Puolustusvoimien terveydenhuollon kysymyksiä selvittävä työryhmä
STM014:00/2012 Development
Työryhmän tehtävänä on:
1) Tehdä ehdotus puolustusvoimien terveydenhuollon organisaatiovalvonnan järjestämisestä. Esitys tulee laatia hallituksen esityksen muotoon ja työryhmän tulee selvittää muutoksen vaikutukset ja resurssitarpeet. Esityksessä tulee huomioida myös poikkeusolot. Esitys tulee laatia viimeistään 31.1.2013.
2) Valmistella ja tukea puolustusvoimien terveydenhuollon organisaatiovalvonnan järjestämistä koskevan 1. kohdassa tarkoitetun esityksen toimeenpanoa ja selvittää toimeenpanoon liittyvät käytännön kysymykset.
3) Arvioida puolustusvoimien terveydenhuollon järjestämisen nykytilaa sekä mahdollisuuksia ja tarpeita muuttaa puolustusvoimien terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitusvelvollisuutta. Selvitys tulee tehdä vuoden 2014 loppuun mennessä.
4) Valmistella ja käsitellä muut sosiaali- ja terveysministeriön ja Puolustusvoimien terveydenhuoltoon liittyvät ajankohtaiset yhteistyö-ja lainsäädäntökysymykset.
Basic information Completed
Project number STM014:00/2012
Case numbers
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 13.4.2012 – 31.12.2015
Date of appointment 13.4.2012
Goals and results
Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelman mukaan Puolustusvoimien terveydenhuolto siirretään Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston valvontaan. Lisäksi hallitusohjelman mukaan selvitetään puolustusvoimien ja vankien terveydenhuollon järjestämisen ja rahoittamisen siirtämistä sosiaali- ja terveysministeriölle.
Tavoitteena olisi saattaa puolustusvoimien terveydenhuollon organisaatiovalvonta yhdenvertaiseen asemaan kunnallisten ja yksityisten organisaatioiden valvonnan kanssa. Tavoitteena on, että Valvira ja aluehallintovirastot valvoisivat puolustusvoimien terveydenhuoltoa samalla tavoin kuin muuta terveydenhuoltoa ja viranomaisten työnjako valvontatehtävissä olisi vastaavankaltainen kuin muun terveydenhuollon valvonnassa.
Organisaatiovalvonnan yhdenmukaistamisen tavoitteena on parantaa oikeusturvaa ja potilasturvallisuutta sekä edistää puolustusvoimien terveydenhuoltopalvelujen laatua.
Työryhmän tavoitteena on myös käsitellä ja etsiä ratkaisuja muihin puolustusvoimien terveydenhuollon ja kunnallisen terveyspalvelujärjestelmän yhteistyökysymyksiin yhteistyön sujuvoittamiseksi.
Starting points
Puolustusvoimat järjestää puolustusvoimista annetun lain (551/2007) 9 §:n mukaan terveydenhuoltovastuullaan olevien henkilöiden terveydenhuollon siten kuin terveydenhuollon järjestämisestä puolustusvoimissa annetussa laissa (322/1987) säädetään. Puolustusvoimat voi myös muutoin antaa terveydenhuoltopalveluja siten kuin mainitussa laissa säädetään.
Puolustusvoimien terveydenhuoltovastuulla ovat terveydenhuollon järjestämisestä puolustusvoimissa annetun lain 3 §:n 1 momentin mukaan asevelvollisuuslain (452/1950) ja naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) nojalla puolustusvoimissa ja rajavartiolaitoksessa palvelevat palvelusaikanaan sekä sotilasvirkaan koulutettavat opiskelijat. Lisäksi puolustusvoimat järjestää henkilöstölleen yleislääkäritasoista työterveyshuoltoa työterveyshuollosta annetun lain (1383/2001) mukaan.
Puolustusvoimien terveydenhuollon yleinen suunnittelu, ohjaus ja valvonta kuuluvat puolustusministeriön alaisuudessa toimivalle pääesikunnalle. Perustason terveydenhuollon järjestelyistä vastaavat Sotilaslääketieteen keskus sekä sen alaiset varuskuntien terveysasemat. Puolustusvoimissa on terveydenhuollon järjestämistä varten terveydenhuoltohenkilöstö sekä tarpeelliset terveydenhuollon toimipaikat, Sotilasapteekki ja lääkintävarikko siten kuin valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään. Terveydenhuolto voidaan järjestää hankkimalla palveluja kunnalta, kuntayhtymältä tai muulta julkiselta taikka yksityiseltä palvelujen tuottajalta siten kuin siitä näiden kanssa erikseen sovitaan. Käytännössä varusmiesten erikoissairaanhoito hankitaan nykyisin sairaanhoitopiireiltä.
Sosiaali- ja terveysministeriön tehtäviin kuuluu terveydenhuollon yleinen suunnittelu, ohjaus ja valvonta.
Aluehallintovirasto ohjaa ja valvoo kansanterveystyötä ja erikoissairaanhoitoa sekä yksityistä terveydenhuoltoa ja hoitaa terveydenhuollon lupahallintoa toimialueellaan. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ohjaa sosiaali- ja terveysministeriön alaisena aluehallintovirastojen toimintaa niiden toimintaperiaatteiden, menettelytapojen ja ratkaisukäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi kansanterveystyön, erikoissairaanhoidon ja yksityisen terveydenhuollon ohjauksessa ja valvonnassa. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot huolehtivat lupahallinnosta, ohjauksesta ja valvonnasta muun muassa terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa (559/1994), kansanterveyslaissa (66/1972), työterveyshuoltolaissa (1383/2001), erikoissairaanhoitolaissa (1062/1989), terveydenhuoltolaissa (1326/2010), mielenterveyslaissa (1116/1990), yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa (152/1990), tartuntatautilaissa (583/1986), sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetussa laissa (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetussa laissa (61/2007) tarkoitetuissa tehtävissä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ja aluehallintovirastojen työnjaosta ohjauksessa ja valvonnassa säädetään terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa, kansanterveyslaissa, erikoissairaanhoitolaissa, mielenterveyslaissa, tartuntatautilaissa ja yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimii kansanterveystyön, erikoissairaanhoidon, mielenterveystyön sekä tartuntatautien vastustamistyön asiantuntijalaitoksena.
Puolustusvoimien järjestämän terveydenhuollon organisaatiovalvonta ei kuulu nykyisellään Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ja aluehallintovirastojen tehtäviin. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot ohjaavat ja valvovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) perusteella riippumatta siitä, missä organisaatiossa ammattihenkilö toimii. Työterveyshuoltolakia (1383/2001) ja siihen liittyvää työsuojeluviranomaisten valvontaa sovelletaan myös puolustusvoimiin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä ja valvontaa uudistetaan. Puolustusvoimien terveydenhuollon organisaatiovalvontaa koskeva työ sovitetaan yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa uudistavan työn kanssa.
Puolustusvoimien terveydenhuollon järjestämisessä on erityiskysymyksiä, jotka edellyttävät yhtenäisiä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa sovittuja linjauksia ja mahdollisesti lainsäädäntömuutoksia. Tällaisia erityiskysymyksiä ovat esimerkiksi puolustusvoimien terveydenhuollon potilastietojärjestelmät ja niiden liittyminen valtakunnalliseen tietojärjestelmäpalveluun, julkisen terveydenhuollon potilastietojen luovutus puolustusvoimille ja tähän liittyvät tietosuojakysymykset. Menettelytavat ja ohjeistus terveydenhuollon ammattihenkilöiden varaamisessa poikkeusolojen tehtäviin tulisi uudistaa. Puolustusvoimissa tehtävä terveyden edistämistä koskevan työn kehittäminen edellyttäisi yhteistyötä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.
