Selvityshenkilöryhmä asiakkaan valinnanvapautta sekä monikanavarahoituksen yksinkertaistamisen selvittämistä varten
STM121:00/2015 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
valtioneuvosto.fi/en/projects Link to an external websiteOpens in a new tab
Selvitys tulee toteuttaa kahdessa osassa siten, että esiselvitys julkistetaan 15.3.2016 mennessä väliraporttina ja perusteltu ehdotus malleiksi 31.5.2016 mennessä.
Esiselvityksessä tulee kartoittaa päävaihtoehdot malleista, joilla voidaan toteuttaa sekä terveys- ja sosiaalipalveluiden puolella asiakkaan laajaa valinnanvapautta että yksinkertaistaa monikanavaista rahoitusta. Esiselvityksestä tulee ilmetä, mihin toimintoihin valinnanvapauden laajentaminen kohdentuisi. Erityisen tärkeätä tämä on sosiaalipalveluiden osalta, koska laajasta sosiaalipalveluiden valinnanvapaudesta ei ole kotimaisia eikä kansainvälisiä kokemuksia.
Selvitystyön jatkuessa selvitysryhmä tekee ehdotuksen keinoista ja menettelytavoista, joilla valinnanvapaus ja rahoituksen yksinkertaistaminen on mahdollista toteuttaa käytännössä. Selvityshenkilöryhmä raportoi viimeistään huhtikuussa 2016 ehdotuksensa pääasiallisen sisällön sosiaali- ja terveysministeriölle käytettäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen ...
Basic information Completed
Project number STM121:00/2015
Case numbers
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 18.12.2015 – 31.5.2016
Date of appointment 17.12.2015
Goals and results
Tämän selvityksen tehtävänä on tehdä kartoitus käytännössä toteutettavasta malleista ja ehdotus mallista, joilla voidaan toteuttaa laaja valinnanvapaus integroidussa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Valinnanvapaudella vahvistetaan perustason palveluita ja turvataan nopea hoitoon pääsy. Selvityksessä tulee myös ehdottaa käytännön vaihtoehdot monikanavaisen rahoituksen yksinkertaistamiseen ja ehdotettava käytännössä toteutettavaa yksinkertaistamisen toteuttamistapaa siten, että uudistukset tukevat sosiaali- ja terveydenhuollon reformia ja julkisen talouden tasapainottamista. Tavoitteena rahoitusuudistuksessa erityisesti on vähentää merkittävästi rahoitusjärjestelmään sisältyviä piirteitä osaoptimointiin ja luoda edellytykset sille, että asiakkaat saavat kustannusvaikuttavia integroituja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ja että rahoitusjärjestelmä osaltaan kannustaa kustannusvaikuttavuuden parantamiseen.
Summary
Selvitys tulee toteuttaa kahdessa osassa siten, että esiselvitys julkistetaan 15.3.2016 mennessä väliraporttina ja perusteltu ehdotus malleiksi 31.5.2016 mennessä.
Esiselvityksessä tulee kartoittaa päävaihtoehdot malleista, joilla voidaan toteuttaa sekä terveys- ja sosiaalipalveluiden puolella asiakkaan laajaa valinnanvapautta että yksinkertaistaa monikanavaista rahoitusta. Esiselvityksestä tulee ilmetä, mihin toimintoihin valinnanvapauden laajentaminen kohdentuisi. Erityisen tärkeätä tämä on sosiaalipalveluiden osalta, koska laajasta sosiaalipalveluiden valinnanvapaudesta ei ole kotimaisia eikä kansainvälisiä kokemuksia.
Selvitystyön jatkuessa selvitysryhmä tekee ehdotuksen keinoista ja menettelytavoista, joilla valinnanvapaus ja rahoituksen yksinkertaistaminen on mahdollista toteuttaa käytännössä. Selvityshenkilöryhmä raportoi viimeistään huhtikuussa 2016 ehdotuksensa pääasiallisen sisällön sosiaali- ja terveysministeriölle käytettäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelussa.
Selvityksessä otetaan huomioon työterveyshuollon asema. Selvityksessä ja ehdotuksissa on otettava huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivistä 2011/24/EU potilaiden oikeuksien soveltamisesta rajat ylittävässä terveydenhuollossa (ns. potilasdirektiivi) johtuvat vaatimukset.
Sekä valinnanvapautta että monikanavarahoituksen yksinkertaistamista koskevassa selvitystyössä tulee huomioida hallituksen linjaukset ja jo käynnissä olevissa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmisteluryhmissä tapahtuva valmistelu. Selvityksessä on lisäksi otettava huomioon julkisen palvelulupauksen määrittelemisen ja käyttöönoton valmistelu, yhdenvertainen palveluiden saatavuus, kilpailuoikeudelliset näkökohdat sekä pienten ja keskisuurten tuottajien aseman huomioiminen, järjestelmän soveltuvuus eri osiin maata sekä osaoptimoinnin ehkäiseminen. Ehdotuksiaan laatiessa selvityshenkilöt ottavat huomioon myös digitalisaation antamat mahdollisuudet käytännön toteutukselle ja eri toimijoiden mahdollisuudet hoitaa järjestelmään liittyviä hallintotehtäviä keskitetysti siltä osin kuin hallinnoin ja sen edellyttämien tietohallintotehtävien keskittäminen on tarkoituksenmukaista.
Selvityshenkilötyöryhmän toimeksiantoon eivät kuulu laajamittaisen kansainvälisen vertailun tekeminen eikä laajan katsauksen tekeminen aiempiin ehdotuksiin.
Selvityshenkilöryhmä arvioi olisiko perusteltua rajata monikanavarahoituksen yksinkertaistamisen osalta selvitystyön ulkopuolelle yksityisten vakuutuslaitosten kautta järjestetyt lakisääteiset vakuutukset eli liikennevakuutus, lakisääteinen tapaturmavakuutus sekä työeläkejärjestelmän kuntoutus.
Selvityshenkilöiden tulee kuulla valinnanvapauden toteuttamisen ja monikanavaisen rahoituksen yksinkertaistamisen kannalta keskeisiä tahoja
Starting points
Terveyspalveluja merkittävästi rahoittavia tahoja ovat nykyään kunnat, valtio, kotitaloudet, Kansaneläkelaitos, työnantajat ja yksityiset vakuutusyhtiöt. Sosiaalipalvelut rahoitetaan pääosin kunnan, valtion ja asiakkaiden itsensä toimesta. Viime hallituskaudella valmistui monikanavarahoitusta koskeva selvitys (STM 2015:19), joka keskittyi valtion, kuntien ja Kelan välisiin rahoituskanaviin sekä myös työnantajien rahoitusosuuteen, koska se liittyy Kelan kautta rahoitettavaan työterveyshuoltoon sekä sairauspäivärahoihin. Monikanavarahoituksen osalta selvityksessä esitettiin 6 erilaista vaihtoehtoa, joissa sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitettaisiin alueellisesti, valtion rahoituksella tai vakuutuspohjaisesti.
Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman mukaan sote-uudistuksen toisessa vaiheessa siirrytään yksikanavaiseen rahoitusmalliin huomioiden työterveyshuollon asema.
Vuodesta 2014 alkaen henkilöllä on ollut mahdollisuus valita terveysasema ja erikoissairaanhoidon yksikkö kaikista Suomen julkisista terveysasemista ja sairaaloista.
Hallitus on hallitusohjelmassa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskevissa linjauksissaan 7.11.2015 päättänyt, että osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta säädetään valinnanvapauslainsäädäntö. Uuden valinnanvapauslainsäädännön myötä asiakas voi itse valita palveluiden julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin tuottajan. Valinnanvapaus on jatkossa pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin käytössä erikoistason sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Consultation rounds and hearings
-
Lausunto
11.4.2016 Kehitysvammaliitto
-
Lausunto
6.4.2016 Lääkärilitto
-
Lausunto
4.4.2016 Suomen Fysioterapeutit ry
-
Kuulemistilaisuus/lausuntopyyntö (?)
4.4.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö
Other documents and memorandums
-
Asettamispäätöksen taustamuistio
1.4.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenesityspyyntö; (Pasi Pajula VAO/EVY)
1.4.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenesitys; Hannu Mäkinen
17.12.2015 Valtiovarainministeriö
-
Jäsenesitys: Ilmo Keskimäki
16.12.2015 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
-
Jäsenesitys; Liisa Hyssälä
15.12.2015 Kansaneläkelaitos Kela
-
Jäsenesityspyyntö; (Kati Hokkanen STO/YHT)
11.12.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö
Setting-up and organisation
-
Asettamispäätös Link to an external websiteOpens in a new tab PDF
17.12.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö