Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan talousarvioesitys vuodelle 2025

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 23.9.2024 14.11
Tyyppi:Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahoiksi esitetään vuodeksi 2025 noin 15,2 miljardia euroa. Se on noin 1,1 miljardia vähemmän kuin vuonna 2024.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahoista käytetään eläkemenoihin noin 36 prosenttia, perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen sekä perustoimeentulotukeen noin 31 prosenttia, työttömyysturvaan noin 12 prosenttia, sairausvakuutukseen noin 12 prosenttia, sosiaali- ja terveydenhuollon tukemiseen noin 2 prosenttia sekä avustuksiin terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen noin 2 prosenttia. Muihin pääluokan lukuihin käytetään kuhunkin 0,4–1,0 prosenttia pääluokan määrärahoista.

Sosiaaliturvan muutokset laskevat määrärahoja

STM:n määrärahojen laskuun vaikuttavat erityisesti hallitusohjelman mukaiset ja kehysriihessä päätetyt sosiaaliturvaa koskevat uudistukset ja säästöt. Sosiaaliturvan uudistamisen tavoitteena on yksinkertaisempi ja työntekoon paremmin kannustava sosiaaliturvajärjestelmä sekä julkisen talouden vahvistaminen.

Uudistusten nettovaikutus STM:n pääluokkaan on noin 470 miljoonaa euroa. Tästä noin 170 miljoonaa euroa aiheutuu vuonna 2024 voimaan tulleista uudistuksista (joiden säästövaikutus kasvaa vuonna 2025) ja noin 300 miljoonaa euroa vuonna 2025 voimaan tulevista uudistuksista. Sosiaaliturvarahastojen kulujen vähenemisen hyöty ohjataan valtiontalouden vahvistamiseen. Niin sanottu kanavointiratkaisu vähentää STM:n määrärahatarvetta nettona yhteensä 575 miljoonaa euroa. 

  • Perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen, perustoimeentulotukeen ja eräisiin palveluihin esitetään noin 4,6 miljardia euroa, joka on 244 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahaa pienentävät erityisesti muutokset asumistukeen. Määrärahan mitoituksessa on huomioitu toimeentulotukimenojen arvioitu kasvu. 
  • Työttömyysturvaan esitetään 1,9 miljardia euroa, joka on 340 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2024. Määrärahaa pienentävät muun muassa TE-palvelujen järjestämisvastuun siirto valtiolta kunnille (noin 370 miljoonaa euroa), työttömyysturvan korotusosista luopuminen (23,5 miljoonaa euroa) ja työmarkkinatuen tarveharkinnan vahvistaminen (3,4 miljoonaa euroa) 
  • Sairausvakuutukseen esitetään 1,87 miljardia euroa, joka on 437 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2024. Määrärahaa pienentävät muun muassa lääkekorvauksiin kohdistuvat uudistukset (60 miljoonaa euroa), sairauspäivärahan laskentakaavan muutos (4,0 miljoonaa euroa), nuorten ammatillisen kuntouksen uudistus (21,6 miljoonaa euroa). Edellä mainittujen muutosten vakuutusmaksuihin kohdistuvat säästöt huomioidaan osana niin sanottua kanavointiratkaisua, joka kokonaisuudessaan pienentää määrärahan tarvetta 601 miljoonaa euroa sairausvakuutusmomentilla.
  • Eläkkeisiin esitetään 5,5 miljardia euroa, joka on 30 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2024. Määrärahaa pienentävät muutokset ulkomaille maksettaviin etuuksiin (35 miljoonaa euroa) ja eläkkeensaajien asumistukeen (9,5 miljoonaa euroa) sekä kansaneläkkeen ja kuntoutusrahan ikärajan nostaminen 16 vuodesta 18 vuoteen (6,6 miljoonaa euroa)
  • Veteraanien tukemiseen esitetään 123,0 miljoonaa euroa, joka on noin 11,5 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2024. Määrärahatason lasku aiheutuu veteraanien määrän vähenemisestä.

Säästöjä hallinnonalan toimintamenoihin ja avustuksiin

Valtionhallinnon tuottavuusohjelmasta on kohdistettu STM:n hallinnonalalle 29,3 miljoonan euron säästöt. STM esittää, että säästöstä 28,7 miljoonaa euroa suunnataan hallinnonalan virastoille ja laitoksille sekä 0,6 miljoonaa euroa muille momenteille. Suurimmat säästöt koskevat suurimpia laitoksia eli Kansaneläkelaitosta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta ja Työterveyslaitosta. Keskimäärin säästö on vajaa 4 prosenttia hallinnonalan virastojen ja laitosten vuoden 2024 määrärahoista.

Avustuksiin yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen esitetään 304,1 miljoonaa euroa, joka on 79,5 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2024. Taseen jakamattomista voittovaroista puretaan vuosittain 25,8 miljoonaa euroa vuosina 2024–2026.

Lisärahoitusta täydennyskoulutukseen, mielenterveyteen, EU-hankkeisiin ja turvakodeille 

STM esittää, että Kela-korvausmallin uudistamiseen valtion rahoitusosuutta nostetaan 4,7 miljoonalla eurolla noin 70 miljoonaan euroon. 

Työelämässä olevien täydennyskoulutusta koskeva 10,0 miljoonan euron esitys on siirretty opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokkaan. Kyseessä on aikuiskoulutustuen korvaava järjestelmä erityisesti erityisopettajien ja sairaanhoitajien koulutustarpeisiin vastaamiseen. 

YTHS:n toteuttamaan opiskeluterveydenhuoltoon STM esittää 72,7 miljoonaa euroa valtion rahoitusta. Määrärahaa kasvattavat muun muassa opiskelijamäärän kasvu (3,7 miljoonaa euroa) ja terapiatakuun voimaantulo 1.5.2025 alkaen (1,2 miljoonaa euroa). 

STM esittää yliopistotasoisen sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimuksen rahoituksen kasvattamista 5,0 miljoonalla eurolla 40 miljoonaan euroon.

Ruoka-aputoimintaan STM esittää 3,0 miljoonaa euroa. Hallitusohjelman mukaisesti hallitus vakinaistaa ruoka-avun rahoituksen kaikkein vähävaraisimpien auttamiseksi ja avun pitkäjänteisen kehittämisen turvaamiseksi.

STM esittää nuorten huumekuolemien ehkäisyyn 3,5 miljoonaa euroa. Päihteitä ja väkivaltaa käyttävien sekä rikoksia tekevien nuorten palvelujen kehittämiseen STM esittää 2,5 miljoonan euroa. Niin sanotun lastensuojelun hybridimallin käynnistämiseen STM esittää 0,5 miljoonaa euroa.

Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen saatavuuden parantamiseen STM esittää 2,0 miljoonaa euroa. Mielenterveyden chat-palveluihin esitetään 0,5 miljoonaa euroa, joka sisältyy yhteisöille ja säätiöille jaettaviin avustuksiin terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Turvakotitoiminnan rahoitusta esitetään kasvatettavaksi 1,0 miljoonalla eurolla 27,6 miljoonaan euroon. Määrärahan kasvattamisella pyritään vahvistamaan turvakotipalvelujen saavutettavuutta.

Kriisinhallintaveteraanien tukeen esitetään 250 000 euron määrärahaa. 

Lisätietoja

kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi, p. 0295 163 425 
talousjohtaja Mikko Staff, p. 0295 163 214 
sosiaali- ja terveysministerin erityisavustaja Nuutti Hyttinen, p. 0295 163 073
sosiaali- ja terveysministerin erityisavustaja Hannu Peurasaari, p. 0295 163 662 
sosiaaliturvaministerin erityisavustaja Sakari Rokkanen, p. 0295 163 109 
sosiaaliturvaministerin erityisavustaja Niilo Heinonen, p. 0295 163 603 
työministerin erityisavustaja Veera Svahn, p. 0295 047 321

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@gov.fi

Talousarvioesitys 2025 (Budjetti.vm.fi)Link to an external website
Esitys valtion vuoden 2025 budjetiksi annettiin eduskunnalleLink to an external website
STM:n hallinnonalan tuottavuusohjelma
valtion budjetti
arvot hyvinvointi palvelut päätökset sosiaalipalvelut tasa-arvo terveys terveyspalvelut toimeentulo työelämä vakuutus valtioliitot
Back to top
Ministry of Social Affairs and health
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

About the site

Data Protection

Sitemap

Accessibility statement for the stm.fi website

Feedback

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • The European Accessibility Act
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Completed projects
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website