Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan itsemääräämisoikeus
STM067:00/2010 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Sosiaali- ja terveysministeriössä on vuodesta 2001 lähtien laadittu useita esi- ja perusselvityksiä potilaan tai sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja itsemääräämisoikeudesta ja niiden vahvistamisesta. Näissä on tunnistettu tarve saattaa tahdosta riippumatonta hoitoa ja rajoitustoimenpiteitä koskevat säännökset sosiaali- ja terveydenhuollossa vastaamaan ihmisoikeussopimuksia ja perustuslakia. Erityisen tärkeänä on nähty pakkoa ja suojatoimenpiteitä koskevien säännösten uudistus kehitysvammaisten ja dementiaa sairastavien palveluissa, raskaana olevien päihdeongelmaisten naisten hoidon varmistamisessa sekä somaattisessa ja psykiatrisessa hoidossa. Näiden lisäksi on todettu, että potilas- ja sosiaaliasiamiehen ase-maa ja tehtäviä koskevat säännökset tulisi päivittää. Tartuntatautilain (583/1986), lastensuojelulain (417/2007) ja mielenterveyslain (1116/1990) tahdosta riippumattomia toimenpiteitä koskevat säännökset on uudistettu uuden perustuslain säätämisen jälkeen.Kansainvälisistä ...
Basic information Completed
Project number STM067:00/2010
Case numbers
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 1.8.2010 – 28.2.2014
Date of appointment 2.7.2010
Goals and results
Tavoitteena on uudistaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä siten, että sosiaali- ja terveydenhuollossa potilaan/asiakkaan itsemääräämisoikeutta rajoittavat säädökset koottai-siin mahdollisuuksien mukaan samaan säädökseen lukuun ottamatta lastensuojelua ja tartuntatautien vastustamistyötä koskevia säännöksiä. Oikeuspsykiatristen potilaiden hoidosta ja tutkimuksesta säädettäisiin erikseen. Lisäksi tulisi selvittää se, miten on tarvetta ja tarkoituksenmukaista kehittää ja uudistaa lakia potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992), lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) ja tarvittaessa muuta sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä niin, että säädökset tukevat ja vahvistavat potilaan/asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja asemaa palveluissa. Tavoitteena on myös vahvistaa moniammatillista yhteistyötä, palvelujen saatavuutta ja kehittämistä siten, että uudistukset vähentävät tarvetta turvautua itsemääräämisoikeuden rajoituksiin. Uudistuksen yhteydessä arvioidaan virkavastuuta koskevaa sääntelyä osana palvelujärjestelmän kehittämistä.
Summary
Sosiaali- ja terveysministeriössä on vuodesta 2001 lähtien laadittu useita esi- ja perusselvityksiä potilaan tai sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja itsemääräämisoikeudesta ja niiden vahvistamisesta. Näissä on tunnistettu tarve saattaa tahdosta riippumatonta hoitoa ja rajoitustoimenpiteitä koskevat säännökset sosiaali- ja terveydenhuollossa vastaamaan ihmisoikeussopimuksia ja perustuslakia. Erityisen tärkeänä on nähty pakkoa ja suojatoimenpiteitä koskevien säännösten uudistus kehitysvammaisten ja dementiaa sairastavien palveluissa, raskaana olevien päihdeongelmaisten naisten hoidon varmistamisessa sekä somaattisessa ja psykiatrisessa hoidossa. Näiden lisäksi on todettu, että potilas- ja sosiaaliasiamiehen ase-maa ja tehtäviä koskevat säännökset tulisi päivittää. Tartuntatautilain (583/1986), lastensuojelulain (417/2007) ja mielenterveyslain (1116/1990) tahdosta riippumattomia toimenpiteitä koskevat säännökset on uudistettu uuden perustuslain säätämisen jälkeen.Kansainvälisistä sopimuksista ajankohtaisin on YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus, jonka Suomi on allekirjoittanut v. 2007. Yleissopimuksen ratifioinnin on katsottu edellyttävän, että pakon käyttöä kehitysvammaisten erityishuollossa koskevat säännökset tarkistetaan. Toinen tähän hankkeeseen vaikuttava kansainvälinen asiakirja on Euroopan neuvoston kidutuksen vastaisen komitean Suomea koskeva raportti vuodelta 2008. Raportti sisälsi useita tahdosta riippumatonta psykiatrista hoitoa ja sen säännöksiä koskevia huomioita. Myös Eduskunnan oikeusasiamies on viitannut useissa lausunnoissaan perustuslain asettamiin vaatimuksiin sosiaali- ja terveydenhuollossa potilai-den/asiakkaiden itsemääräämisoikeutta rajoitettaessa ja kiirehtinyt lainsäädännön valmistelua. Sosiaali- ja terveysministeriö järjesti 28.-29.1.2010 itsemääräämisoikeus ja sen rajat –työseminaarin. Seminaarissa syvennyttiin erityisesti seuraaviin asiakokonaisuuksiin 1) sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden itsemääräämisoikeuden rajoituksia koske-van lainsäädännön laajuus2) itsemääräämisoikeuden rajoitustoimenpiteiden seurannan, valvonnan ja raportoin-nin järjestäminen 3) potilaan/asiakkaan itsemääräämisen edistäminen ja rajoitustoimenpiteiden käytön ehkäiseminen 4) sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuuden varmistami-nen. Seminaarin johtopäätöksenä oli, että sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen itsemääräämis-oikeuden rajoituksia koskeva lainsäädäntö on mahdollinen. Uudistuksen lähtökohtana tulisi olla rajoitteiden käytön minimoiminen ennaltaehkäisevin toimin sekä oikea-aikaisilla ja laadukkailla palveluilla. Riittävän täsmälliset oikeudellisia edellytyksiä ja menettelyjä kos-kevat säännökset tarvitaan välttämättömiä rajoitustilanteita varten.
Starting points
Sosiaali- ja terveysministeriössä on vuodesta 2001 lähtien laadittu useita esi- ja perusselvityksiä potilaan tai sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja itsemääräämisoikeudesta ja niiden vahvistamisesta. Näissä on tunnistettu tarve saattaa tahdosta riippumatonta hoitoa ja rajoitustoimenpiteitä koskevat säännökset sosiaali- ja terveydenhuollossa vastaamaan ihmisoikeussopimuksia ja perustuslakia. Erityisen tärkeänä on nähty pakkoa ja suojatoimenpiteitä koskevien säännösten uudistus kehitysvammaisten ja dementiaa sairastavien palveluissa, raskaana olevien päihdeongelmaisten naisten hoidon varmistamisessa sekä somaattisessa ja psykiatrisessa hoidossa. Näiden lisäksi on todettu, että potilas- ja sosiaaliasiamiehen ase-maa ja tehtäviä koskevat säännökset tulisi päivittää.Tartuntatautilain (583/1986), lastensuojelulain (417/2007) ja mielenterveyslain (1116/1990) tahdosta riippumattomia toimenpiteitä koskevat säännökset on uudistettu uuden perustuslain säätämisen jälkeen.
Kansainvälisistä sopimuksista ajankohtaisin on YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus, jonka Suomi on allekirjoittanut v. 2007. Yleissopimuksen ratifioin-nin on katsottu edellyttävän, että pakon käyttöä kehitysvammaisten erityishuollossa koskevat säännökset tarkistetaan. Toinen tähän hankkeeseen vaikuttava kansainvälinen asiakirja on Euroopan neuvoston kidutuksen vastaisen komitean Suomea koskeva raportti vuodelta 2008. Raportti sisälsi useita tahdosta riippumatonta psykiatrista hoitoa ja sen säännöksiä koskevia huomioita. Myös Eduskunnan oikeusasiamies on viitannut useissa lausunnois-saan perustuslain asettamiin vaatimuksiin sosiaali- ja terveydenhuollossa potilai-den/asiakkaiden itsemääräämisoikeutta rajoitettaessa ja kiirehtinyt lainsäädännön valmiste-lua. Sosiaali- ja terveysministeriö järjesti 28.-29.1.2010 itsemääräämisoikeus ja sen rajat –työseminaarin. Seminaarissa syvennyttiin erityisesti seuraaviin asiakokonaisuuksiin 1) sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden itsemääräämisoikeuden rajoituksia koske-van lainsäädännön laajuus2) itsemääräämisoikeuden rajoitustoimenpiteiden seurannan, valvonnan ja raportoin-nin järjestäminen 3) potilaan/asiakkaan itsemääräämisen edistäminen ja rajoitustoimenpiteiden käytön ehkäiseminen 4) sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuuden varmistami-nen. Seminaarin johtopäätöksenä oli, että sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen itsemääräämis-oikeuden rajoituksia koskeva lainsäädäntö on mahdollinen. Uudistuksen lähtökohtana tulisi olla rajoitteiden käytön minimoiminen ennaltaehkäisevin toimin sekä oikea-aikaisilla ja laadukkailla palveluilla. Riittävän täsmälliset oikeudellisia edellytyksiä ja menettelyjä kos-kevat säännökset tarvitaan välttämättömiä rajoitustilanteita varten.
Consultation rounds and hearings
-
Lausunto
8.4.2014 Riku Hintukainen
-
Lausunto
31.3.2014 Ikäinstituutti
-
Lausunto
31.3.2014 Oikeusministeriö
-
Lausuntopyyntö loppuraportista; (Riitta Burrell STO/AHE)
26.3.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Lausunto
16.12.2013 Muistiliitto ry:n Sairastuneiden ja läheisten työryhmä
-
Lausunto
21.11.2013 Svenska pensionärsförbundet r.f. SPF
-
Lausunto
19.11.2013 Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf SAMS
-
Lausunto
19.11.2013 Ålands omsorgsförbundet k.f.
-
Lausunto
19.11.2013 Ålands landkapsregering
-
Lausunto
19.11.2013 Svenska Finlands Folktinget
-
Lausunto
18.9.2013 ETENE
-
Lausunto
13.9.2013 Valvira
-
Lausunto
13.9.2013 Me itse ry
-
Lausunto
13.9.2013 Niuvanniemen sairaala
-
Lausunto
11.9.2013 Helsingin kaupunki
-
Lausunto
11.9.2013 Ikäinstituutti
-
Lausunto
10.9.2013 Suomen Asianajajaliitto
-
Hankkeen kuulemistilaisuus/Lausuntopyyntö ruots. (Vuorinen Virpi STO/AHE)
10.9.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Lausunto
10.9.2013 ESAVI
-
Lausunto
9.9.2013 Muistiliitto
-
Lausunto
9.9.2013 Suomen Muistiasiantuntijat
-
Lausunto
9.9.2013 Kuntaliitto
-
Lausunto
9.9.2013 Ympäristöministeriö
-
Lausunto
9.9.2013 Lapsiasiavaltuutettu
-
Lausunto
9.9.2013 Autismi- ja Aspergerliitto ry
-
Lausunto
9.9.2013 Mielenterveyden keskusliitto
-
Lausunto
9.9.2013 Ihmisoikeuden vammaisten arkeen
-
Lausunto
9.9.2013 Eduskunnan oikeusasiamies
-
Lausunto
9.9.2013 Kehitysvammaliitto
-
Lausunto
9.9.2013 Suomen Psykologiliitto
-
Lausunto
9.9.2013 Tays Kehitysvammahuolto
-
Lausunto
9.9.2013 Ihmisoikeusliitto
-
Lausunto
9.9.2013 Vammaisfoorumi
-
Lausunto
9.9.2013 Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry
-
Lausunto
9.9.2013 Sosiaalialan Työnantajat ry
-
Lausunto
9.9.2013 HUS
-
Lausunto
9.9.2013 Ulkoasiainministeriö
-
Lausunto
9.9.2013 Hämeenlinnan hallinto-oikeus
-
Lausunto
9.9.2013 Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
-
Lausunto
6.9.2013 Valtakunnallinen vammaisneuvosto VANE
-
Lausunto
6.9.2013 Invalidiliitto ry
-
Lausunto
6.9.2013 Kehitysvammaisten palvelusäätiö
-
Lausunto
6.9.2013 SOSTE
-
Lausunto
6.9.2013 Hämeenlinnan kaupunki
-
Lausunto
6.9.2013 Rinnekoti -säätiö
-
Lausunto
5.9.2013 Suomen lääkäriliitto
-
Lausunto
5.9.2013 Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät - TESE ry
-
Lausunto
5.9.2013 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
-
Lausunto
5.9.2013 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia
-
Lausunto
4.9.2013 Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
-
Lausunto
4.9.2013 Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry
-
Lausunto
Lasse Lehtonen
-
Lausunto
2.9.2013 Eteva
-
Hankkeen kuulemistilaisuus/Lausuntopyyntö 26.8.2013
19.6.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Lausunto
25.4.2013 Suomen muistiasiantuntijat r.y.
-
Lausunto
21.8.2012 Muistiliitto
-
Lausunto
1.8.2012 Ihmisoikeudet vammaisten arkeen verkosto
-
Lausunto
25.6.2012 MPF
-
Lausunto
20.6.2012 Kårkulla samkommun
-
Lausunto
11.6.2012 Samfundet Folkhälsan i svenska Finland rf
-
Lausunto
11.6.2012 Kunnallinen päihdehuoltoyhdistys ry
-
Lausunto
8.6.2012 Svenska Finlands folkting
-
Lausunto
8.6.2012 SPF
-
Lausunto
7.6.2012 Ahvenanmaan maakuntahallitus
-
Kuulemistilaisuus/lausuntopyyntö (STO)
5.6.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Lausunto
5.6.2012 FDUV
-
Lausunto
8.3.2012 VAK ry
-
Lausunto
2.3.2012 Helsingin kaupunki
-
Lausunto
1.3.2012 Eteva kuntayhtymä
-
Lausunto
24.2.2012 Tays Kehitysvammahuolto
-
Lausunto
23.2.2012 Tehy
-
Lausunto
20.2.2012 Ihmisoikeusliitto
-
Lausunto
20.2.2012 Mannerheimin Lastensuojeluliitto MLL
-
Lausunto
16.2.2012 Helsingin yliopisto
-
Lausunto
14.2.2012 Valtakunnallinen vammaisneuvosto
-
Lausunto
14.2.2012 Itä-Suomen aluehallintovirasto ISAVI
-
Lausunto
14.2.2012 Me Itse ry
-
Lausunto
14.2.2012 ETENE
-
Lausunto
13.2.2012 Varsinais-Suomen ehp
-
Lausunto
13.2.2012 Hallintoylihoitajat ry
-
Lausunto
13.2.2012 Vanhustyön keskusliitto
-
Lausunto
13.2.2012 Tampereen kaupunki
-
Lausunto
13.2.2012 Ensi- ja turvakotien liitto ry
-
Lausunto
13.2.2012 Vammaisten Ihmisoikeuskeskus VIKE ja Vammaisten ihmisoikeudet asumisessa (VIA) projekti
-
Lausunto
13.2.2012 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
-
Lausunto
13.2.2012 Valvira
-
Lausunto
13.2.2012 Vammaisfoorumi ry
-
Lausunto
13.2.2012 Ihmisoikeudet vammaisten arkeen -verkosto
-
Lausunto
13.2.2012 Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL)
-
Lausunto
13.2.2012 Kehitysvammaliitto
-
Lausunto
13.2.2012 Lapsiasiavaltuutettu
-
Lausunto
10.2.2012 Kehitysvammaliitto
-
Lausunto
10.2.2012 Valvira
-
Lausunto
10.2.2012 Suomen Kuntaliitto
-
Lausunto
10.2.2012 Akava ry
-
Lausunto
10.2.2012 Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä
-
Lausunto
10.2.2012 Kotkan kaupunki
-
Lausunto
10.2.2012 Omaishoitajat ja Läheiset-Liitto ry
-
Lausunto
10.2.2012 TAYS
-
Lausunto
9.2.2012 Tampereen yliopistollinen sairaala TAYS
-
Lausunto
9.2.2012 Apulaisoikeuskansleri OKV
-
Lausunto
8.2.2012 Valtakunnallinen vammaisneuvosto
-
Lausunto
7.2.2012 Hämeenlinnan hallinto-oikeus
-
Lausunto
7.2.2012 ETENE
-
Hankkeen kuulemistilaisuus/Lausuntopyyntö 13. - 14.2.2012
23.1.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Other documents and memorandums
-
Lausunto
2.4.2014 Liisa Murto ja Sirkka Sivula
-
Jäsenesitys; Pertti Siiki
25.1.2013 STM/TSO
-
Lausunto
9.2.2012 Hämeenlinnan hallinto-oikeus
-
Jäsenesitys; Markus Henriksson, Hanna Ahonen
2.7.2010 Valvira
-
Jäsenesitys; Sini Kumpulainen
2.7.2010 Oikeusministeriö
-
Jäsenesitys; Marjukka Mäkelä (=Marja-Leena Mäkelä)
2.7.2010 THL
-
Jäsenesitys; Sami Uotinen ja arajäseneksi Synnöve Amberla
2.7.2010 Kuntaliitto
-
Jäsenesitys; Sari Loijas
1.7.2010 Valtakunnallinen vammaisneuvosto
-
Jäsenesitys; Elina Akaan-Penttilä, Timo Peltovuori
29.6.2010 Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry
-
Jäsenesitys; Timo Lauri
28.6.2010 Pohjois-Pohjanmaan shp
-
Jäsenesitys; Håkan Stoor
26.6.2010 EOA
-
Jäsenesitys; Mikko Nyyssölä
24.6.2010 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
Jäsenesitys; Jari Nevanto
24.6.2010 Pohjois-Karjalan erityishuoltopiiri
-
Jäsenesitys; Sirkka Sivula
23.6.2010 Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
-
Jäsenesityspyyntö (Päivi Kaartamo STO/AHE)
21.6.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö
Setting-up and organisation
-
Jatkoaikapäätös: toimikauden jatkaminen ajalle 1.1.2014 - 28.2.2014
29.11.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenmuutospäätös; Päivi Topon tilalle Leila Jylhänkangas
9.4.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenmuutospäätös; Sini Kumpulaisen tilalle Marietta Keravuori-Rusanen ja Pertti Siiki pysyväksi asiantuntijaksi
25.2.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenmuutosesitys; Sini Kumpulaisen tilalle Marietta Keravuori-Rusanen
30.1.2013 Oikeusministeriö
-
Jäsenesityspyyntö/TSO (Mika Paavilainen/STO/AHE)
9.1.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenesitys hankkeen alaryhmiin; oikeussuoja; Eeva Attila, päätöksenteossa tukeminen; Kirsikka Salminen
19.11.2012 Oikeusministeriö
-
Jäsenesityspyyntö/OM (Mika Paavilainen/STO/AHE)
31.10.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Työryhmän toimikauden jatkaminen ja työryhmän kokoonpanon täydentäminen
3.9.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenen nimeäminen; (Juhani Ojanen / Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä)
3.9.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenmuutospäätös: Jäseneksi Helena Vorma ja sihteeriksi Mika Paavilainen
7.5.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenmuutospäätös; Elina Akaan-Penttilän tilalle Liisa Murto
26.4.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenmuutospäätös: Aira Pihlaisen tilalle Päivi Topo (Valtakunnallisesta sosiaali- ja terveysalan eettisestä neuvottelukunnasta)
24.10.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jatkoaikapäätös: Toimikauden jatkaminen ajalle 1.1.2012-31.10.2012
24.10.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenmuutosesitys; Elina Akaan-Penttilän tilalle Liisa Murto
26.4.2011 Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry sTKL
-
Jäsenmuutospäätös; Pekka Heinilä ja Riitta-Maija Joutimäki sekä sihteereiksi Pirjo Kainulainen (6.9.2010 lukien) sekä Riitta Husso (16.12.2010 lukien)
24.2.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Asettamispäätös 02.07.2010 STM067:00/2010 PDF
2.7.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö