Asumisperusteisen sosiaaliturvan kohdentuminen kansainvälissä tilanteissa
STM024:00/2017 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Tavoitteena on lainsäädännön yksinkertaistaminen. Sosiaaliturvaan pääsemisen ja kuulumisen edellytysten tulee olla johdonmukaisia sekä asumisperusteisten että työhön liittyvien etuuksien osalta. Säännöt tulee sopeuttaa toimiviksi myös lyhytaikaisen työskentelyn sekä maahan- ja maastamuuton osalta, huomioiden kuitenkin vakuutusmaksujen maksamisen ja etuusoikeuksien oikeudenmukaisuuden.
Lainsäädännön uudistamisessa tulee pohtia työntekijöiden osalta mallia, jossa henkilön oikeudet ensisijaisesti perustuisivat työskentelyyn, eikä vakinaista asumista arvioitaisi aina maahan tulon yhteydessä sosiaaliturvan kannalta erikseen. Määrittely siitä, milloin ns. ei-aktiivi henkilö katsotaan vakinaisesti maassa asuvaksi, tulee puolestaan laatia nykyistä yhdenmukaisemmiksi ja viranomaiset velvoittaa yhtenäisempään käytäntöön. Lainsäädäntöä tulee tarkistaa siten, että ratkaisu perustuu aiempaa selvemmin objektiivisiin, osittain jopa kaavamaisiin tosiasioihin ja henkilön tilanteeseen liittyvää ...
Basic information Completed
Project number STM024:00/2017
Case numbers STM/779/2017
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 21.3.2017 – 31.5.2018
Date of appointment 21.3.2017
Relation to the Government Programme
Sipilä
Hyvinvointi ja terveys
Key projects Palvelut asiakaslähtöisiksi
Measures Arvioidaan asumisperusteisen sosiaaliturvan tarkoituksenmukaista kohdentumista
Goals and results
Tavoitteena on lainsäädännön yksinkertaistaminen. Sosiaaliturvaan pääsemisen ja kuulumisen edellytysten tulee olla johdonmukaisia sekä asumisperusteisten että työhön liittyvien etuuksien osalta. Säännöt tulee sopeuttaa toimiviksi myös lyhytaikaisen työskentelyn sekä maahan- ja maastamuuton osalta, huomioiden kuitenkin vakuutusmaksujen maksamisen ja etuusoikeuksien oikeudenmukaisuuden.
Lainsäädännön uudistamisessa tulee pohtia työntekijöiden osalta mallia, jossa henkilön oikeudet ensisijaisesti perustuisivat työskentelyyn, eikä vakinaista asumista arvioitaisi aina maahan tulon yhteydessä sosiaaliturvan kannalta erikseen. Määrittely siitä, milloin ns. ei-aktiivi henkilö katsotaan vakinaisesti maassa asuvaksi, tulee puolestaan laatia nykyistä yhdenmukaisemmiksi ja viranomaiset velvoittaa yhtenäisempään käytäntöön. Lainsäädäntöä tulee tarkistaa siten, että ratkaisu perustuu aiempaa selvemmin objektiivisiin, osittain jopa kaavamaisiin tosiasioihin ja henkilön tilanteeseen liittyvää harkintaa vähennetään.
Hallinnollisia menettelyjä tulee yksinkertaistaa ja samalla varmistaa, että asianomaiset viranomaiset saavat tarvitsemansa tiedot henkilön kuulumisesta sosiaaliturvaan.
Lainsäädännön muutoksessa tulee huomioida muut vireillä olevat uudistukset, kuten EU:n sosiaaliturvan koordinaatiolainsäädännön uudistus (komission ehdotus 13.12.2016 KOM (2016) 815 lopullinen) sekä Sote -uudistus.
Työryhmän tulee työskennellä avoimen lainvalmistelun periaatteella, tiedottaa työskente-lystä ja pyrkiä lisäämään kansalaisten tietoisuutta maiden välisen liikkuvuuden vaikutuk-sesta sosiaaliturvaan.
Starting points
Laki asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta (jäljempänä sovel-tamisalalaki) on ollut voimassa vuodesta 1994 lukien. Soveltamisalalain mukaan määritellään, milloin henkilöön sovelletaan kansaneläkelakia, lapsilisälakia, äitiysavustuslakia, asumistukilakia, vammaisetuuksista annettua lakia, eläkkeensaajan asumistuesta annettua lakia, rintamasotilaseläkelakia, takuueläkkeestä annettua lakia ja elatustukilakia. Soveltamisalalakiin viitataan useissa muissa laeissa, kuten sairausvakuutuslaissa. Lakiin on sen voimassaolon aikana tehty useita muutoksia koskien muun muassa joidenkin henkilöryhmien oikeuksia sekä asumisperusteiseen sosiaaliturvaan oikeuttavan työskentelyn ja asumisen määritelmiä.
Soveltamisalalain monimutkaisuuden ja vaikeaselkoisuuden takia lain kokonaisrakennetta, sosiaaliturvaan kuulumisen kriteereitä sekä etuuksien tarkoituksenmukaista kohdentumista on syytä tarkastella kokonaisuutena uudelleen. Oikeuksien alkamisen asumisen tai työskentelyn perusteella tulee olla tasapainossa. Järjestelmän tulisi myös olla selkeä ja läpinäkyvä, jotta yksittäisen henkilön on mahdollista ymmärtää oikeutensa ja velvollisuutensa.
Eri sektoreilla käytössä olevien työskentelyn tai asumisen määritelmien hyödyntämistä myös sosiaaliturvassa tulisi tarkastella. Tätä nykyä Suomessa määritellään asumiseen tai työskentelyyn perustuvat oikeudet useassa eri yhteydessä. Käytännössä eri viranomaiset eivät aina päädy samaan lopputulokseen esimerkiksi sen osalta, katsotaanko henkilö maassa asuvaksi vai vain tilapäisesti oleskelevaksi. Henkilön oikeusturvan ja johdonmukaisten sosiaalisten oikeuksien toteutumisen kannalta tilanne on epätyydyttävä.
Soveltamisalalain toimeenpanoon liittyviä päätösten antamista koskevia säännöksiä ja käytäntöjä tulee tarkastella suhteessa etuuspäätöksiin. Tässä yhteydessä tulee huomioida kansalaisten informointitarve maahan- ja maastamuuton vaikutuksista sosiaaliturvaan.
Tavoitteena on lainsäädännön yksinkertaistaminen. Sosiaaliturvaan pääsemisen ja kuulumisen edellytysten tulee olla johdonmukaisia sekä asumisperusteisten että työhön liittyvien etuuksien osalta. Säännöt tulee sopeuttaa toimiviksi myös lyhytaikaisen työskentelyn sekä maahan- ja maastamuuton osalta, huomioiden kuitenkin vakuutusmaksujen maksamisen ja etuusoikeuksien oikeudenmukaisuuden.
Lainsäädännön uudistamisessa tulee pohtia työntekijöiden osalta mallia, jossa henkilön oikeudet ensisijaisesti perustuisivat työskentelyyn, eikä vakinaista asumista arvioitaisi aina maahan tulon yhteydessä sosiaaliturvan kannalta erikseen. Määrittely siitä, milloin ns. ei-aktiivi henkilö katsotaan vakinaisesti maassa asuvaksi, tulee puolestaan laatia nykyistä yhdenmukaisemmiksi ja viranomaiset velvoittaa yhtenäisempään käytäntöön. Lainsäädäntöä tulee tarkistaa siten, että ratkaisu perustuu aiempaa selvemmin objektiivisiin, osittain jopa kaavamaisiin tosiasioihin ja henkilön tilanteeseen liittyvää harkintaa vähennetään.
Hallinnollisia menettelyjä tulee yksinkertaistaa ja samalla varmistaa, että asianomaiset viranomaiset saavat tarvitsemansa tiedot henkilön kuulumisesta sosiaaliturvaan.
Lainsäädännön muutoksessa tulee huomioida muut vireillä olevat uudistukset, kuten EU:n sosiaaliturvan koordinaatiolainsäädännön uudistus (komission ehdotus 13.12.2016 KOM (2016) 815 lopullinen) sekä Sote -uudistus.
Työryhmän tulee työskennellä avoimen lainvalmistelun periaatteella, tiedottaa työskente-lystä ja pyrkiä lisäämään kansalaisten tietoisuutta maiden välisen liikkuvuuden vaikutuk-sesta sosiaaliturvaan.
Consultation rounds and hearings
-
Lausuntopyyntö PDF
Other documents and memorandums
Setting-up and organisation
-
Asettamispäätös PDF
21.3.2017
Ungrouped
Person
Role, Term
Huhtamäki, Henna
projektipäällkkö
Ministry of Social Affairs and Health
Represents the party: Sosiaali- ja terveysministeriö
Role: Project contact person
21.3.2017 – 31.5.2018