Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Ministry of Social Affairs and Health
  • en
  • Project

Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmä

STM037:00/2009 Statute drafting

Työryhmän tehtävänä on:
1. Selvittää sosiaalihuoltoa koskevien lakien kokonaisrakenteen, soveltamisalan ja sisällön uudistamistarve. Selvityksessä tulee ottaa huomioon toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Selvitystä tehdessään työryhmän tulee olla yhteistyössä terveydenhuoltolain ja kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, kehittämisestä ja valvonnasta annettavan lain valmistelun kanssa. Samoin tulee ottaa huomioon muutokset kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelu- ja valtionosuusjärjestelmässä sekä kunta- ja palvelurakenneuudistus–hankkeen mukaisesti toteutettavat muutokset kunta- ja palvelurakenteeseen.
2. Tehdä edellä mainitun selvityksen pohjalta esitykset keskeisiksi linjauksiksi sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamisessa. Linjaukset tulee antaa väliraportin muodossa maaliskuun loppuun 2010 mennessä.
3. Laatia vahvistettujen linjausten pohjalta esitys sosiaalihuollon lainsäädännön sisällön uudistamiseksi.

Basic information Completed

Project number STM037:00/2009

Case numbers

Set by Ministry of Social Affairs and Health

Term/schedule 1.5.2009 – 30.6.2012

Date of appointment 20.4.2009

  • social services
  • social welfare
  • social policy

Law drafting

Government proposal-

Adopted statute-

Project status

Goals and results

Työryhmän tavoitteena on selvittää se, miten on tarvetta ja tarkoituksenmukaista kehittää ja uudistaa sosiaalihuollon lainsäädäntöä niin, että se tukee ja vahvistaa ihmisten hyvinvointia ja perusoikeuksien toteutumista sekä ehkäisee sosiaalisten ongelmien syntymistä ja lisääntymistä. Tavoitteena on myös vahvistaa sosiaalihuoltoa ja edistää sosiaalipalvelujen saatavuutta, tehokasta tuottamista ja kehittämistä. Lainsäädännön pitää vahvistaa perussosiaalihuollon ja sosiaalihuollon erityispalvelujen saumatonta yhteistyötä ja asiakaslähtöisyyttä ja vaikuttavuutta. Samoin sen tulee vahvistaa sosiaalihuollon ja terveydenhuollon yhteistyötä ja yhteisiä rakenteita sekä luoda edellytyksiä entistä paremmalle yhteistyölle mm. työ- asunto- ja opetusviranomaisten, järjestöjen ja yksityisten toimijoiden kanssa.

Starting points

Pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen ohjelman mukaan ”Terveet ja hyvinvoivat ihmiset ovat Suomen taloudellisen menestyksen ja kilpailukyvyn perusta. Sosiaali- ja terveyspolitiikan tavoitteena on edistää terveyttä, toimintakykyä ja omatoimisuutta sekä kaventaa eri väestöryhmien välisiä terveyseroja.” Hallitusohjelman mukaan on varmistettava toimivat peruspalvelut kansalaisten saataville asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta. Samoin ohjelman mukaan varmistetaan kunta- ja palvelurakenneuudistuksen tavoitteiden toteutuminen ja valmistellaan tarvittavat lainsäädäntömuutokset.

Hyvin toimiva sosiaalihuolto ja siihen liittyvä palvelujärjestelmä on keskeinen osa ihmisten hyvinvoinnin ja perusoikeuksien toteuttamista. Ajankohtaiset sosiaalipoliittiset haasteet korostavat kaikkien osallisuuden tärkeyttä yhteiskunnassa. Lisääntyvät sosiaaliset ja ter-veydelliset erot voivat olla uhkana sosiaaliselle koheesiolle ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Aktiivinen, osallistuva kansalainen tarvitsee eri elämänvaiheissa aktiivisen palvelujärjestelmän laadukasta ja vaikuttavaa tukea. Tämän vuoksi myös sosiaalihuoltoa on arvioitava kokonaisuudessaan nykyisistä ja tulevista haasteita lähtien.

Vuoden 1984 alusta voimaan tulleella sosiaalihuoltolailla ja sitä täydentävällä erityislainsäädännöllä säädetään niistä edellytyksistä, toimenpiteistä ja menettelyistä, joilla järjestetään sosiaalipalveluja, toimeentulotukea, sosiaaliavustuksia, sosiaalista luottoa ja niihin liittyviä toimintoja, joiden tarkoituksena on edistää ja ylläpitää yksityisen henkilön, perheen sekä yhteisön sosiaalista turvallisuutta ja toimintakykyä. Sosiaalihuoltolaki on siten jo yli 25 vuotta vanha. Lakia on uudistettu ja muutettu useaan otteeseen sen voimaantulon jälkeen. Samalla on säädetty myös uutta sosiaalihuoltolakia täydentävää, asiakkaan asemaa ja oikeuksia sekä sosiaalihuollon järjestämisessä noudatettavia menettelyjä koskevaa lainsäädäntöä. Sosiaalihuoltolain peruslähtökohdat, soveltamisalan pääkohdat ja lain tarkoitus ovat säilyneet melko hyvin, mutta monet toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset edellyttävät lain uudelleenarviointia ja kehittämistä. Erityisesti tätä edellyttää myös tarve korostaa väestön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja varhaisen puuttumisen näkökulmaa. sosiaalihuollon lainsäädännössä. Uudistamisen tarvetta ovat osoittaneet myös 80- ja 90–luvuilla säädetyt sosiaalihuoltoa täydentävät erityislait.

Kansallisen hyvinvointipolitiikan kytkeytyminen yhä enemmän eurooppalaiseen ja globaaliin kehykseen on viime vuosikymmeninä tapahtunut suuri muutos. Demografiset tekijät ovat myös muuttuneet. Ikääntymisen haasteet heijastuvat kaikille sektoreille ja yhteiskunnan toimintoihin ja tämän vuoksi yli sektoreiden ulottuvalle yhteistyölle asettuu uusia haasteita. Kansalaisten ja asiakkaiden asemassa on tapahtunut muutoksia. Asiakkaiden vaatimukset ovat muuttuneet.

Sosiaalipalveluiden kentälle on tullut runsaasti uudenlaisia toimijoita, joiden toimintaehtoja säätelevät yhä enemmän EU:n sisämarkkinasäädöksistä johtuvat seikat. Julkisen, yksityisen ja järjestöpohjaisen toiminnan työnjaolle, yhteistyölle ja kumppanuudelle on olemassa poh-joismaisessa järjestelmässä vahva perinne, mutta uudessa tilanteessa EU:n yhteisön säädökset aiheuttavat sen, että kansallinen liikkumatila on tässä suhteessa kaventunut.

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen käytännön toteutus kuntatasolla on nostanut esille uudella tavalla kysymyksiä työnjaosta ja yhteistyöstä eri toimintojen välillä. Palvelujen tarvitsijan näkökulmasta palvelurakenteen tulisi olla selkeä. Sen tulisi perustua saumattomiin palvelurakenteisiin ja turvata asiakkaalle hänen kulloisenkin hoidon ja huollon tarpeeseen perustuvat saumattomat palveluketjut. Asiakkaiden lähettelyä luukulta toiselle tulisi edelleen karsia. Sosiaalihuollon peruspalvelujen ja erityispalveluiden tulisi tarjota asiakkaalleen mahdollisuuden joustaviin palvelukombinaatioihin.

Sosiaalihuollon kannalta kunta- ja palvelurakenneuudistus on nostanut esiin myös uusia haasteita muiden yhteistyösuhteiden kannalta. Asiakkaiden usein monimutkaisten elämäntilanteiden selvittäminen vaatii tiivistä vuorovaikutusta esimerkiksi asuntoviranomaisten ja työvoimaviranomaisten kanssa. Nuorten sosiaaliset ongelmat kietoutuvat usein vyyhdeksi, jonka avaamisessa tarvitaan paitsi sosiaaliviranomaisia niin myös koulun, nuorisotyön, järjestysviranomaisen ja terveysviranomaisten yhteistyötä.

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen rinnalla on kunnissa toteutettu koko kuntaorganisaatiota ravistelevia muutoksia, joilla tulee olemaan seurauksia myös sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen. Tilaaja-tuottaja –malli tuo entistä enemmän markkinapohjaisia elementtejä kunnan sisäiseen toimintaan. Useissa kunnissa toteutettu elämänkaaren mukainen palvelurakenne muuttaa radikaalilla tavalla työnjako- ja yhteistyösuhteita.

Voimassa olevassa sosiaalihuoltolaissa on kyetty kohtuullisen hyvin ilmaisemaan sosiaalisia ongelmia ehkäisevän toiminnan keskeiset tehtävät ja vastuut, mutta tätä asiaa on arvioitava myös tämän hetken tarpeista lähtien.

Sosiaalihuoltolain uudistuksessa on tärkeätä arvioida edellä mainittujen muutosten asettamia haasteita lain soveltamisalaan ja lain sisältöön. Tärkeitä arvioitavia kysymyksiä ovat lain määrittämät peruspalvelut ja niiden suhde sosiaalihuollon erityispalveluihin, suhteet muihin lähitoimintoihin, erityisesti terveydenhuoltoon sekä yhteistyö muiden sektoreiden kanssa.

Työryhmä asetettu 20.4.2009.

Publications and reports

  1. Reform av socialvårdslagstiftningen. Slutrapport av arbetsgruppen för en reform av socialvårdslagstiftningen. Slutrapport.

    Sosiaali- ja terveysministeriö

    Julkaisunumero: 2012:262242-0037; Julkaisuvuosi: 2012; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=5065240&name=DLFE-24232.pdf;

  2. Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen. Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmän loppuraportti

    Sosiaali- ja terveysministeriö

    Julkaisunumero: 2012:21; Julkaisuvuosi: 2012; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=5065240&name=DLFE-22206.pdf;

  3. Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen. Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmän väliraportti.

    Sosiaali- ja terveysministeriö

    Julkaisunumero: 2010:19; Julkaisuvuosi: 2010; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=1082856&name=DLFE-11731.pdf;

  4. Muistio 23.2.2009, Sosiaalihuollon lainsäädännön kokonaisuus

    23.2.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

Consultation rounds and hearings

  1. Lausunto

    28.12.2012 Folkhälsans förbund rf

  2. Lausunto

    27.12.2012 Ab Det finlandssvenska kompetenscentralen

  3. Lausunto

    21.12.2012 Psykosociala förbundet

  4. Lausunto

    20.12.2012 Finlands Svenska Socialförbund rf

  5. Lausunto

    20.12.2012 Svenska folkpartiet i Finland r.p.

  6. Lausunto

    20.12.2012 Svenska Finlands folkting

  7. Lausunto

    20.12.2012 Vård- och omsorgsnämnden i Närpes

  8. Lausunto

    20.12.2012 SAMS - Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf

  9. Lausunto

    20.12.2012 Kårkulla samkommun

  10. Lausunto; lisäys 23.10.2012 annettuun lausuntoon

    18.12.2012 Talentia

  11. Lausunto

    18.12.2012 Ålands landskapsregering

  12. Lausunto

    18.12.2012 Svenska Pensionärsförbundet

  13. Lausunto

    27.11.2012 STTK

  14. Lausunto

    21.11.2012 Työ- ja elinkeinoministeriö

  15. Lausunto

    19.11.2012 Turun kaupunki

  16. Lausunto

    16.11.2012 Korkein hallinto-oikeus

  17. Lausunto

    15.11.2012 Kirkkohallitus

  18. Lausunto

    15.11.2012 Romaniasiain neuvottelukunta

  19. Begäran om utlåtande; Raportteja ja muistioita 2012:26 (sv) (Virpi Vuorinen/STO/SOPA)

    15.11.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö

  20. Lausunto

    15.11.2012 Tampereen kaupunki

  21. Lausunto

    8.11.2012 Vasemmistoliitto

  22. Lausunto

    7.11.2012 Saamelaiskäräjät

  23. Lausunto

    6.11.2012 Vantaan kaupunki

  24. Lausunto

    5.11.2012 Helsingin kaupunki

  25. Lausunto

    2.11.2012 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

  26. Lausunto

    2.11.2012 ESAVI

  27. Lausunto

    1.11.2012 Ensi- ja turvakotien liitto

  28. Lausunto

    1.11.2012 Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö TVY ry

  29. Lausunto

    1.11.2012 Kuntaliitto

  30. Lausunto

    31.10.2012 STM:n valmiusyksikkö

  31. Lausunto

    31.10.2012 Vanhus- ja lähimmäispalveluliitto ry

  32. Lausunto

    31.10.2012 Helsingin Diakonissalaitos

  33. Lausunto

    30.10.2012 Suomen sosialidemokraattinen puolue SDP

  34. Lausunto

    30.10.2012 Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

  35. Lausunto

    30.10.2012 Valtiovarainministeriö

  36. Lausunto

    30.10.2012 Vähemmistövaltuutettu

  37. Lausunto

    30.10.2012 Hengitysliitto

  38. Lausunto

    30.10.2012 Opetus- ja kulttuuriministeriö

  39. Lausunto

    30.10.2012 Kela

  40. Lausunto

    29.10.2012 Akava

  41. Lausunto

    29.10.2012 Perussuomalaiset r.p.

  42. Lausunto

    29.10.2012 Suomen vanhempainliitto

  43. Lausunto

    29.10.2012 Sosiaalialan työnantajat

  44. Lausunto

    28.10.2012 Oulun kaupunki

  45. Lausunto

    26.10.2012 Oikeusministeriö

  46. Lausunto

    26.10.2012 Pohjois-Savon shp

  47. Lausunto

    25.10.2012 Kehitysvammaisten palvelusäätiö

  48. Lausunto

    25.10.2012 Sisäasiainministeriö

  49. Lausunto

    25.10.2012 Eduskunnan apulaisoikeusasiamies

  50. Lausunto

    25.10.2012 Valvira

  51. Lausunto

    25.10.2012 Invalidiliitto ry

  52. Lausunto

    25.10.2012 Espoon kaupunki

  53. Lausunto

    Sotainvalidien veljesliitto

  54. Lausunto

    24.10.2012 Tampereen kaupunki, avopalvelut, Lasten ja nuorten terveyspalvelut, perheneuvola

  55. Lausunto

    24.10.2012 PSAVI

  56. Lausunto

    24.10.2012 Vanhustyön keskusliitto

  57. Lausunto

    24.10.2012 Nuora

  58. Lausunto

    24.10.2012 Suomen lähi- ja perushoitajalitto SuPer ry

  59. Lausunto

    24.10.2012 VATES -säätiö

  60. Lausunto

    24.10.2012 Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

  61. Lausunto

    24.10.2012 Ikäinstituutti

  62. Lausunto

    24.10.2012 Jyväskylän yliopisto

  63. Lausunto

    24.10.2012 Itä-Suomen aluehallintovirasto

  64. Lausunto

    24.10.2012 Valtakunnallinen työpajayhdistys ry

  65. Lausunto

    24.10.2012 Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto

  66. Lausunto

    24.10.2012 Valtakunnallisen kansanterveystyön johtajien verkosto

  67. Lausunto

    24.10.2012 Mannerheimin Lastensuojeluliitto

  68. Lausunto

    24.10.2012 Lounais-Suomen aluehallintovirasto LSAVI

  69. Lausunto

    24.10.2012 Lapsiasiainvaltuutettu

  70. Lausunto

    24.10.2012 Vantaan Icehearts ry

  71. Lausunto

    24.10.2012 Suomen Reumaliitto ry

  72. Lausunto

    24.10.2012 Kunnallinen Työmarkkinalaitos

  73. Lausunto

    24.10.2012 Suomen Keskusta r.p.

  74. Lausunto

    24.10.2012 Jaatinen, vammaisperheiden monitoimikeskus ry

  75. Lausunto

    24.10.2012 Puolustusministeriö

  76. Lausunto

    24.10.2012 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote

  77. Lausunto

    24.10.2012 SONet-Botnia

  78. Lausunto

    24.10.2012 Maa- ja metsätalousministeriö

  79. Lausunto

    24.10.2012 Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä

  80. Lausunto

    24.10.2012 Suomen Reumaliitto ry

  81. Lausunto

    24.10.2012 Sosiaaliasiamiehet ry

  82. Lausunto

    24.10.2012 Sairaanhoitajaliitto

  83. Lausunto

    Julkisten ja hyvinvoitialojen liitto ry JHL

  84. Lausunto

    23.10.2012 A-klinikkasäätiö

  85. Lausunto

    23.10.2012 Kriminaalihuollon tukisäätiö KRITS

  86. Lausunto

    23.10.2012 Tuuusulan kunta

  87. Lausunto

    23.10.2012 Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät - TESO ry

  88. Lausunto

    23.10.2012 Kuuloliitto ry

  89. Lausunto

    23.10.2012 Sosiaalialan AMK-verkosto

  90. Lausunto

    23.10.2012 STM/VANE

  91. Lausunto

    23.10.2012 Tehy

  92. Lausunto

    23.10.2012 Vammaisfoorumi ry

  93. Lausunto

    23.10.2012 Sosiaalityön tutkimuksen seura

  94. Lausunto

    23.10.2012 Kuurojen Liitto ry

  95. Lausunto

    23.10.2012 Ympäristöministeriö

  96. Lausunto

    23.10.2012 Kuntoutussäätiö

  97. Lausunto

    23.10.2012 Pelastakaa Lapset ry

  98. Lausunto

    23.10.2012 Sosiaalialan osaamiskeskukset

  99. Lausunto

    23.10.2012 LAAVI

  100. Lausunto

    23.10.2012 Kehitysvammaliitto

  101. Lausunto

    23.10.2012 Keski-Suomen osaamisalan osaamiskeskus

  102. Lausunto

    23.10.2012 Järvenpään kaupunki

  103. Lausunto

    23.10.2012 Sosiaalialan koulutettujen ammattijärjestö Talentia

  104. Lausunto

    23.10.2012 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry

  105. Lausunto

    23.10.2012 Kehitysvammaisten tukiliitto ry

  106. Lausunto

    23.10.2012 Aulikki Kananoja

  107. Lausunto

    23.10.2012 Porin kaupunki, perhenuvola

  108. Lausunto

    23.10.2012 Työterveyslaitos TTL

  109. Lausunto

    22.10.2012 Leijonaemot ry

  110. Lausunto

    22.10.2012 SAK

  111. Lausunto

    22.10.2012 Kainuun maakunta -kuntayhtymä

  112. Lausunto

    22.10.2012 EETU ry

  113. Lausunto

    22.10.2012 EK

  114. Lausunto

    22.10.2012 Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet

  115. Lausunto

    22.10.2012 Muistiliitto ry

  116. Lausunto

    22.10.2012 Huoltaja-säätiö

  117. Lausunto

    22.10.2012 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

  118. Lausunto

    22.10.2012 Sininauhaliitto

  119. Lausunto

    22.10.2012 Terveyssosiaalityöntekijät ry

  120. Lausunto

    22.10.2012 Sosnet

  121. Lausunto

    20.10.2012 Mielenterveyden keskusliitto

  122. Lausunto

    20.10.2012 Erityishuollon asiantuntijaryhmä

  123. Lausunto

    19.10.2012 Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä

  124. Lausunto

    19.10.2012 Tampereen kaupungin perheneuvolan sosiaalityöntekijät

  125. Lausunto

    19.10.2012 Lastensuojelun keskusliitto

  126. Lausunto

    19.10.2012 Harvinaiset -verkosto

  127. Lausunto

    18.10.2012 Turun hallinto-oikeus

  128. Lausunto

    17.10.2012 SOSTE

  129. Lausunto

    16.10.2012 Takuu-Säätiö

  130. Lausunto

    11.10.2012 Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE

  131. Lausunto

    11.10.2012 Omaishoitajat ja Läheiset -Lliitto ry

  132. Lausunto

    11.10.2012 Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry

  133. Lausunto

    10.10.2012 Oikeuskanslerinvirasto

  134. Lausunto

    10.10.2012 Diak

  135. Lausunto

    4.10.2012 Metropolia Ammattikorkeakoulu

  136. Lausunto

    25.9.2012 Liikenne- ja viestintäministeriö

  137. Lausunto (ei lausuttavaa)

    14.9.2012 Ulkoasiainministeriö

  138. Lausunto

    14.9.2012 Ulkoasiainministeriö

  139. Lausuntopyyntö; (Virpi Vuorinen STO/SOPA)

    11.9.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö

  140. Lausuntopyyntö; loppuraportti; Raportteja ja muistioita 2012:21 (Virpi Vuorinen/STO/SOPA)

    11.9.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö

  141. Lausunto

    4.4.2012 Suomen vapaakristillinen neuvosto SVKN ry

  142. Täsmennyksiä 31.5.2011 annettuun lausuntoon

    23.2.2012 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

  143. Täydennys lausuntoon

    18.1.2012 Talentia

  144. Lausunto

    17.11.2011 Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliitto

  145. Lausunto

    1.7.2011 Societas Gerontologica Fennica SGF ry

  146. Lausunto

    30.6.2011 Suomen Keskusta r.p.

  147. Lausunto

    28.6.2011 Larsmo-Eugmo pensionärsförening

  148. Lausunto

    28.6.2011 Korsholms äldreråd

  149. Lausunto

    28.6.2011 Grankulla äldreråd

  150. Lausunto

    23.6.2011 Suomen Evankelis-Luterilainen Kirkko

  151. Lausunto

    21.6.2011 Satakunnan sairaanhoitopiiri

  152. Lausunto

    20.6.2011 Tähkä-Londén Leena

  153. Lausunto

    20.6.2011 Työ- ja elinkeinoministeriö

  154. Lausunto

    20.6.2011 Svenska pensionärsförbundet rf SPF

  155. Lausunto

    20.6.2011 Svenska folkpartiet i Finland rp

  156. Lausunto

    20.6.2011 Kristiinankaupunki

  157. Lausunto

    20.6.2011 Turun kaupunki

  158. Lausunto

    19.6.2011 Svenska hörselförbundet rf

  159. Lausunto

    17.6.2011 Svenska Finlands folkting

  160. Lausunto

    17.6.2011 Helsingin kaupungin vanhusneuvosto

  161. Lausunto

    17.6.2011 FDUV

  162. Lausunto

    17.6.2011 Romaniasian neuvottelukunta

  163. Lausunto

    17.6.2011 Juridistkt ombud id Svenskfinland för det finlandssvenska handikappområdet

  164. Lausunto

    16.6.2011 Suomen Muistiasiantuntijat ry

  165. Lausunto

    16.6.2011 Elinkeinoelämän keskusliitto EK

  166. Lausunto

    15.6.2011 Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä

  167. Lausunto

    15.6.2011 Vasemmistoliitto

  168. Lausunto

    15.6.2011 Äldrecentrum i Österbotten

  169. Lausunto

    14.6.2011 Ålands landskapsregering

  170. Lausunto

    14.6.2011 Vaasan kaupunki

  171. Lausunto

    13.6.2011 Helsingin kaupunginhallitus

  172. Lausunto

    13.6.2011 Pedersöre Kommun

  173. Lausunto

    9.6.2011 Raseborgs stad

  174. Lausunto

    9.6.2011 Suomen Sosialidemokraattinen puolue SDP

  175. Lausunto

    8.6.2011 Finlands Svenska Socialförbund r.f.

  176. Lausunto

    8.6.2011 Kuntaliitto

  177. Lausunto

    8.6.2011 Äldrerådet i Väståboland

  178. Lausunto

    8.6.2011 Äldrerådet i Nykarleby

  179. Lausunto

    7.6.2011 Etelä-Suomen Aluehallintovirasto ESAVI

  180. Lausunnot 2 kpl

    7.6.2011 Äldrerådet i Jakobstad

  181. Lausunto

    7.6.2011 Etelä-Suomen aluehallintovirasto ESAVI

  182. Lausunto

    6.6.2011 Valtiovarainministeriö

  183. Lausunto

    6.6.2011 Kronoby kommun

  184. Lausunto

    3.6.2011 Vihreä liitto rp

  185. Lausunto

    31.5.2011 Kristillisdemokraatit

  186. Lausunto

    31.5.2011 Narvo Arja

  187. Lausunto

    31.5.2011 Sosiaali-ja terveysjärjestöjen yhteistyöyhdistys YTY ry

  188. Lausunto

    31.5.2011 Suomen Reumaliitto ry

  189. Lausunto

    31.5.2011 Terveys-ja Sosiaalialan Yrittäjät TESO ry

  190. Lausunto

    31.5.2011 Terveydenhuollon psykologit ry

  191. Lausunto

    31.5.2011 Espoon kaupunki

  192. Lausunto

    31.5.2011 Aalto yliopisto Kauppakorkeakoulu

  193. Lausunto

    31.5.2011 Kela

  194. Lausunto

    31.5.2011 Aitta Ulla

  195. Lausunto

    31.5.2011 Asikainen Paula

  196. Lausunto

    31.5.2011 JHL

  197. Lausunto

    31.5.2011 Sarlio-Siintola Sari

  198. Lausunto

    31.5.2011 Perussuomalaiset rp.

  199. Lausunto

    31.5.2011 Tehy ry

  200. Lausunto

    31.5.2011 Espoon vanhusneuvosto

  201. Lausunto

    31.5.2011 Seta ry

  202. Lausunto

    31.5.2011 Tampereen yliopisto

  203. Lausunto

    31.5.2011 Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto STKL

  204. Lausunto

    31.5.2011 Vaasan kaupunki, Eläkeläisneuvosto

  205. Lausunto

    31.5.2011 Ympäristöministeriö

  206. Lausunto

    31.5.2011 Itä-Suomen Aluehallintovirasto ISAVI

  207. Lausunto

    31.5.2011 Suomen vanhusten turvakotiyhdistys ry

  208. Lausunto

    31.5.2011 Pohjois-Suomen Aluehallintovirasto PSAVI

  209. Lausunto

    31.5.2011 VALVIRA

  210. Lausunto

    31.5.2011 Terveydenhoitoaalan Palvelujärjestöt - Hälsovårdens Tjänsteorganisationer TEPA ry

  211. Lausunto

    31.5.2011 Eduskunnan apulaisoikeusasiamies

  212. Lausunto

    31.5.2011 THL

  213. Lausunto

    31.5.2011 Kouvolan kaupunki

  214. Lausunto

    31.5.2011 Tampereen yliopisto

  215. Lausunto

    31.5.2011 Suomen vanhusten turvakotiyhdistys ry

  216. Lausunto

    31.5.2011 Vaasan kaupunki

  217. Lausunto

    31.5.2011 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto PSAVI

  218. Lausunto

    30.5.2011 Suomen Lääkäriliitto

  219. Lausunto

    30.5.2011 Kainuun maakunta -kuntayhtymä

  220. Lausunto

    30.5.2011 Saamelaiskäräjät

  221. Lausunto

    30.5.2011 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry

  222. Lausunto

    30.5.2011 Oulun kaupunki

  223. Lausunto

    30.5.2011 Etelä-Karjalan Sosiaali-ja Terveyspiiri EKSOTE

  224. Lausunto

    30.5.2011 H:gin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy

  225. Lausunto

    30.5.2011 IkäMAMU/Vanhustyön keskusliitto

  226. Lausunto

    30.5.2011 Nurmijärven kunnan vanhusneuvosto

  227. Lausunto

    30.5.2011 Muistiliitto ry

  228. Lausunto

    30.5.2011 Satakuntaliitto, Satakunnan vanhusneuvosto

  229. Lausunto

    30.5.2011 Keuruun kaupunki

  230. Lausunto

    30.5.2011 Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto

  231. Lausunto

    30.5.2011 Sosiaalialan työnantajat

  232. Lausunto

    30.5.2011 Sisäasiainministeriö

  233. Lausunto

    30.5.2011 Anna Mäki-Petäjä-Leinonen / Helsingin yliopisto

  234. Lausunto

    30.5.2011 Sosiaalialan Työnantajat ry

  235. Lausunto

    30.5.2011 STTK

  236. Lausunto

    30.5.2011 Jakobstad (Pehr Löv och Eivor Back)

  237. Lausunto

    30.5.2011 Sisäasiainministeriö

  238. Lausunto

    27.5.2011 Kuuloliitto ry

  239. Lausunto

    27.5.2011 Sosiaalialan osaamiskeskusjohtajat

  240. Lausunto

    27.5.2011 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia

  241. Lausunto

    27.5.2011 Länsi-ja Sisä-Suomen Aluehallintovirasto LÄNSIAVI

  242. Lausunto

    27.5.2011 Oikeusministeriö

  243. Lausunto

    27.5.2011 Suomen Geriatrit ry

  244. Lausunto

    27.5.2011 Terveydenhuollon psykologit ry

  245. Lausunto

    26.5.2011 Pohjois-Savon ikäihmisten valtuuskunta

  246. Lausunto

    26.5.2011 Ikäinstituutti

  247. Lausunto

    26.5.2011 Lapin yliopisto

  248. Lausunto

    26.5.2011 Hoito- ja kuntoutuslaitosten liitto ry

  249. Lausunto

    26.5.2011 Opetus- ja kulttuuriministeriö

  250. Lausunto

    25.5.2011 Suomen Senioriliike ry

  251. Lausunto

    25.5.2011 Societas Gerontologica Fennica

  252. Lausunto

    25.5.2011 Turun hallinto-oikeus

  253. Lausunto

    25.5.2011 Vammaisfoorumi ry

  254. Lausunto

    25.5.2011 Aktiiviset Seniorit ry

  255. Lausunto

    25.5.2011 Vanhustyön keskusliitto

  256. Lausunto

    24.5.2011 Porin kaupungin vanhusneuvosto

  257. Lausunto

    24.5.2011 Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen eläkeläisjärjestöjen Yhteistoimintaryhmä

  258. Lausunto

    24.5.2011 Karvonen-Kälkäjä Anja

  259. Lausunto

    23.5.2011 Valtakunnallinen vammaisneuvosto

  260. Lausunto

    23.5.2011 Helsingin hallinto-oikeus

  261. Lausunto

    23.5.2011 Metropolia

  262. Lausunto

    23.5.2011 Nilsiän Vanhusneuvosto

  263. Lausunto

    23.5.2011 LSAVI

  264. Lausunto

    23.5.2011 Kansanterveystyön johtajien verkosto

  265. Lausunto

    23.5.2011 Suomen lähi-ja perushoitajaliitto SuPer ry

  266. Lausunto

    20.5.2011 Terveyden edistämisen keskus Tekry

  267. Lausunto

    20.5.2011 Kuopion yliopistollinen sairaala

  268. Lausunto

    20.5.2011 Pohjois-Savon Shp/KYS

  269. Lausunto

    20.5.2011 Sininauhaliitto

  270. Lausunto

    20.5.2011 Äldrerådet i Kronoby

  271. Lausunto

    18.5.2011 Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten liitto

  272. Lausunto

    18.5.2011 Omaishoitajat ja Läheiset-Liitto ry

  273. Lausunto

    16.5.2011 Rautalammin kunta

  274. Lausunto

    13.5.2011 Lapin aluehallintovirasto

  275. Lausunto

    5.5.2011 Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE

  276. Lausunto

    5.5.2011 Pohjanvirta Zoe / Kronohagens-Skatuddens Pensionärer rf

  277. Lausunto

    3.5.2011 Huoltaja-säätiö

  278. Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi (Virpi Vuorinen/STO/SOPA)

    30.3.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö

  279. Lausunto / Utlåtande

    6.9.2010 Kårkulla samkommun

  280. Lausunto

    3.9.2010 Sosiaalialan osaamiskeskusjohtajat

  281. Lausunto

    1.9.2010 Närpiön kaupunki

  282. Lausunto

    1.9.2010 THL

  283. Lausunto

    31.8.2010 Lapsiasiavaltuutettu

  284. Lausunto

    31.8.2010 Juridist ombud i Svenskfinland för det finlandssvenska handikappområdet

  285. Lausunto

    31.8.2010 Sosiaalialan osaamiskeskusjohtajat

  286. Lausunto

    31.8.2010 Mannerheimin Lastensuojeluliitto MLL

  287. Lausunto

    31.8.2010 PSAVI

  288. Lausunto

    31.8.2010 Sosiaalialan työnantaja- ja toimialaliitto ry

  289. Lausunto/Utlåtande

    31.8.2010 Finlands Svenska Socialförbund rf

  290. Lausunto

    30.8.2010 Ympäristöministeriö

  291. Lausunto

    30.8.2010 Helsingin kaupunki

  292. Lausunto

    30.8.2010 Ympäristöministeriö

  293. Lausunto/Utlåtande

    27.8.2010 Svenska Finlands folkting

  294. Lausunto

    27.8.2010 Työ- ja elinkeinoministeriö

  295. Lausunto

    26.8.2010 Psykosociala förbundet rf

  296. Lausunto

    25.8.2010 Espoon kaupunki

  297. Lausunto

    24.8.2010 Ahvenanmaan maakuntahallitus

  298. Lausunto

    20.8.2010 Valtakunnallinen vammaisneuvosto

  299. Lausunto

    20.8.2010 Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus KOSKE

  300. Lausunto

    18.8.2010 Suomen lähi- ja perushoitajaliitto, SuPer ry

  301. Lausunto

    18.8.2010 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia

  302. Lausunto

    17.8.2010 Suomen muistiasiantuntijat ry

  303. Lausunto

    16.8.2010 EK

  304. Lausunto

    15.8.2010 Suomen sosiaalijohto ry

  305. Lausunto

    13.8.2010 JHL ry

  306. Lausunto

    13.8.2010 Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry (STKL)

  307. Lausunto

    13.8.2010 Opetus- ja kulttuuriministeriö

  308. Lausunto

    12.8.2010 Helsingin hallinto-oikeus

  309. Lausunto

    10.8.2010 Nurmijärven kunnan vanhusneuvosto ja Kuuma-kuntien vanhusneuvostot

  310. Lausunto

    6.8.2010 Suomen Vanhempainliitto

  311. Lausunto

    6.8.2010 Kinnula

  312. Lausunto

    6.8.2010 Tehy

  313. Lausunto

    6.8.2010 Talentia

  314. Lausunto

    6.8.2010 Allianssi ry

  315. Lausunto

    6.8.2010 Terveyden edistämisen keskus ry

  316. Lausunto

    6.8.2010 Sosiaaliasiamiehet ry

  317. Lausunto

    6.8.2010 Treen kaupunki

  318. Lausunto

    6.8.2010 Vanhus- ja lähimmäispalvelun keskusliitto

  319. Lausunto

    6.8.2010 Etelä-Suomen aluehallintovirasto

  320. Lausunto

    6.8.2010 Invalidiliitto ry

  321. Lausunto

    6.8.2010 Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry

  322. Lausunto

    6.8.2010 ETEVA-kuntayhtymä

  323. Lausunto

    6.8.2010 Kuntaliitto

  324. Lausunto

    6.8.2010 Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä

  325. Lausunto

    6.8.2010 Kuntaliitto

  326. Lausunto

    6.8.2010 Väestöliitto

  327. Lausunto

    5.8.2010 Valtiovarainministeriö

  328. Lausunto

    5.8.2010 Elämäntapaliitto ry

  329. Lausunto

    5.8.2010 Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta

  330. Lausunto

    5.8.2010 Huoltaja-säätiö

  331. Lausunto

    5.8.2010 Muistiliitto ry

  332. Lausunto

    5.8.2010 Vanhustyön keskusliitto

  333. Lausunto

    5.8.2010 Lastensuojelun Keskusliitto

  334. Lausunto

    5.8.2010 YTY ry

  335. Lausunto

    4.8.2010 Kuuloliitto ry

  336. Lausunto

    4.8.2010 Keuruun kaupunki

  337. Lausunto

    4.8.2010 Turun hallinto-oikeus

  338. Lausunto

    4.8.2010 Valtakunnallinen Työpajayhdistys ry

  339. Lausunto

    4.8.2010 Valvira

  340. Lausunto

    3.8.2010 Vammaisfoorumi ry

  341. Lausunto

    3.8.2010 Sisäasiainministeriö

  342. Lausunto

    2.8.2010 Suomen Senioriliike ry

  343. Lausunto

    2.8.2010 Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet

  344. Lausunto

    2.8.2010 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry

  345. Lausunto

    30.7.2010 Forssan seudun terveydenhuollon ky.

  346. Lausunto

    30.7.2010 Kansanterveystyön johtajien verkosto

  347. Lausunto

    21.7.2010 Pudasjärven kaupunki

  348. Lausunto

    21.7.2010 Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä

  349. Lausunto

    21.7.2010 Pudasjärven kaupunki

  350. Lausunto

    20.7.2010 Kansalaisareena ry

  351. Lausunto

    15.7.2010 Lounais-Suomen aluehallintovirasto

  352. Lausunto

    13.7.2010 LAAVI

  353. Lausunto

    8.7.2010 Itä-Suomen aluehallintovirasto

  354. Lausunto

    24.6.2010 Ikäinstituutti

  355. Lausunto

    23.6.2010 SONDIP - Varsinais-Suomen monikulttuuristen yhdistysten liitto ry

  356. Lausunto

    23.6.2010 Omaishoitajat ja Läheiset-Liitto ry

  357. Lausunto

    22.6.2010 Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä

  358. Lausuntopyyntö väliraportista (Virpi Vuorinen STO/SOPA)

    7.6.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö

Other documents and memorandums

  1. Lausunto

    25.10.2012 Eduskunnan apulaisoikeusasiamies

  2. Lausunto

    20.5.2011 Sairaanhoitajaliitto

  3. Lausunto

    Eläkeliiton Seutulan Yhdistys ry

  4. Lausunto

    7.7.2010 A-Klinikkasäätiö

  5. Jäsenesitys; jäseneksi Mikko Mäntysaari ja sihteeriksi Eero Siljander

    Sosiaali- ja terveysministeriö

  6. Jäsenesitys; asiantuntijaksi Riitta Haverinen ja asiantuntijasihteeriksi Elina Palola

    27.3.2009 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

  7. Jäsenesitys; Sami Uotinen ja Jaana Viemerö

    27.3.2009 Kuntaliitto

  8. Jäsenesitys; Paavo Voutilainen, Leila Palviainen ja Tapio Räty

    26.3.2009 Helsingin sosiaalivirasto

  9. Jäsenesitys; Alpo Komminaho (varalla Harri Jokiranta) tai Päivi Ahonen (varalla Ulla Salonen-Soulié)

    26.3.2009 Huoltaja-säätiö

  10. Jäsenesitys; Eva Salomaa ja Martti Talja

    25.3.2009 Sairaanhoitopiirien johtajat ry

  11. Jäsenesitys; vars.jäs.Riitta Särkelä, varaj.Juha Pantzar

    24.3.2009 Sosiaali-ja terveysturvan keskusliitto, STKL ry

  12. Jäsenesitys; Hanna-Leena Ahonen

    24.3.2009 Valvira

  13. Jäsenesityspyyntö; Eeva-Liisa Ruotoistenmäki/ STO

    18.3.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

Setting-up and organisation

  1. Jäsenmuutosesitys; Riitta Haverisen varajäseneksi Anu Muuri

    30.1.2012 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

  2. Jäsenesitys; pysyväksi asiantuntijaksi Timo Räty jäljellä olevaksi toimikaudeksi

    3.11.2011 EOA

  3. Jäsenesityspyyntö/EOA; pysyväksi asiantuntijaksi Tapio Räty

    21.10.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö

  4. Jäsenmuutospäätös; Auli Valli-Linnun tilalle Eeva Mäenpää, Maria Vuorilehdon tilalle Helena Vorma, siht.H.Kantolan tilalle Kaisa Rainakari

    26.4.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö

  5. Jäsenmuutosesitys; Auli Valli-Linnun tilalle Eeva Mäenpää

    7.12.2010 Valtiovarainministeriö

  6. Muutospäätös; sihteeriksi Helena Kantola

    7.9.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö

  7. Muutospäätös; Arto Sulosen tilalle Auli Valli-Lintu, Martti Lähteisen tilalle Pirjo Kainulainen, sihteeriksi Eero Siljanderin tilalle Kirsti Äijö ja Sari Kauppinen

    1.9.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö

  8. Jäsenmuutosesitys; Arto Sulosen tilallle 1.9.2010 alkaen Auli Valli-Lintu

    16.8.2010 Valtiovarainministeriö

  9. Muutospäätös; kokoonpanon täydentäminen; jäseneksi Mikko Mäntysaari ja sihteeriksi Eero Siljander

    25.8.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

  10. Asettamispäätös RTF

    20.4.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website