Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
STM165:00/2025 Statute drafting
Hankkeessa valmistellaan esitys Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) lakkauttamiseksi.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta annettua lakia. Muutosehdotukset liittyisivät lain 4-6 §:iin.
Basic information In progress
Project number STM165:00/2025
Case numbers VN/33500/2025
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Task class Preparation of a government proposal
Term/schedule 4.11.2025 –
Date of appointment
Law drafting
Government proposal-
Adopted statute-
Contact person
Lassi Kauttonen, Hallitusneuvos
tel. +358 295 163 577
[email protected]
Goals and results
Hankkeeseen sisältyvän esityksen tavoitteena on STEA-avustuksiin liittyvien hallinnollisten menettelyjen yksinkertaistaminen ja nopeuttaminen sekä hallinnollisen taakan keventäminen.
STEAn valtionapuviranomaisen tehtävät esitetään siirrettäväksi sosiaali- ja terveysministeriölle. Valtionavustusmenettelyjen muuttuessa esitykseen sisältyy myös tarvittavat muutosesitykset liittyen Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukuntaan ja sen yhteydessä toimivaan arviointi- ja avustusjaostoon.
Starting points
STEA-avustuksiin käytettävissä oleva määräraha momentilla 33.90.50 alenee hallituskauden aikana arviolta noin 140 milj. euroa, noin 384 milj. eurosta noin 243 milj. euroon. STEA-avustusten kokonaismäärän alentuessa merkittävästi, vuosina 2024-2027 arviolta noin 37 %, on katsottu tarkoituksenmukaiseksi arvioida uudelleen myös valtionavustusten hallinnointiin liittyvää organisaatiorakennetta.
Hallituksen puoliväliriihessä 22.–23.4.2025 tehtiin päätös käynnistää asiaa koskeva selvitys. Puoliväliriihikirjausten mukaisesti: ”Selvitetään STEA-toimintamallin uudistaminen valtionapuviranomaisten yhtenäisen toimintamallin mukaiseksi. Selvitetään STEA:n siirtyminen osaksi STM:n organisaatiota, kuten on STM:n muiden valtionavustustehtävien ja muiden ministeriöiden alaisten valtionavustustehtävien osalta. Tavoite ei ole lisätä poliittista ohjausta, vaan tavoitteena on vahvistaa asiantuntija-arvion painoarvoa ja tehostaa hallintoa. Ruotsinkielisen järjestökentän erityispiirteet tulee huomioida selvityksessä.”
Hallituksen puoliväliriihessä tekemän päätöksen mukaisesti toteutettiin virkaselvitys kesällä 2025, missä tarkasteltiin erilaisia etenemisvaihtoehtoja STEA-toimintamallin uudistamiseksi. Vaihtoehtoisia etenemistapoja käsiteltiin Kestävän hyvinvoinnin ministeriryhmässä 9.9.2025. Ministeriryhmän keskustelun ja ministeri Juuson linjausten perusteella käynnistettiin säädösvalmistelu sen vaihtoehdon pohjalta, missä STEAn erillisviranomaisasema esitetään lakkautettavaksi ja sen tehtävät siirrettäväksi sosiaali- ja terveysministeriölle.
STEA-avustusten määrän vähentyessä merkittävästi hallituskauden loppuun mennessä on katsottu perustelluksi esittää sen erillisviranomaisaseman lakkauttamista ja tehtävien siirtämistä sosiaali- ja terveysministeriölle. Samalla valmistellaan tarvittavat muutosesitykset liittyen Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukuntaan ja sen yhteydessä toimivaan arviointi- ja avustusjaostoon.
Muutoksen välittömät vaikutukset on arvioitu vähäisiksi ja luonteeltaan hallinnollisiksi. On arvioitu, että yhden valtionapuviranomaisen mallissa nykyisten STEA-avustusten hallinnollinen taakka kevenee, erityisesti valtionavustusten myöntämisen osalta.
Tavoitteena on tehostaa avustuksiin liittyviä menettelyjä ja vähentää hallinnollista taakkaa. Nykyisen kahden valtionapuviranomaisen malliin liittyvien menettelyjen on arvioitu pidentävän valtionavustusten myöntämistä verrattuna malliin, missä valtionapuviranomaisen tehtävät on keskitetty yhdelle viranomaiselle.
Koska STEAn lakkauttamisen myötä erillistä avustusesitystä ei enää valmisteltaisi, ei olisi myöskään tarvetta käsitellä sitä arviointi- ja avustusjaostossa. Samalla esitetään toteutettavaksi tarkoituksenmukaiset lakimuutokset liittyen Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukuntaan ja sen yhteydessä toimivaan arviointi- ja avustusjaostoon.
Voimassa olevan lain 4 §:n nojalla säädetään Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksesta. Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimii avustuspäätösten valmistelua sekä avustusten maksatusta, seurantaa ja valvontaa varten Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus.
Lain 5 §:n nojalla säädetään valtionapuviranomaisesta. Valtionapuviranomaisia ovat sosiaali- ja terveysministeriö ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus. Valtionavustusten myöntämisestä päättää sosiaali- ja terveysministeriö. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus voi avustuksen saajan hakemuksesta erityisestä syystä tehdä avustuspäätökseen vähäisiä ja teknisluonteisia muutoksia, pidentää avustuksen käyttöaikaa sekä siirtää avustuksen toiselle yleishyödylliselle oikeuskelpoiselle yhdistykselle tai säätiölle. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus voi päättää maksatuksen keskeytyksestä sekä avustuksen takaisinperinnästä.
Lain 6 §:ssä säädetään Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunnasta. Sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijaelimenä on sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunta ja sen arviointi- ja avustusjaosto, jotka valtioneuvosto asettaa neljäksi vuodeksi kerrallaan.
Neuvottelukunnan tehtävänä on antaa sosiaali- ja terveysministeriölle lausuntoja sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen kohdistuvan avustustoiminnan linjauksista ja strategisista suuntaviivoista sekä kehittää ja arvioida avustuspolitiikkaa ja järjestötoimintaa. Neuvottelukunnan arviointi- ja avustusjaoston tehtävänä on antaa sosiaali- ja terveysministeriölle lausuntoja sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen myönnettävien avustusten jaosta sekä tehdä arviointeja avustettavien järjestöjen toiminnasta. Neuvottelukunnan ja jaoston lausunnot eivät sido sosiaali- ja terveysministeriötä. Arviointi- ja avustusjaosto on pääsääntöisesti vuosittain antanut lausunnon ministeriölle STEAn avustusehdotuksesta.
Sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta annettu laki on sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen myönnettäviin avustuksiin (ns. STEA-avustukset) sovellettava erityislaki. Valtionavustuksiin sovelletaan yleislakina valtionavustuslakia.
Ungrouped
Person
Role, Term
Kauttonen, Lassi
Hallitusneuvos
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Person in charge
4.11.2025 –
Kauttonen, Lassi
Hallitusneuvos
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Project contact person
4.11.2025 –
Kauttonen, Lassi
Hallitusneuvos
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Presenting officer
4.11.2025 –
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects