Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Ministry of Social Affairs and Health
  • en
  • Project

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta

Henkilöstömitoituksen voimaantulon siirtäminen

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta

STM050:00/2023 Statute drafting

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki) muuttamisesta annettua lakia. Lain voimaantulosäännöksessä säädettyä henkilöstömitoituksen 0,7 siirtymäaikaa jatkettaisiin 1.1.2028 saakka. Lain voimaantulo viimeistään 1.12.2023.

Basic information Completed

Project number STM050:00/2023

Case numbers VN/20973/2023

Set by Ministry of Social Affairs and Health

Task class Preparation of a government proposal

Term/schedule 30.6.2023 – 15.12.2023

Date of appointment 19.6.2023

Relation to the Government Programme

Orpo

Chapter 2 Toimiva ja kestävä hyvinvointiyhteiskunta

Subchapter 2.4 Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen

Law drafting

HE laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta

  • 1

    Under preparation

    Adopted in the plan for the session period on 31.8.2023
  • 2

    Estimated week of presentation

    Estimated new week of presentation 41/2023
  • 3

    Submitted to Parliament

    9.10.2023
    HE 54/2023 Information on parliamentary proceedings
  • 4

    Current stage: Statute adopted

    • Finlex 1046/2023

Parliamentary reply EV 21/2023

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki) muuttamisesta annettua lakia. Esityksen mukaan lain voimaantulosäännöksessä säädettyä iäkkäiden henkilöiden ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksiköissä asiakasta kohti noudatettavan 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksen siirtymäaikaa jatkettaisiin 1.1.2028 saakka. Ennen sitä edellytettäisiin vähintään 0,65 työntekijän henkilöstömitoitusta kyseisiin tehtäviin voimassa olevan lain mukaisesti. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja viimeistään 1.12.2023.

Minister in chargeMinister of Social Affairs and Health Juuso

Contact personJaana Huhta, Ministry of Social Affairs and Health

Additional information

  • Finance act: Legislative proposal affecting state revenues or commanding appropriations to purposes set out in the law.

Project status

Goals and results

Esityksessä tarkemmin kuvattavista syistä vähintään 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksen kattava toteuttaminen laissa nykyisellään säädetyssä aikataulussa ei ole nähty mahdolliseksi. Hallituksen esityksen tarkoituksena on säätää henkilöstömitoituksen täysimääräisen toteuttamisen aikataulusta siten, että henkilöstön saatavuutta ja riittävyyttä lisääville toimille on käytettävissä riittävä aika. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vanhuspalvelulain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöstä siten, että lain 20 §:n 2 momentissa säädettyä vähintään 0,7 työntekijän henkilöstömitoitusta asiakasta kohti sovellettaisiin 1.1.2028 lähtien. Ennen 1.1.2028 edellytettäisiin vähintään 0,65 työntekijän henkilöstömitoitusta kyseisiin tehtäviin voimassa olevan lain mukaisesti. Lain ehdotetaan tulevan voimaan viimeistään 1.12.2023.

Mitoituksen siirtäminen antaisi lisäaikaa myös 1.1.2023 voimaan tulleiden kotihoitoa ja asumispalveluja koskevien uudistusten henkilöstön riittävyyttä parantaville vaikutuksille sekä palvelurakenteen monimuotoistumiselle.

Esityksen tavoitteena on ympärivuorokautisen hoidon vähimmäismitoituksen noston lykkäämisellä helpottaa henkilöstön saatavuutta myös kotihoidossa ja turvata kotihoidon palvelujen riittävä tuotanto.

Esityksen ohella henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi tarvitaan kehittämisen kohdentamista myös muihin hallitusohjelmaan kirjattuihin iäkkäiden palvelujen henkilöstön riittävyyttä ja palvelujen saatavuutta lisääviin toimiin.

Starting points

Vanhuspalvelulakiin lisättiin vuonna 2020 muun ohella velvoite vähintään 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksesta asiakasta kohti iäkkäiden henkilöiden tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen laitoshoidon toimintayksiköissä. Mitoituksessa otetaan huomioon vain välitöntä asiakastyötä tekevä henkilöstö. Henkilöstömitoitus säädettiin tulevaksi voimaan täysimääräisesti 1.4.2023 päättyvän siirtymäajan jälkeen, jotta kunnilla ja kuntayhtymillä sekä palveluntuottajilla olisi mahdollisuus varautua merkittävään henkilöstötarpeen sekä kustannusten kasvuun. Väestön ikääntyessä eläköityminen ja palvelutarpeiden kasvu ovat aiheuttaneet kasvavia vaikeuksia henkilöstön saatavuudelle. Toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi on käynyt ilmi, että 0,7 työntekijän mitoitusta ei ollut mahdollista saavuttaa kaikissa toimintayksiköissä alun perin säädettyyn määräaikaan mennessä vaan henkilöstön saatavuutta ja riittävyyttä varmistavien toimenpiteiden toteuttamiselle tarvittiin pidempi aika.

Vanhuspalvelulakia muutettiin kyseisen voimaantulosäännöksen osalta keväällä 2023 siten, että 0,7 työntekijän henkilöstömitoitusta asiakasta kohti sovelletaan 1.12.2023 lukien. Sitä ennen henkilöstömitoituksen oli oltava vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti ja 1.4.2023 alkaen vähintään 0,65 työntekijää asiakasta kohti.

Pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaan nykyinen 0,65 henkilöstömitoitus pidetään voimassa hallituskauden ajan ja ympärivuorokautisen hoivan 0,7 henkilöstömitoituksen voimaantuloa siirretään alkamaan 1.1.2028, jotta sosiaali- ja terveyspalveluissa voidaan varmistaa tarvittava määrä henkilöstöä.

Esityksen mukaan mitoitus tulisi olemaan noin neljän vuoden ajan pienempi kuin nykyisin. Esityksellä säästyy henkilöstökustannuksia, koska mitoituksen nostoon 0,65–0,7 tarvittava lisähenkilöstö voidaan palkata joulukuun 2023 sijasta vasta loppuvuodesta 2027. Mitoitus olisi siihen saakka voimassa olevan lain mukaisesti vähintään 0,65 työntekijää asiakasta kohti. Hyvinvointialueiden rahoitusta vähennettäisiin tätä vastaavasti vuosina 2024-2027. Lakisääteisen tehtävämuutoksen johdosta tehtävä rahoituksen vähennys olisi 89 miljoonaa euroa vuodessa.

Yksityisten palveluntuottajien tuottamien palvelujen osalta lopulliset kustannusvaikutukset hyvinvointialueille ja yksityisille palveluntuottajille riippuvat siitä, miten henkilöstömitoituksesta ja palvelujen hinnoista on ostopalvelusopimuksissa sovitusta.

Mitoituksen siirtäminen antaisi lisäaikaa myös 1.1.2023 voimaan tulleiden sosiaalihuoltolain kotihoitoa ja asumispalveluja koskevien uudistusten henkilöstön riittävyyttä parantaville vaikutuksille sekä palvelurakenteen monimuotoistumiselle.

Ympärivuorokautisen hoidon vähimmäismitoituksen noston lykkääminen helpottaa henkilöstön saatavuutta myös kotihoidossa ja turvaa osaltaan kotihoidon palvelujen riittävää tuotantoa.

Hallituksen esityksen valmistelu on aloitettu hallitusohjelman valmistumisen ja julkistamisen 16.6.2023 jälkeen virkatyönä sosiaali- ja terveysministeriössä. Hallituksen esityksen luonnoksesta järjestetään lausuntokierros elo-syyskuussa. Valmistelun ja esityksen eduskuntakäsittelyn kiireellisyyden vuoksi lausuntoaika on ohjeaikaa jonkin verran lyhyempi. Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle budjettilakina syksyllä 2023.

Lausuntomenettely

  1. Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT; Lausunto PDF

    22.9.2023 Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

  2. Tehy ry; lausunto PDF

    21.9.2023 Tehy ry

  3. Omaishoitajaliitto ry; lausunto PDF

    21.9.2023 Omaishoitajaliitto ry

  4. Vanhusasiavaltuutettu; lausunto PDF

    21.9.2023 Vanhusasiavaltuutettu

  5. Etelä-Karjalan hyvinvointialue; lausunto PDF

    21.9.2023 Etelä-Karjalan hyvinvointialue

  6. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry; lausunto PDF

    21.9.2023 Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry

  7. Kuntoutusohjaajat ry; lausunto PDF

    21.9.2023 Kuntoutusohjaajat ry

  8. Mediclaudo Oy; lausunto PDF

    21.9.2023 Mediclaudo Oy

  9. Suomen yrittäjät ry; Lausunto PDF

    21.9.2023 Suomen Yrittäjät ry (1)

  10. Opetus- ja kulttuuriministeriön lausunto PDF

    20.9.2023 Ministry of Education and Culture

  11. Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia; lausunto PDF

    20.9.2023 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia

  12. Pirkanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF

    20.9.2023 Pirkanmaan hyvinvointialue

  13. Kanta-Hämeen hyvinvointialue; lausunto PDF

    20.9.2023 Kanta-Hämeen hyvinvointialue

  14. Samfundet Folkhälsan i svenska Finland rf; lausunto PDF

    20.9.2023 Samfundet Folkhälsan i svenska Finland rf

  15. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue; lausunto PDF

    20.9.2023 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

  16. Vanhustyön keskusliitto ry; lausunto PDF

    20.9.2023 Vanhustyön keskusliitto ry

  17. Hyvinvointiala HALI ry; lausunto PDF

    20.9.2023 Hyvinvointiala HALI ry

  18. Attendo Suomi Oy; lausunto PDF

    19.9.2023 Attendo Suomi Oy

  19. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; lausunto PDF

    19.9.2023 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira

  20. Helsingin kaupunki; lausunto PDF

    19.9.2023 Helsingin kaupunki

  21. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry; lausunto PDF

    19.9.2023 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry

  22. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry; lausunto PDF

    19.9.2023 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

  23. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF

    19.9.2023 Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue

  24. Etelä-Suomen aluehallintovirasto; lausunto PDF

    19.9.2023 Etelä-Suomen aluehallintovirasto

  25. Keski-Suomen hyvinvointialue; lausunto PDF

    19.9.2023 Keski-Suomen hyvinvointialue

  26. Muistiliitto ry; lausunto PDF

    19.9.2023 Muistiliitto ry

  27. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF

    18.9.2023 Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue

  28. Lapin aluehallintovirasto; lausunto PDF

    18.9.2023 Lapin aluehallintovirasto

  29. Kainuun hyvinvointialue; lausunto PDF

    18.9.2023 Kainuun hyvinvointialue

  30. Miina Sillanpään Säätiö (1); lausunto PDF

    18.9.2023 Miina Sillanpään Säätiö (1)

  31. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue; lausunto PDF

    18.9.2023 Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

  32. Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy; lausunto PDF

    15.9.2023 Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy

  33. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry; lausunto PDF

    14.9.2023 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry

  34. Ikäinstituutin säätiö; lausunto PDF

    14.9.2023 Ikäinstituutin säätiö

  35. Saamelaiskäräjät; lausunto PDF

    13.9.2023 Saamelaiskäräjät

  36. Oikeusministeriön ilmoitus, ettei se lausu asiassa

    12.9.2023 Ministry of Justice

  37. Satakunnan hyvinvointialue; lausunto PDF

    12.9.2023 Satakunnan hyvinvointialue

  38. Varsinais-Suomen hyvinvointialue; lausunto PDF

    12.9.2023 Varsinais-Suomen hyvinvointialue

  39. OKV Oikeuskanslerinvirasto (1); lausunto PDF

    11.9.2023 Oikeuskanslerin virasto

  40. Eläkkeensaajien Keskusliitto ry; lausunto PDF

    8.9.2023 Eläkkeensaajien Keskusliitto ry

  41. Esperi Care Oy; lausunto PDF

    8.9.2023 Esperi Care Oy (1)

  42. Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry; lausunto PDF

    8.9.2023 Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry

  43. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL; lausunto PDF

    7.9.2023 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

  44. Mehiläinen Oy; lausunto PDF

    6.9.2023 Mehiläinen Oy

  45. Sipoon palvelutalosäätiö sr; lausunto PDF

    5.9.2023 Sipoon palvelutalosäätiö sr

  46. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry; lausunto PDF

    5.9.2023 Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

  47. Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä - Siun sote; lausunto PDF

    4.9.2023 Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä - Siun sote

  48. Suomen Fysioterapeutit – Finlands Fysioterapeuter ry; lausunto PDF

    1.9.2023 Suomen Fysioterapeutit – Finlands Fysioterapeuter ry

  49. Päijät-Hämeen hyvinvointialue; lausunto PDF

    28.8.2023 Päijät-Hämeen hyvinvointialue

  50. 20230817_Lausuntopyyntö luonnoksesta vanhuspalvelulain muuttamisesta annetun lain voi-maantulosäännöksen muuttamisesta_14768 PDF

    28.8.2023 Ministry of Social Affairs and Health

  51. 20230828_Begäran om utlåtande om utkast till ändring av ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av äldreomsorgslagen PDF

    28.8.2023 Ministry of Social Affairs and Health

  52. Pohjois-Savon hyvinvointialue; lausunto PDF

    25.8.2023 Pohjois-Savon hyvinvointialue

  53. Työ- ja elinkeinoministeriö; Lausunto PDF

    24.8.2023 Ministry of Employment and the Economy

  54. Betesda-säätiö sr; lausunto PDF

    21.8.2023 Betesda-säätiö sr

  55. Etelä-Savon hyvinvointialue; lausunto PDF

    17.8.2023 Etelä-Savon hyvinvointialue

Ungrouped

Person

Role, Term

Huhta, Jaana
Hallitusneuvos
Ministry of Social Affairs and Health

Role: Project contact person
30.6. – 15.12.2023

Read more

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta

Ministry of Social Affairs and Health Decision 9.10.2023 14.14

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website