Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan talousarvioehdotus vuodelle 2018

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 10.8.2017 12.14
Tyyppi:Tiedote 108

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ehdottaa eduskunnalle, että ministeriön hallinnonalan määrärahat ovat vuonna 2018 noin 14,95 miljardia euroa. Se on noin 353 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017.

STM:n talousarvioehdotuksessa muun muassa lisätään työllisyyttä ja lyhennetään työttömyyden kestoa työttömien aktiivimallilla, puretaan kannustinloukkuja nuorten kuntoutusrahan korotuksella sekä hidastetaan vuokrien ja asumistukimenojen kasvua, kun asumistuki nousee jatkossa elinkustannusindeksin mukaan ja kun asumistukeen asetetaan neliövuokrakohtainen katto.

Tutkimus- ja innovaatiotoimintaa kehitetään, kun Suomeen perustetaan neurotutkimuskeskus sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käyttöä hallinnoiva lupaviranomainen.

Lisäksi STM:n talousarvioehdotuksessa lisätään turvakotipaikkojen määrää, nostetaan sairauspäivärahan, vanhempainpäivärahan ja kuntoutusrahan vähimmäismäärää sekä korotetaan takuueläkkeitä.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahoista käytetään eläkemenoihin 31 prosenttia, perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen 28 prosenttia sekä työttömyysturvaan 18 prosenttia. Sairausvakuutuksen osuus määrärahoista on 14 prosenttia.

Työttömyysmenojen odotetaan alentuvan

Työttömyysasteen odotetaan alentuvan vuonna 2018. Tähän johtaa työllisyystilanteen ennustettu parantuminen ja tavoite lyhentää työttömyysjaksojen kestoa. Työllisyyteen vaikutetaan myös edistämällä osittaista työllistymistä ja yritystoiminnan harjoittamista. Tukemalla etuudensaajien aktiivisuutta täyden työttömyyden vaihtoehtona vähennetään työttömyyden pitkittymistä ja työmarkkinoilta syrjäytymistä.

Sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa työttömien aktiivimallia työllisyyden lisäämiseksi ja työttömyyden keston lyhentämiseksi. Aktiivimalli kannustaa työttömiä työhön ja osallistumaan työllisyyttä edistäviin palveluihin myös lyhyeksi ajaksi. Tämä aktivoi ihmisiä ja vähentää syrjäytymistä.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahoihin STM ehdottaa työttömyysturvaan kohdennettavaksi 2,7 miljardia euroa. Tämä on 133 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2017.

Vähennys johtuu pääasiassa työttömyysasteen alenemisesta.

Kannustinloukkuja puretaan, asumistuki sidotaan elinkustannusindeksiin

Kannustinloukkujen purkamiseksi ja osatyökykyisten työllisyyden edistämiseksi nuoren kuntoutusrahan ja ammatillisessa kuntoutuksessa olevan kuntoutusrahan vähimmäismäärä korotetaan siten, että se säilyy takuueläkkeen tasoisena. Ehdotus lisää valtion menoja 0,8 miljoonaa euroa.

Työnteon kannattavuuden lisäämiseksi sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa, että jatkossa asumistuki nousee elinkustannusindeksin mukaan. Nykyisin asumistuki on sidottu vuokrien kehitystä kuvaavaan vuokraindeksiin. Lisäksi STM ehdottaa asumistukeen neliövuokrakohtaista kattoa. Arvioiden mukaan muutokset hidastavat asumismenojen kasvua yhteensä 30 miljoonalla eurolla vuonna 2018 ja 50 miljoonalla eurolla vuodesta 2019 alkaen.

Perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen, perustoimeentulotukeen ja eräisiin palveluihin STM ehdottaa 4,2 miljardia euroa. Tämä on 150 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017. Lisäys aiheutuu pääosin siitä, että opiskelijat siirtyivät yleisen asumistuen piiriin 1.8.2017.

Suomeen perustetaan neurotutkimuskeskus

Osana terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoimintaa sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa Kansallisen neurotutkimuskeskuksen perustamisen valmisteluun 0,9 miljoonaa euroa. Lisäksi STM ehdottaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käyttöä hallinnoivan lupaviranomaisen perustamiseen 2,6 miljoonaa euroa. Uusi lupaviranomainen mahdollistaa sen, että käyttöluvat sote-tietovarantoihin saisi yhdeltä luukulta ja että tietoja hyödynnettäisiin entistä paremmin sote-uudistuksessa.

Toimenpiteillä tavoitellaan Suomen kehittymistä edelläkävijämaaksi ja kansainvälisesti halutuksi yhteistyökumppaniksi neurotutkimusta ja sote-tietovarantoja hyödyntävälle terveydenhuollon huippututkimukselle. Lisäksi tavoitteena on sosiaali- ja terveysalaa hyödyttävän uuden yritystoiminnan ja työpaikkojen luominen Suomeen.

Lautakuntien yhdistäminen

Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta ja Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta yhdistetään Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnaksi. STM ehdottaa lautakunnalle 1,4 miljoonan euron lisämäärärahaa valitusmäärien kasvun johdosta.

Muu tutkimus, kehittäminen ja koulutus

Leikki-ikäisten lasten ruokavalio ja ruokakäyttäytyminen -tutkimukseen STM ehdottaa noin 0,6 miljoonan euron rahoitusta. Hankkeen tavoitteena on tiedon kerääminen 1-6-vuotiaiden lasten ruoankäytöstä, ravinnonsaannista sekä ruokakäyttäytymisestä.

Saattohoidon kehittämiseen STM ehdottaa 1,0 miljoonan euron määrärahaa, jolla on tarkoitus yhtenäistää perusteet palliatiiviselle hoidolle ja saattohoidolle riippumatta potilaan asuinpaikasta.

Sosiaali- ja terveysministeriön keskeisimmälle kansainväliselle terveyspoliittiselle kumppanille, WHO:lle, ministeriö ehdottaa korvamerkitsemättömänä vapaaehtoisrahoituksena 2,0 miljoonaa euroa.

Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen on 15 miljoonaa euroa ja valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutukseen 96,6 miljoonaa euroa.

Turvakotipaikkoja lisätään

STM ehdottaa turvakotipaikkojen lisäämiseksi 17,6 miljoonan euron määrärahaa. Summa on 4 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017. Päihteitä käyttävien äitien hoitoon ministeriö ehdottaa 3 miljoonan euron määräraha. Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoimintaan on sama kuin vuonna 2017 eli noin 29 miljoonaa euroa. Kunnille maksettaviin korvauksiin laittomasti maassa oleskelevien kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin ehdotetaan 5,3 miljoonan euron määrärahaa.

STM ehdottaa kuntien järjestämään sosiaali- ja terveydenhuoltoon 294 miljoonaa euroa. Se on 112 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017. Lisäys johtuu pääosin valinnanvapauspiloteille esitetystä 100 miljoonan euron määrärahasta. Kuntien peruspalvelujen järjestämiseen tarkoitetut valtionosuudet sisältyvät valtiovarainministeriön määrärahoihin ja ovat vuonna 2018 noin 8,43 miljardia.

Sairauspäivärahan, vanhempainpäivärahan ja kuntoutusrahan määrää nostetaan

Vähimmäismääräisen sairauspäivärahan, vanhempainpäivärahan ja kuntoutusrahan määrää nostetaan siten, että päiväraha olisi nettona riittävän suuri, jotta tuensaajan ei tarvitsisi turvautua perustoimeentulotukeen. Tämä selkeyttää toimeentulotukien hakemista. Vähimmäispäivärahojen korotus lisää valtion menoja 8 miljoonalla eurolla 2018. Yrittäjien sairauspäivärahan omavastuuaika lyhennetään yhteen päivään, joka rahoitetaan korottamalla yrittäjiltä perittävää päivärahamaksua.

Matkakorvausten ja matkojen välitystoimintaa uudistetaan taksiliikenteen vapautumisen vuoksi.

Yleisesti STM ehdottaa sairausvakuutuksen rahoitukseen 2,1 miljardia euroa. Se on 144 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017. Lisäys aiheutuu pääosin kilpailukykysopimuksesta. Työnantajan sosiaaliturvamaksun alentaminen ja pienituloisimpien palkansaajien maksurasituksen kevennys lisää rahoituksen tarvetta 112 miljoonaa euroa vuoteen 2017 verrattuna.

Eläkkeitä korotetaan

Eläkkeisiin sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa 4,6 miljardia euroa. Tämä on 92 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017.

Takuueläkkeen korottamiseen STM kohdentaa 8,8 miljoonaa euroa. Takuueläke nousee arviolta 8 euroa kuukaudessa. Myös eläkettä saavan hoitotuen perustukea korotetaan noin 70 euroon kuukaudessa. Tämän kustannusvaikutus on 10 miljoonaa euroa. Tuella autetaan vammaista tai pitkäaikaisesti sairasta henkilöä selviytymään jokapäiväisessä elämässä.

Nuorten palveluja sosiaali- ja terveydenhuollossa uudistetaan

Sosiaali- ja terveydenhuollon nuorten palveluja uudistetaan nuorisotakuun mukaisesti. Toimintaan STM osoittaa 1,5 miljoonaa euroa. Lisäksi ministeriö osoittaa hyvinvointi- ja terveys -kärkihankkeisiin 51 miljoonaa euroa vuodelle 2018. Se on 0,8 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017. Kärkihankkeet sisältävät muun muassa palveluseteli- ja perustulokokeilut, asumisperusteisen sosiaaliturvan kohdentamisen arvioinnin, lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman, ikäihmisten kotihoitoa kehittävän ja kaikenikäisten omaishoitoa vahvistavan hankkeen, terveyttä ja hyvinvointia edistävän ja eriarvoisuutta vähentävän hankkeen sekä osatyökykyisten työllisyyttä edistävän hankkeen.

Sote-uudistus ja palveluiden digitalisointi

Sote-uudistuksen valmisteluun ja tukeen kohdennettava rahoitus kuuluu valtiovarainministeriön määrärahoihin, joita ministeriöt käyttävät yhteisesti.  Sote- ja maakuntauudistuksen kansalliseen tukeen, julkisen hallinnon ja palveluiden digitalisointiin sekä maakuntien ja kansallisten palvelujen edellyttämiin ICT-investointeihin ministeriöt ehdottavat vuodelle 2018 yhteensä 240,2 miljoonan euron määrärahaa.

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Terveyden ja toimintakyvyn edistämiselle STM ehdottaa 36 miljoonaa euroa. Se on 1,6 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017. Lisäksi STM ehdottaa sosiaalialan osaamiskeskusten rahoitukseen 0,8 miljoonan euron korotusta ja terveyden edistämisen määrärahaan 0,8 miljoonan euron korotusta. Tällä turvataan terveyden edistämistä ja sosiaalialan kehittämistä sote-muutoksessa.

Veteraaneille tukea usein eri tavoin

Veteraanien tukemiseen sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa 181,2 miljoonaa euroa. Määrärahoista kohdentuu 88 miljoonaa sotilasvammakorvauksiin, 40 miljoonaa euroa sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin ja 12,6 miljoonaa euroa rintamalisiin sekä 32,7 miljoonaa euroa rintamaveteraanien kuntoutukseen.

STM ehdottaa sotainvalidien puolisoiden ja leskien sekä sotaleskien kuntoutukseen, eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutukseen ja eräille ulkomaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille rintama-avustukseen 6,7 miljoonaa euroa. Valtion korvaukseksi sodista kärsineiden huoltoon STM ehdottaa 1,3 miljoonaa euroa.

Lisäksi ministeriö ehdottaa, että virolaisten vapaaehtoisten rintamasotilaiden rintama-avustus korotetaan 590 eurosta 2 000 euroon.

Lomitustoiminta ja sijaisapu

Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminnan menot alenevat 16,3 miljoonaa euroa edellisvuodesta ja ovat 146 miljoonaa euroa. Vähennys johtuu tarvearvion muutoksesta. Lomituspalvelujen hallintomenoihin STM ehdottaa 16,1 miljoonan euron määrärahaa. Tämä sisältää maatalousyrittäjien jaksamisen tukemiseen kohdennetut 1 miljoonaa euroa. Lisäys liittyy maatalouden kriisipakettiin.

Avustukset yhteisöille ja säätiöille

Avustuksiin yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen STM ehdottaa 358 miljoonan euron määrärahaa.

Lisätietoja  

Erityisavustaja Kari Synberg, p. 0295 163 106 (yleiset kysymykset)
Erityisavustaja Niina Perälä, p. 0295 163 107 (yleiset kysymykset)
Erityisavustaja Hanna-Maija Kause, p. 0295 163 109 (yleiset kysymykset)
Erityisavustaja Riikka Pirkkalainen, p. 0295 163 110 (yleiset kysymykset)
Osastopäällikkö Jaana Koski, p. 0295 163 519 (yleiset kysymykset)
Osastopäällikkö Kirsi Varhila, p. 0295 163 338 (sosiaali- ja terveyspalvelut)  
Osastopäällikkö Veli-Mikko Niemi, p. 0295 163 425 (hyvinvointi ja terveys)
Osastopäällikkö Outi Antila, p. 0295 163 164 (sosiaalivakuutusasiat)
Talousjohtaja Mikko Staff, p. 0295 163 214 (talousarvio)
Taloussuunnittelupäällikkö Tomas Forsström, p. 0295 163 563 (virastot ja laitokset)
Neuvotteleva virkamies Mikko Nygård, p. 0295 163 291 (sosiaali- ja terveysasiat, kuntien valtionosuudet)
Finanssisihteeri Marianne Koivunen, p. 0295 163 573 (sosiaalivakuutus)
Johtaja Jaana Huhta, p. 0295 163 407 (perhe- ja sosiaaliasiat)
Johtaja Merja Mustonen, p. 0295 163 116 (valtionavustukset, kuntien valtionosuudet)
Neuvotteleva virkamies Minna Liuttu, p. 0295 163 582 (sosiaalivakuutus)
Neuvotteleva virkamies Susanna Grimm-Vikman, p. 0295 163 172 (sosiaalivakuutus)
Johtaja Minna Saario, p. 0295 163 146 (sote-uudistus ja palveluiden digitalisointi)

Muualla verkossa

Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2018 talousarvioksiLink to an external websiteOpens in a new tab (VM)

STM:n talousarvioehdotus vuodelle 2018File opens in a new tab pdf 289kB

budjettisuunnittelu hyvinvointi oleminen palvelut sosiaalipalvelut sosiaalivakuutus talousarviot terveyspalvelut työelämä vakuutus
Back to top
Ministry of Social Affairs and health
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

About the site

Data Protection

Sitemap

Accessibility statement for the stm.fi website

Feedback

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • National service reform
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • The European Accessibility Act
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Completed projects
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website