Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Henkilöstömitoituksen voimaantulon siirtäminen
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
STM050:00/2023 Statute drafting
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki) muuttamisesta annettua lakia. Lain voimaantulosäännöksessä säädettyä henkilöstömitoituksen 0,7 siirtymäaikaa jatkettaisiin 1.1.2028 saakka. Lain voimaantulo viimeistään 1.12.2023.
Basic information Completed
Project number STM050:00/2023
Case numbers VN/20973/2023
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Task class Preparation of a government proposal
Term/schedule 30.6.2023 – 15.12.2023
Date of appointment 19.6.2023
Relation to the Government Programme
Orpo
Chapter 2 Toimiva ja kestävä hyvinvointiyhteiskunta
Subchapter 2.4 Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen
Law drafting
HE laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
- 1
Under preparation
Adopted in the plan for the session period on 31.8.2023 - 2
Estimated week of presentation
Estimated new week of presentation 41/2023 - 3
Submitted to Parliament
9.10.2023HE 54/2023 Information on parliamentary proceedings - 4
Current stage: Statute adopted
Parliamentary reply EV 21/2023
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki) muuttamisesta annettua lakia. Esityksen mukaan lain voimaantulosäännöksessä säädettyä iäkkäiden henkilöiden ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksiköissä asiakasta kohti noudatettavan 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksen siirtymäaikaa jatkettaisiin 1.1.2028 saakka. Ennen sitä edellytettäisiin vähintään 0,65 työntekijän henkilöstömitoitusta kyseisiin tehtäviin voimassa olevan lain mukaisesti. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja viimeistään 1.12.2023.
Minister in chargeMinister of Social Affairs and Health Juuso
Contact personJaana Huhta, Ministry of Social Affairs and Health
- Finance act: Legislative proposal affecting state revenues or commanding appropriations to purposes set out in the law.
Goals and results
Esityksessä tarkemmin kuvattavista syistä vähintään 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksen kattava toteuttaminen laissa nykyisellään säädetyssä aikataulussa ei ole nähty mahdolliseksi. Hallituksen esityksen tarkoituksena on säätää henkilöstömitoituksen täysimääräisen toteuttamisen aikataulusta siten, että henkilöstön saatavuutta ja riittävyyttä lisääville toimille on käytettävissä riittävä aika. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vanhuspalvelulain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöstä siten, että lain 20 §:n 2 momentissa säädettyä vähintään 0,7 työntekijän henkilöstömitoitusta asiakasta kohti sovellettaisiin 1.1.2028 lähtien. Ennen 1.1.2028 edellytettäisiin vähintään 0,65 työntekijän henkilöstömitoitusta kyseisiin tehtäviin voimassa olevan lain mukaisesti. Lain ehdotetaan tulevan voimaan viimeistään 1.12.2023.
Mitoituksen siirtäminen antaisi lisäaikaa myös 1.1.2023 voimaan tulleiden kotihoitoa ja asumispalveluja koskevien uudistusten henkilöstön riittävyyttä parantaville vaikutuksille sekä palvelurakenteen monimuotoistumiselle.
Esityksen tavoitteena on ympärivuorokautisen hoidon vähimmäismitoituksen noston lykkäämisellä helpottaa henkilöstön saatavuutta myös kotihoidossa ja turvata kotihoidon palvelujen riittävä tuotanto.
Esityksen ohella henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi tarvitaan kehittämisen kohdentamista myös muihin hallitusohjelmaan kirjattuihin iäkkäiden palvelujen henkilöstön riittävyyttä ja palvelujen saatavuutta lisääviin toimiin.
Starting points
Vanhuspalvelulakiin lisättiin vuonna 2020 muun ohella velvoite vähintään 0,7 työntekijän henkilöstömitoituksesta asiakasta kohti iäkkäiden henkilöiden tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen laitoshoidon toimintayksiköissä. Mitoituksessa otetaan huomioon vain välitöntä asiakastyötä tekevä henkilöstö. Henkilöstömitoitus säädettiin tulevaksi voimaan täysimääräisesti 1.4.2023 päättyvän siirtymäajan jälkeen, jotta kunnilla ja kuntayhtymillä sekä palveluntuottajilla olisi mahdollisuus varautua merkittävään henkilöstötarpeen sekä kustannusten kasvuun. Väestön ikääntyessä eläköityminen ja palvelutarpeiden kasvu ovat aiheuttaneet kasvavia vaikeuksia henkilöstön saatavuudelle. Toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi on käynyt ilmi, että 0,7 työntekijän mitoitusta ei ollut mahdollista saavuttaa kaikissa toimintayksiköissä alun perin säädettyyn määräaikaan mennessä vaan henkilöstön saatavuutta ja riittävyyttä varmistavien toimenpiteiden toteuttamiselle tarvittiin pidempi aika.
Vanhuspalvelulakia muutettiin kyseisen voimaantulosäännöksen osalta keväällä 2023 siten, että 0,7 työntekijän henkilöstömitoitusta asiakasta kohti sovelletaan 1.12.2023 lukien. Sitä ennen henkilöstömitoituksen oli oltava vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti ja 1.4.2023 alkaen vähintään 0,65 työntekijää asiakasta kohti.
Pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaan nykyinen 0,65 henkilöstömitoitus pidetään voimassa hallituskauden ajan ja ympärivuorokautisen hoivan 0,7 henkilöstömitoituksen voimaantuloa siirretään alkamaan 1.1.2028, jotta sosiaali- ja terveyspalveluissa voidaan varmistaa tarvittava määrä henkilöstöä.
Esityksen mukaan mitoitus tulisi olemaan noin neljän vuoden ajan pienempi kuin nykyisin. Esityksellä säästyy henkilöstökustannuksia, koska mitoituksen nostoon 0,65–0,7 tarvittava lisähenkilöstö voidaan palkata joulukuun 2023 sijasta vasta loppuvuodesta 2027. Mitoitus olisi siihen saakka voimassa olevan lain mukaisesti vähintään 0,65 työntekijää asiakasta kohti. Hyvinvointialueiden rahoitusta vähennettäisiin tätä vastaavasti vuosina 2024-2027. Lakisääteisen tehtävämuutoksen johdosta tehtävä rahoituksen vähennys olisi 89 miljoonaa euroa vuodessa.
Yksityisten palveluntuottajien tuottamien palvelujen osalta lopulliset kustannusvaikutukset hyvinvointialueille ja yksityisille palveluntuottajille riippuvat siitä, miten henkilöstömitoituksesta ja palvelujen hinnoista on ostopalvelusopimuksissa sovitusta.
Mitoituksen siirtäminen antaisi lisäaikaa myös 1.1.2023 voimaan tulleiden sosiaalihuoltolain kotihoitoa ja asumispalveluja koskevien uudistusten henkilöstön riittävyyttä parantaville vaikutuksille sekä palvelurakenteen monimuotoistumiselle.
Ympärivuorokautisen hoidon vähimmäismitoituksen noston lykkääminen helpottaa henkilöstön saatavuutta myös kotihoidossa ja turvaa osaltaan kotihoidon palvelujen riittävää tuotantoa.
Hallituksen esityksen valmistelu on aloitettu hallitusohjelman valmistumisen ja julkistamisen 16.6.2023 jälkeen virkatyönä sosiaali- ja terveysministeriössä. Hallituksen esityksen luonnoksesta järjestetään lausuntokierros elo-syyskuussa. Valmistelun ja esityksen eduskuntakäsittelyn kiireellisyyden vuoksi lausuntoaika on ohjeaikaa jonkin verran lyhyempi. Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle budjettilakina syksyllä 2023.
Lausuntomenettely
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT; Lausunto PDF
22.9.2023 Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
-
21.9.2023 Tehy ry
Omaishoitajaliitto ry; lausunto PDF
21.9.2023 Omaishoitajaliitto ry
Vanhusasiavaltuutettu; lausunto PDF
21.9.2023 Vanhusasiavaltuutettu
Etelä-Karjalan hyvinvointialue; lausunto PDF
21.9.2023 Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry; lausunto PDF
21.9.2023 Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry
Kuntoutusohjaajat ry; lausunto PDF
21.9.2023 Kuntoutusohjaajat ry
-
21.9.2023 Mediclaudo Oy
Suomen yrittäjät ry; Lausunto PDF
21.9.2023 Suomen Yrittäjät ry (1)
Opetus- ja kulttuuriministeriön lausunto PDF
20.9.2023 Ministry of Education and Culture
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia; lausunto PDF
20.9.2023 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia
Pirkanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
20.9.2023 Pirkanmaan hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue; lausunto PDF
20.9.2023 Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Samfundet Folkhälsan i svenska Finland rf; lausunto PDF
20.9.2023 Samfundet Folkhälsan i svenska Finland rf
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue; lausunto PDF
20.9.2023 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Vanhustyön keskusliitto ry; lausunto PDF
20.9.2023 Vanhustyön keskusliitto ry
Hyvinvointiala HALI ry; lausunto PDF
20.9.2023 Hyvinvointiala HALI ry
Attendo Suomi Oy; lausunto PDF
19.9.2023 Attendo Suomi Oy
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; lausunto PDF
19.9.2023 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Helsingin kaupunki; lausunto PDF
19.9.2023 Helsingin kaupunki
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry; lausunto PDF
19.9.2023 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry; lausunto PDF
19.9.2023 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
19.9.2023 Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Etelä-Suomen aluehallintovirasto; lausunto PDF
19.9.2023 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Keski-Suomen hyvinvointialue; lausunto PDF
19.9.2023 Keski-Suomen hyvinvointialue
-
19.9.2023 Muistiliitto ry
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
18.9.2023 Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Lapin aluehallintovirasto; lausunto PDF
18.9.2023 Lapin aluehallintovirasto
Kainuun hyvinvointialue; lausunto PDF
18.9.2023 Kainuun hyvinvointialue
Miina Sillanpään Säätiö (1); lausunto PDF
18.9.2023 Miina Sillanpään Säätiö (1)
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue; lausunto PDF
18.9.2023 Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy; lausunto PDF
15.9.2023 Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry; lausunto PDF
14.9.2023 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
Ikäinstituutin säätiö; lausunto PDF
14.9.2023 Ikäinstituutin säätiö
Saamelaiskäräjät; lausunto PDF
13.9.2023 Saamelaiskäräjät
Oikeusministeriön ilmoitus, ettei se lausu asiassa
12.9.2023 Ministry of Justice
Satakunnan hyvinvointialue; lausunto PDF
12.9.2023 Satakunnan hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue; lausunto PDF
12.9.2023 Varsinais-Suomen hyvinvointialue
OKV Oikeuskanslerinvirasto (1); lausunto PDF
11.9.2023 Oikeuskanslerin virasto
Eläkkeensaajien Keskusliitto ry; lausunto PDF
8.9.2023 Eläkkeensaajien Keskusliitto ry
-
8.9.2023 Esperi Care Oy (1)
Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry; lausunto PDF
8.9.2023 Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL; lausunto PDF
7.9.2023 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
-
6.9.2023 Mehiläinen Oy
Sipoon palvelutalosäätiö sr; lausunto PDF
5.9.2023 Sipoon palvelutalosäätiö sr
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry; lausunto PDF
5.9.2023 Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry
Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä - Siun sote; lausunto PDF
4.9.2023 Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä - Siun sote
Suomen Fysioterapeutit – Finlands Fysioterapeuter ry; lausunto PDF
1.9.2023 Suomen Fysioterapeutit – Finlands Fysioterapeuter ry
Päijät-Hämeen hyvinvointialue; lausunto PDF
28.8.2023 Päijät-Hämeen hyvinvointialue
-
28.8.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
28.8.2023 Ministry of Social Affairs and Health
Pohjois-Savon hyvinvointialue; lausunto PDF
25.8.2023 Pohjois-Savon hyvinvointialue
Työ- ja elinkeinoministeriö; Lausunto PDF
24.8.2023 Ministry of Employment and the Economy
Betesda-säätiö sr; lausunto PDF
21.8.2023 Betesda-säätiö sr
Etelä-Savon hyvinvointialue; lausunto PDF
17.8.2023 Etelä-Savon hyvinvointialue
Ungrouped
Person
Role, Term
Huhta, Jaana
Hallitusneuvos
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Project contact person
30.6. – 15.12.2023
Read more
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects