetaan.

Työelämän ja hyvän mielenterveyden toimenpideohjelmalla vaikutetaan työikäisten työuran ennenaikaiseen katkeamiseen. Ohjelmassa muun muassa kehitetään mielenterveyden tuen malli työterveysyhteistyöhön ja edistetään hallituksen mielenterveysstrategiaa.

Hallitus jatkaa kuntoutuksen uudistamista kuntoutuskomitean ehdotuksien pohjalta. Uudistuksessa vahvistetaan työllisyyspalveluiden yhteyttä asiakkaan hoito- ja kuntoutuspolkuun. Uudistuksessa otetaan huomioon palveluiden ja etuuksien kokonaisuuden toimivuus siten, että se edistää työllisyyttä.

Työntekijöiden paluuta sairaslomalta työhön nopeutetaan, kun Keski-Suomessa kehitetty TYÖOTE-malli laajennetaan valtakunnalliseksi. 

Työelämän ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelmaa sekä kuntoutuksen kehittäminen jatkuvat suunnitelmien mukaisesti.

Järjestöjen, yhteisöjen ja säätiöiden rahoitus ja toiminta turvataan

Hallitus ehdottaa vuosiksi 2022 ja 2023 yhteensä 635 miljoonan euron kompensaatiota järjestöille, yhteisöille ja säätiöille niiden rahoituksen turvaamiseksi. Vuonna 2022 kompensaatio on 330 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 se on 305 miljoonaa euroa. Tarve kompensaatiolle johtuu Veikkauksen tuottojen laskusta.

Kompensaatio rahoitetaan alentamalla arpajaisveroa, kehysvaikutteisin budjettivaroin ja sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla hyödyntämällä lisäksi niin sanottuja jakamattomia rahapelivoittoja. 

Lisäksi hallitus ehdottaa, että uutta pysyvää rahoitusmallia järjestöille, yhteisöille ja säätiöille ryhdytään valmistelemaan välittömästi. Tavoitteena on linjata mallista, joka turvaa edunsaajille ennustettavan, vakaan, edunsaajien autonomian turvaavan ja riittävän rahoituksen. Työskentelyn pohjana on Liikasen ryhmän raportti ja jatkotyö tehdään tiiviissä yhteistyössä edunsaajien kanssa. Toimenpiteiden valmistelussa huomioidaan parlamentaarisuus, tarkemmat vaikutusarviot eri edunsaajille, valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihankkeen ehdotukset sekä EU-oikeudelliset reunaehdot. Uudistus toteutetaan 2024 alkaen. Päätökset tehdään vuoden 2021 loppuun mennessä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen varoja

Hallitus varaa kehyskaudelle 2022–2025 sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmisteluun ja toimeenpanoon 400 miljoonaa euroa. Varoja kohdistetaan muun muassa uudistuksessa perustettavien hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän ICT-muutoksiin.

Lapsi- ja perhepalveluihin, lapsistrategiaan, päihteitä käyttävien äitien palveluihin sekä välitä viljelijästä toimintamallille rahoitusta

Tulevaisuusinvestointien toteutukseen varataan 29,5 miljoonaa euroa vuodelle 2022. Tulevaisuusinvestoinneissa jatketaan muun muassa lapsi- ja perhepalveluiden kehittämistä sekä lapsistrategian valmistelua. Lisäksi turvataan päihteitä käyttävien äitien palveluja ja Välitä viljelijästä -toimintamallin jatkoa.

Lasten, nuorten ja perheiden toipumista koronatilanteesta tuetaan

Hallitus toteuttaa laaja-alaisen toimenpidekokonaisuuden, jolla lievennetään lapsiin ja nuoriin kohdistuneita kielteisiä vaikutuksia, jotka ovat aiheutuneet koronavirustilanteesta. Kielteisiä vaikutuksia on syntynyt koronavirusepidemian leviämisen hidastamiseksi toteutetuista kasvatuksen, opetuksen ja harrastustoiminnan rajoituksista.

Rahoitusta kohdennetaan muun muassa oppimisvajekokonaisuuteen sekä nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluihin pääsyn nopeuttamiseen ja niiden saavutettavuuden ja saatavuuden parantamiseen. Kokonaisuudessa huomioidaan myös perheiden tuen tarpeet. Toimenpidekokonaisuus sovitetaan yhteen muun koronakriisistä toipumiseen tähtäävän valmistelun sekä kansallisen lapsistrategian toimeenpanon kanssa.

Lasten, nuorten ja perheiden tuen tarpeet ovat koronatilanteen seurauksena kasvaneet, ja useat selvitykset osoittavat, että pitkittynyt kriisi vaikuttaa kaikkien, mutta erityisesti jo aiemmin heikommassa asemassa olleiden lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin. Koronakriisi on monin tavoin syventänyt eriarvoisuutta yhteiskunnassa. Riskinä on, että korjaavien palveluiden tarve kasvaa pitkäaikaisesti, ellei tätä kehityskulkua päättäväisesti katkaista. Siksi ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea sekä perustason palveluja on vahvistettava, ja erityistä huomiota on kiinnitettävä perheiden ja vanhemmuuden tukemiseen, syntyneeseen palveluvelkaan mielenterveys- ja lastensuojelupalvelujen saatavuudessa sekä niiden yhteistyön kehittämiseen.

Hoitotakuu nopeuttaa hoitoon pääsyä

Hallitus toteuttaa hallitusohjelmassa todetun perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukennuksen. Tavoitteena on, että hallituksen esitys kiireettömän hoidon määräaikojen tiukentamisesta perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa annetaan eduskunnan käsittelyyn vuoden 2021 aikana. 

Säädösmuutokset on ajateltu astuvan voimaan vuonna 2023. Tätä ennen tuetaan kuntien ja kuntayhtymien vastuulla olevaa perusterveydenhuollon kehittämistyötä ja toimintaa kustannusvaikuttavasti siten, että hoitoon pääsy paranee. Myös covid-19-epidemian aiheuttama hoito- palvelu-, ja kuntoutusvelka on kurottava umpeen.

Hoitoon pääsyn ja saatavuuden parantamiseksi tehdään kehittämistoimia osana Tulevaisuuden sote-keskusohjelmaa sekä Suomen kestävän kasvun ohjelman tuomilla lisäpanostuksilla. Väestön voimakas ikääntyminen edellyttää erityisesti toimintamalleja, jotka ylläpitävät ihmisen toimintakykyä mahdollisimman pitkään.

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelmassa on vuonna 2020 myönnetty yhteensä 70 miljoonaa euroa valtionavustuksina tulevien hyvinvointialueiden hankkeille, joissa parannetaan erityisesti hoitoon pääsyä ja nuorten psykososiaalisten menetelmien saatavuutta sekä edistetään muita ohjelman mukaisia tavoitteita. Kehittämishankkeet ovat käynnissä kaikilla alueilla. Ohjelman täydennyshaku on tarkoitus avata keväällä 2021.

Valtionavustushankkeiden kansallista ohjausta vahvistetaan. Tämän avulla voidaan varmistaa se, että hankkeet toteuttavat konkreettisesti ja mitattavasti hoitoon pääsyn paranemista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuutta ja toteuttamista kustannusvaikuttavasti on tarkoitus tukea myös EU-rahoitteisella Suomen kestävän kasvun ohjelmalla (Pilari 4). Suunnitelmana on toteuttaa loppuvuonna 2021 valtionavustushaku tulevien hyvinvointialueiden hankkeille. 

Hyvinvointialueille avataan avustushaku

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa perustettaville hyvinvointialueille avataan syksyllä 2021 avustushaku, jossa voi hakea avustusta sote-uudistuksen ICT-kokonaisuuteen. Avustukset on tarkoitettu suunnitteluun ja valmisteluun, avainvalmistelijoiden palkkaamisen sekä hallinnon ja talouden kannalta välttämättömien palveluiden hankintaan. Ensimmäisen vaiheen avustusmäärä tarkentuu lisätalousarviovalmistelussa. Arvion mukaan se olisi enintään 50 miljoonaa euroa. Rahoitus on ehdollinen hyvinvointialueiden toiminnan käynnistymiselle.

Kestävyystiekartta luo suuntaa kohti sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestää yhteiskuntaa

Hallitus julkisti puoliväliriihessään kestävyystiekartan, joka kokoaa sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen kestävyyden nykytilan ja hallituksen tavoitteet vuodelle 2030. Kestävyystiekartalla hallitus tekee näkyväksi hallitusohjelman tavoitteen sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävästä yhteiskunnasta. Kestävyystiekartta tunnistaa myös ne keskeiset teemat ja aihealueet, joissa tarvitaan lähitulevaisuudessa sekä pidemmällä aikavälillä uusia poliittisia toimia ja avauksia.

Lisätietoa 

erityisavustaja Jiri Sironen, p. 0295 163 410  (yleiset kysymykset) 
erityisavustaja Timo Lehtinen, p. 0295 163 387 (yleiset kysymykset) 
erityisavustaja Anders Portin, p. 0295 150 280 (yleiset kysymykset)
kansliapäällikkö Kirsi Varhila, p. 0295 163 338 (yleiset kysymykset)
talousjohtaja Mikko Staff, p. 0295 163 214 (yleiset kysymykset)
osastopäällikkö Taneli Puumalainen, p. 0295 163 280 (lääkehuolto, rokotteiden hankinta, ympäristöterveys)
osastopäällikkö Satu Koskela, p. 0295 163 380 (asiakkaan ja potilaan asema, palvelut)
osastopäällikkö Veli-Mikko Niemi, p. 0295 163 425 (lasten, nuorten ja perheiden sosiaali- ja terveyspalvelut, toimintakyvyn ja terveyden edistäminen, STEA)
osastopäällikkö Kari Hakari, p. 0259 163 642 (sote-uudistus ja palvelujärjestelmä)
johtaja Liisa Siika-aho, p. 0295 163 085 (sosiaalivakuutusasiat, etuudet)
johtaja Minna Saario, p. 0295 163 146 (sote-uudistus ja palveluiden digitalisointi)
erityisasiantuntija Ville Hänninen, p. 0295 163 518 (työkyvyn tuki, TYÖOTE)
taloussuunnittelupäällikkö Tomas Forsström, p. 0295 163 563 (virastot ja laitokset)
neuvotteleva virkamies Lassi Kauttonen, p. 0295 163 577 (STEA-avustukset)
finanssineuvos Minna Liuttu, p. 0295 163 582 (sosiaalivakuutus)
erityisasiantuntija Satu Seikkula p. 0295 163 479 (valtionavustukset, kuntien valtionosuudet)

Hallitus päätti vaalikauden lopun linjauksista ja vuosien 2022–2025 julkisen talouden suunnitelmasta (tiedote 30.4.2021)Link to an external website
Hallituksen kestävyystiekartta (valto)Link to an external website
budjettisuunnittelu hyvinvointi hyvinvointi julkisen talouden suunnitelmat koronavirukset sosiaalipalvelut taloussuunnitelmat terveys terveyspalvelut työelämä työhyvinvointi
Back to top
Ministry of Social Affairs and health
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

About the site

Data Protection

Sitemap

Accessibility statement for the stm.fi website

Feedback

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • National service reform
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • The European Accessibility Act
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Completed projects
  • Publications
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • STEA grants
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website