Setting-up and organisation
Jäsenmuutospäätös; Tanja Laukkalan tilalle Kalevi Karjalainen, hänen varajäsenensä on Tuula Hannila-Handelberg
10.7.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Tanja Laukkalan tilalle Kalevi Karjalainen
4.7.2014 Puolustusvoimat / pääesikunta
Jäsenmuutospäätös; Juho Juuselan tilalle Timo Nyyssönen ja varajäseneksi Juhani Parkkari sekä Tuula Nylundin tilalle Tanja Laukkala ja varajäseneksi Tuula Hannila-Handelberg
31.10.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Juho Juuselan ja Tuula Nylundin tilalle Timo Nyyssönen ja Tanja Laukkala sekä Nyyssösen varajäseneksi Juhani Parkkari ja Laukkalan varajäseneksi Tuula Hannila-Handelberg
24.10.2013 Pääsesikunta
Jäsenmuutospäätös: Kirsti Riihelän tilalle Jaana Mäkelä ja varajäseneksi Jaana Mäkelän tilalle Harri Selin
20.9.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös; Pia Palojärven tilalle Juho Juusela. Timo Nyyssönen jatkaa varajäsenenä.
13.2.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Pia Palojärven tilalle Juho Juusela. Timo Nyyssönen jatkaa varajäsenenä.
6.2.2013 Pääesikunta
Jäsenmuutosesitys; Tuula Nylundin varajäseneksi Mari Virkin tilalle Tanja Laukkala
5.9.2012 Pääesikunta
Asettamispäätös PDF
13.4.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Consultation rounds and hearings
Lausunto
17.4.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto
16.4.2014 Palkansaajajärjestö Pardia ry
Lausunto
16.4.2014 Lounais-Suomen aluehallintovirasto LSAVI
Lausunto
16.4.2014 Puolustusvoimien Diplomi-insinöörit r.y.
Lausunto
16.4.2014 Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä
Lausunto
16.4.2014 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto PSAVI
Lausunto
15.4.2014 Valvira
Lausunto
15.4.2014 Etelä-Suomen aluehallintovirasto ESAVI
Lausunto
15.4.2014 Oikeusministeriö
Lausunto
14.4.2014 Eduskunnan apulaisoikeusasiamies
Lausunto
14.4.2014 Eduskunnan apulaisoikeusasiamies
Lausunto
11.4.2014 Tehy ry
Lausunto
10.4.2014 Puolustusministeriö
Lausunto
10.4.2014 Itä-Suomen aluehallintovirasto
Lausunto
9.4.2014 Keski-Suomen sairaanhoitopiiri ksshp
Lausunto
8.4.2014 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Lausunto
7.4.2014 Suomen Rauhanturvaajaliitto ry
Lausunto
3.4.2014 Lapin aluehallintovirasto
Lausunto; ei lausuntoa
31.3.2014 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Lausunto
10.3.2014 Päällystöliitto ry.
Lausunto
7.3.2014 Etelä-Savon sairaanhoitopiiri
Lausunto
5.3.2014 Rajavartiolaitos
Lausuntopyyntö puolustusvoimien terveydenhuollon organisaatiovalvonnan järjestämisestä; (Anne Koskela STO/TEPA)
7.2.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Other documents and memorandums
Jäsenesitys; Janne Torvinen/Sinikka Vahvaselkä, Minnamaria Nurminen/Aino Lehto
22.3.2012 Puolustusministeriö
Jäsenesitys: Marina Erhola ja varajäseneksi Jukka Kärkkäinen
13.3.2012 THL
Jäsenesitys: Simo Siitonen / Jouko Peltomaa, Kari Kesseli / Hannu Isotalo, Tuula Nylund / Maria Virkki, Pia Palojärvi / Timo Nyyssönen
7.3.2012 Pääesikunta
Jäsenesitys: Hannele Havanka ja varajäseneksi Riitta Pöllänen
6.3.2012 PSAVI ja LAAVI yhdessä
Jäsenesitys; Hannele Havanka / Riitta Pöllänen
5.3.2012 Lapin aluehallintovirasto
Jäsenesitys: jäseneksi Markus Henriksson ja varajäseneksi Arja Myllynpää, jäseneksi Pirjo Pennanen ja varajäseneksi Eeva Sallinen, jäseneksi Jussi-Pekka Moisio ja varajäseneksi Ritva Kujala
28.2.2012 Valvira
Jäsenesitys: Kirsti Riihelä ja varajäseneksi Jaana Mäkelä tai Esa Ellala
24.2.2012 ESAVI
Jäsenesityspyyntö (Anne Koskela STO/TEPA)
16.2.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects