Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan talousarvioehdotus vuodelle 2026

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 8.8.2025 11.20
Tyyppi:Tiedote
Valtion budjetti 2026.

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ehdottaa hallinnonalalleen 14,8 miljardin euron määrärahaa vuodelle 2026. Se on noin 475 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. STM:n hallinnonalan määrärahat eivät sisällä hyvinvointialueiden rahoitusta, joka kuuluu valtiovarainministeriön pääluokkaan.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahoista käytetään eläkemenoihin noin 37 prosenttia, perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen sekä perustoimeentulotukeen noin 29 prosenttia, työttömyysturvaan noin 13 prosenttia, sairausvakuutukseen noin 12 prosenttia, sosiaali- ja terveydenhuollon tukemiseen noin 2 prosenttia sekä avustuksiin terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen noin 2 prosenttia. Muihin pääluokan lukuihin käytetään kuhunkin 0,4–1,1 prosenttia pääluokan määrärahoista.  

Talousarvioehdotuksen käsittely jatkuu syyskuussa

Tiedote koskee sosiaali- ja terveysministeriön omaa talousarvioehdotusta. Seuraavaksi hallitus käsittelee talousarvioehdotusta budjettiriihessä 1.- 2.9.2025. Tämän jälkeen valtiovarainministeriö viimeistelee hallituksen talousarvioesityksen, joka annetaan eduskunnalle 22.9.2025. Eduskunta hyväksyy valtion talousarvion joulukuussa.

Määrärahoihin vaikuttavat keskeiset muutokset

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahatasoihin vaikuttavat arviomäärärahamomenttien tarvearvioiden tarkistusten lisäksi erityisesti pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaiset toimenpiteet sekä kevään 2024 ja 2025 kehysriihissä tehdyt päätökset.

  • Opiskelijoiden siirtyminen yleisestä asumistuesta opintotuen asumislisän piiriin vähentää yleisen asumistuen määrärahaa 219 miljoonalla eurolla.
  • Toimeentulotuen kokonaisuudistus pienentää määrärahoja 49 miljoonalla eurolla.
  • Kelan toimintamenoihin kohdennetaan kertaluonteinen 50 miljoonan euron säästö.
  • Yli 65-vuotiaille suunnattuun valtakunnalliseen valinnanvapauskokeiluun osoitetaan 44,5 miljoonan euron rahoitus.
  • Kela-korvausten uudistamiseen ehdotetaan 22,3 miljoonan euron lisäystä.
  • Nuorten huumekuolemien ehkäisyyn ja C-hepatiitin eliminointiin ehdotetaan yhteensä 17,5 miljoonan euron lisäystä.
  • Terveydenhuollon valmiuden ja varautumisen vahvistamiseen kohdennetaan 7,5 miljoonan euron lisämääräraha.
  • Turvakotitoimintaan ehdotetaan 3,45 miljoonan euron tasokorotusta turvakotipaikkojen riittävyyden turvaamiseksi.
  • Sosiaalialan osaamiskeskuksille ehdotetaan 0,8 milj. euron lisäystä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan.

Ehdotuksen yksityiskohtaisemmat sisällöt:

Perhe-etuudet ja asumisen tukeminen sekä Kelan toimintamenot

Perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen, perustoimeentulotukeen ja eräisiin palveluihin ehdotetaan noin 4,3 miljardin euron määrärahaa, mikä on 386 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Vähennys johtuu pääosin hallitusohjelman mukaisista uudistuksista sekä perhe-etuuksiin ja yleiseen asumistukeen tehtyjen tarvearvioiden muutoksista.

Suurin yksittäinen säästö aiheutuu opiskelijoiden siirtymisestä yleisen asumistuen piiristä opintotuen asumislisän piiriin, mikä vähentää asumistukimomentin määrärahaa 219 miljoonalla eurolla.

Toimeentulotukilakia uudistetaan osana laajempaa sosiaaliturvauudistusta. Uudistuksessa toimeentulotuen hakijalle asetettaisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia, kuten työttömyysturvaetuuksia, toimeentulotuen sijaan. Kokonaisuudistuksen arvioidaan vähentävän määrärahatarvetta 49 miljoonalla eurolla.

Elatustukijärjestelmää uudistetaan siten, että elatusavun ensisijaista asemaa lapsen elatuksen turvaajana vahvistetaan. Muutoksen säästövaikutuksen arvioidaan olevan 2 miljoonaa euroa.

Kelan toimintamenoihin ehdotetaan yhteensä 462 miljoonaa euroa, mikä on 33 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahoissa on huomioitu muun muassa eläkekulujen kasvu ja ansiotason muutokset, toimeentulotuen kokonaisuudistus, Kela-korvausten valinnanvapauskokeilu sekä kertaluonteinen 50 miljoonan euron toimintamenosäästö.

Työllisyys ja sosiaaliturvauudistukset

Sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa työttömyysturvaan 1,97 miljardin euron määrärahaa vuodelle 2026. Summa on 86,6 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahan kasvu aiheutuu erityisesti hallitusohjelman mukaisten uudistusten vaikutuksista sekä työttömien määrän arvioidusta kasvusta.

Työ- ja elinkeinoministeriössä valmisteltavassa hallituksen esityksessä esitetään työttömyysturvaseuraamuksiin muutoksia työnhaun tai työvoimapalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä. Seuraamuskokonaisuus olisi neljän portaan sijasta jatkossa kaksiportainen, jolloin työnhakija menettäisi oikeutensa työttömyysetuuteen nykyistä nopeammin. Muutos korostaisi työnhakijan omaa vastuuta hakea aktiivisesti työtä ja osallistua hänelle tarjolla olevaan palveluprosessiin ja palveluihin.  Esityksen mukaisesta säästöstä 28,1 miljoonaa euroa kohdentuu työttömyysetuuksien valtion osuuteen sosiaali- ja terveysministeriön pääluokassa. Muutosten vuoksi asumis- ja toimeentulotukimenojen arvioidaan kasvavan yhteensä 24,1 miljoonaa euroa.

Osana laajempaa sosiaaliturvauudistusta työttömyysturvaan otetaan käyttöön uusi yleistuki, jonka myötä nykyiset työmarkkinatuki- ja peruspäivärahajärjestelmät lakkautettaisiin. Yleistuen tarveharkinta ja osittaisen yleistuen vanhempien tulorajan muutokset alentaisivat etuuskuluja 3,5 miljoonalla eurolla verrattuna nykyisiin työmarkkinatuen ja peruspäivärahan kuluihin. Tästä säästöstä 2,5 miljoonaa euroa kohdistuu valtion ja 1,0 miljoonaa euroa kuntien rahoitusosuuteen.

Kotihoidon tuessa otetaan käyttöön niin sanottu Norjan malli. Kotihoidon tuen saamisen edellytykseksi tulee, että on asunut Suomessa tai muualla EU- ja ETA-alueella vähintään kolme vuotta ennen tuen alkamista. Tavoite on edistää lasten ja vanhempien kotoutumista ja kielen oppimista. Mallin arvioidaan lisäävän työttömyysturvamenojen valtion rahoitusosuutta noin 0,6 miljoonalla eurolla. Mallista aiheutuva varhaiskasvatuksen kustannusten nousu korvattaisiin kunnille.

Sairausvakuutus ja Kela-korvausten uudistaminen

Sairausvakuutukseen ehdotetaan 1,8 miljardin euron määrärahaa, mikä on 23,5 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Vähennys johtuu pääosin hallitusohjelman mukaisista uudistuksista.

Kela-korvausten uudistamiseen osoitetaan valtion rahoitusosuutena 46,6 miljoonaa euroa, mikä sisältää 22,3 miljoonan euron lisäyksen verrattuna vuoden 2025 varsinaiseen talousarvioon. Kela-korvauksia on voinut saada 1.5.2025 alkaen suuhygienistin ja fysioterapeutin suoravastaanotoista sekä hedelmöityshoidoista. Lisäksi korvaustaksoja on korotettu gynekologin vastaanottokäynneille, hammashoitoon ja mielenterveyspalveluihin. Valtion rahoitusosuus kattaa myös 1.1.2024 voimaan tulleet aiemmat taksakorotukset.

Yli 65-vuotiaille suunnattuun valtakunnalliseen valinnanvapauskokeiluun osoitetaan 44,5 miljoonan euron rahoitus. Kokeilun myötä tämän ikäryhmän henkilöt voivat 1.9.2025 alkaen hakeutua yksityiselle yleislääkärille, ja maksaa julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun suuruisen omavastuun.

Lääkkeiden ehdolliseen korvattavuuteen liittyvät lääkeyritysten palautusmaksut sairausvakuutusrahastoon ohjattaisiin jatkossa kokonaisuudessaan vähentämään sairaanhoitovakuutuksen valtion rahoitusosuutta. Tällä ratkaisulla arvioidaan saatavan 29,1 miljoonan euron säästö. Lisäksi lääketaksaa tarkistetaan ja apteekkiveroa uudistetaan siten, että vero määräytyy jatkossa myyntikatteesta eikä liikevaihdosta. Tämä vähentää valtion osuutta lääkekorvausten kustannuksista 15,4 miljoonalla eurolla.

Laittomasti maassa oleskelevien terveydenhuoltoa rajoitetaan jatkossa siten, että heille tarjotaan pääsääntöisesti vain kiireellinen hoito. Tämän muutoksen arvioidaan vähentävän sairaanhoitovakuutuksen valtion osuutta 0,56 miljoonalla eurolla.

Eläkemenot ja yrittäjien eläketurva

Eläkkeisiin ehdotetaan 5,5 miljardin euron määrärahaa, mikä on 69,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahojen väheneminen johtuu erityisesti tarvearvion tarkistuksista sekä eläkeläisten asumistukeen tehtyjen muutosten vaikutuksista.

Yrittäjän työeläketulon tarkistamiseen ehdotetaan muutoksia vuodesta 2026 alkaen. Vuosina 2023–2025 aloittaneille yrittäjille säädettäisiin sama 4 000 euron korotusraja kuin muille yrittäjille ensimmäisiin työtulotarkastuksiin vuosille 2026–2028. Muutoksen arvioidaan nostavan valtion osuutta yrittäjän eläkemenosta 4 miljoonalla eurolla.

Veteraanien tukeminen ja kuntoutuspalvelut

Veteraanien tukemiseen ehdotetaan 89,3 miljoonan euron määrärahaa, mikä on 33,8 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahatason lasku johtuu veteraanien lukumäärän vähenemisestä.

Ehdotetusta määrärahasta osoitettaisiin 35,6 miljoonaa euroa sotilasvammakorvauksiin ja sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin, 2,3 miljoonaa euroa rintamalisiin sekä 50 miljoonaa euroa rintamaveteraanien kuntoutukseen ja kotona asumista tukeviin palveluihin. Lisäksi sotilasinvalidien puolisoiden sekä eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutukseen ehdotetaan yhteensä 0,8 miljoonaa euroa ja valtion korvauksena sodista kärsineiden huoltoon 0,6 miljoonaa euroa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tukeminen

Hyvinvointialueiden järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen tukemiseen ehdotetaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta 343,2 miljoonaa euroa, mikä on noin 15 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa.

Yliopistotasoiseen sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimukseen ehdotetaan 40 miljoonaa euroa. Erikoistumiskoulutukseen ehdotetaan 89,9 miljoonaa euroa, jossa on huomioitu 15 miljoonan euron kertaluonteinen vähennys ja 3,1 miljoonan euron tuottavuussäästö verrattuna edellisvuoteen.

Perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistyöalueille ehdotetaan 10 miljoonaa euroa tutkimusprofessuureiden perustamiseen. Lisäksi lääketietovarannon kehittämiseen ehdotetaan 2,5 miljoonan euron määrärahaa.

Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toimet

Osana hallitusohjelman mukaista sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kokonaisuutta ehdotetaan C-hepatiitin eliminointiin 10 miljoonaa euroa ja nuorten huumekuolemien ehkäisyyn 7,4 miljoonaa euroa, josta 1 miljoona ohjattaisiin järjestöille STEA-avustusten kautta. Lastensuojelun hybridimallin käynnistämiseen ehdotetaan 0,5 miljoonaa euroa ja Barnahus-hankkeen vakiinnuttamiseen osaksi normaalia palvelujärjestelmää 0,1 miljoonaa euroa.

Opiskeluterveydenhuolto ja mielenterveyspalvelut

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) kautta toteutettavaan opiskeluterveydenhuoltoon esitetään 73,5 miljoonan euron rahoitusta. Siitä 1 miljoona euroa kohdennetaan määräaikaisena tukena opiskelijoiden mielenterveyspalveluihin. Lisäksi määrärahassa on huomioitu 0,7 miljoonan euron lisäys hoitotakuuseen ja terapiatakuuseen liittyvien muutosten johdosta.

Matalan kynnyksen mielenterveysavun ja -palvelujen kehittämiseen esitetään 2 miljoonaa euroa ja itsemurhien ehkäisyohjelman toimeenpanoon 0,3 miljoonaa euroa.

Turvallisuus, valmius ja sosiaalisten palveluiden tuki

FinnHEMS Oy:n lääkäri- ja lääkintähelikopteritoimintaan esitetään 42,5 miljoonan euron valtionavustusta, mikä on 2,1 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa.

Puolustusvoimien terveydenhuollon valmiuden ja varautumisen ylläpitoon ehdotetaan 7,5 miljoonaa euroa.

Turvakotitoimintaan ehdotetaan yhteensä 31 miljoonaa euroa, joka sisältää 3,45 miljoonan euron tasokorotuksen turvakotipaikkojen riittävyyden turvaamiseksi.

Rikos- ja eräiden riita-asioiden sovitteluun ehdotetaan 7,9 miljoonaa euroa. Sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan ehdotetaan noin 2,3 miljoonaa euroa, josta 0,8 miljoonaa kohdistetaan tutkimus- ja kehittämistoiminnan resurssien vahvistamiseen.

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen ehdotetaan noin 59,6 miljoonaa euroa, mikä on 0,15 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Osana hallitusohjelman mukaista investointiohjelmaa jatketaan ikäihmisten toimintakyvyn, kotona pärjäämisen ja omaishoitajien tukemista 6,5 miljoonan euron määrärahoilla. Lisäksi nuoriin kohdistuvaan erityiseen huolenpitoon osoitetaan 2,5 miljoonaa euroa ja huumevalistustyöhön 0,5 miljoonaa euroa.

Lomitustoiminta maatalousyrittäjille ja turkistuottajille

Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoimintaan ehdotetaan yhteensä 128,4 miljoonaa euroa. Tämä on 4,1 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Vähennys johtuu pääosin tarvearvion muutoksista sekä kehyskaudella 2024–2027 päätetyistä lomitusalueiden yhdistämisistä saatavista toimintamenosäästöistä.

Avustukset hyvinvoinnin edistämiseen

Yhteisöille ja säätiöille suunnattuihin avustuksiin terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi ehdotetaan 270,6 miljoonaa euroa, mikä on 33,5 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Taseen jakamattomista voittovaroista puretaan vielä viimeisen kerran 25,8 miljoonaa euroa vuonna 2026.

Virastojen ja laitosten rahoitus

STM:n hallinnonalan virastojen ja laitosten momenteilla on huomioitu 3,8 miljoonan euron lisäys palkkauksien tarkistuksiin ja 8 miljoonaa euroa tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisäämiseen. Tutkimuslaitosten post doc -ohjelmien jatkoon osoitetaan 1,8 miljoonaa euroa ja EHDS-asetuksen toimeenpanoon 0,4 miljoonaa euroa.

Toksikologisten osaamiskeskusten perustamiseen Itä-Suomeen ehdotetaan yhteensä 0,4 miljoonan euron lisäys Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Työterveyslaitoksen (TTL) momenteille.

Opintotuen muutoksenhakulautakunta siirretään Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan (SAMU) yhteyteen, ja tätä varten siirretään 0,7 miljoonaa euroa opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokasta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirasto (Valvira) yhdistetään uuteen Lupa- ja valvontavirastoon (LVV) vuoden 2026 alusta. Valviran toimintamenomomentti lakkautetaan, ja määrärahat siirretään valtiovarainministeriön hallinnonalalle.

THL:n momentille ehdotetaan 0,5 miljoonan euron lisäystä lääketukkukaupan valmiuskyvykkyyden jatkuvuuden varmistamiseksi. Lisäksi potilashoidon DRG-luokitusjärjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen osoitetaan 1,2 miljoonaa euroa.

Psykoterapiakoulutuksen kaksiportaisen mallin toteutukseen ehdotetaan 5 miljoonan euron määrärahaa siirtona OKM:stä. 

Muut toimet

Vakinaistettua ruoka-aputyötä järjestöjen, yhdistysten ja seurakuntien kautta tuetaan 3 miljoonan euron määrärahoilla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallista tiedonhallintaa kehitetään edelleen. Tähän sisältyy muun muassa Kanta-palvelujen jatkokehittäminen ja tietotuotannon uudistaminen. Momentille ehdotetaan yhteensä 32,8 miljoonan euron määrärahaa, mikä on 6,7 miljoonaa euroa lisäystä verrattuna vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa.

Lisätietoja:

kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi, p. 0295 163 425
talousjohtaja Mikko Staff, p. 0295 163 214
sosiaali- ja terveysministerin erityisavustaja Nuutti Hyttinen, p. 0295 163 073
sosiaali- ja terveysministerin erityisavustaja Hannu Peurasaari, p. 0295 163 662
sosiaaliturvaministerin erityisavustaja Sakari Rokkanen, p. 0295 163 109
sosiaaliturvaministerin erityisavustaja Niilo Heinonen, p. 0295 163 603

Sähköpostit ovat muotoa [email protected].

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan talousarvioehdotus vuodelle 2026
Orpon hallitusohjelma Toimiva ja kestävä hyvinvointiyhteiskunta valtion budjetti
ehdotukset hyvinvointi palvelut sosiaalipalvelut talous talous talousarvioehdotukset talousarviot talousarviot terveys terveyspalvelut toimeentulo toimeentulo työelämä työelämä vakuutus vakuutus
Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website