Lasten ja nuorten vaativimpien palvelujen osaamis- ja tukikeskuksia valmisteleva työryhmä
STM021:00/2019 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
OT-keskus on uusi integratiivinen palvelurakenne lasten, nuorten ja perheiden kaikkein vaativimpien palvelujen varmistamiseen, tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä palvelujen yhteistyöaluetasoiseen koordinointiin. Työryhmä jatkaa LAPE-muutosohjelman aikana käynnistettyä valmistelutyötä ja kytkeytyy sote-maku -uudistukseen sekä OKM/VIP-työhön.
Basic information Completed
Project number STM021:00/2019
Case numbers STM/633/2019 , VN/9719/2019
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 1.3.2019 – 31.12.2020
Date of appointment 13.2.2019
Relation to the Government Programme
Sipilä
Hyvinvointi ja terveys
Key projects Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma
Measures Toteutetaan lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma
Contact person
Susanna Hoikkala, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 163 482
[email protected]
Goals and results
Työryhmän tavoitteena on arvioida ja tarkentaa:
1)Mitä sosiaali- ja terveydenhuollon lasten, nuorten ja perheiden asiakasryhmiä OT-keskustoiminnalla tuetaan suorilla asiakaspalveluilla tai konsultoiden;
2)Millainen rooli järjestöjen tuottamilla vaativilla erityispalveluilla sekä valtion ja yksityisten ylläpitämillä koulukodeilla ja kehittyvillä vaativan tason yhdistelmäyksiköillä on osana OT-keskustoimintaa ja sen verkoston toimintaa;
3)Miten OT-keskustoiminta kytkeytyy ja toimii yhteen VIP-verkoston kanssa;
4)Miten OT-keskustoiminta voidaan kytkeä sote-/maku-uudistuksen yhteydessä kehittyvään maakunnalliseen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio (TKI) –toimintaan;
5)Miten näyttöön perustuvien menetelmien koordinaatio ja käyttöön juurruttamisen tuki yhteistyössä ITLAn ja palvelujärjestelmän muiden toimijoiden kanssa toteutetaan;
6)Miten toteutetaan työnjako OT-keskusalueiden kesken;
7)Miten edistetään keskusten toiminnassa digipalveluja, monimuotoisia konsultaatiopalveluja sekä liikkuvia palveluja;
8)OT-keskusten rahoitus- ja johtamisjärjestelmää ja sen kehittämistä;
9)Miltä osin tarvitaan lainsäädäntömuutoksia ja keskusten toimintaa sääntelevää lainsäädäntöä.
Työryhmän tehtävänä on jatkaa kuntien/maakuntien ja viiden yhteistyöalueen valmistelutyötä, yhteistoimintaa VIP-verkoston kanssa sekä tehdä esitys OT-keskusten rakenteesta, tehtävistä, rahoituksesta ja johtamisesta sekä mahdollisista lainsäädännön muutostarpeista
Summary
OT-keskus on uusi integratiivinen palvelurakenne lasten, nuorten ja perheiden kaikkein vaativimpien palvelujen varmistamiseen, tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä palvelujen yhteistyöaluetasoiseen koordinointiin. Työryhmä jatkaa LAPE-muutosohjelman aikana käynnistettyä valmistelutyötä ja kytkeytyy sote-maku -uudistukseen sekä OKM/VIP-työhön.
Starting points
Eri ammattilaisten vahvaa samanaikaista tukea tarvitsevien lasten ja nuorten ja lapsiperheiden palvelut tulee järjestää yhteiskunnallisesti kestävällä tavalla: palvelujen tulee vastata lasten ja nuorten tarpeita ja toteuttaa myös taloudellisesti kestävällä tavalla.
Paljon erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret ovat usein sekä lastensuojelun että erikoissairaanhoidon asiakkaita ja heillä on usein tarvetta myös erityiseen tukeen perusopetuksessa sekä jatko-opinnoissa. Sama tilanne on usein myös vaativaa tukea tarvitsevien vammaisten lasten ja nuorten kohdalla. Palvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa korostuu erityisesti sosiaali- ja terveystoimen sekä sivistystoimen välinen yhteistyö.
OT-keskukset varmistavat sekä harvoin tarvittavat suoran asiakastyön palvelut (kuten koulukodit/yhdistelmäyksiköt) että osaamisen tuen eri tasojen (perus-, erityis- ja vaativin taso) ammattilaisille.
Tarkoituksena on varmistaa ne vaativaa erityisosaamista sekä monitieteisyyttä ja integraatiota edellyttävät palvelut, joita tarvitaan harvoin ja joita jokaisen maakunnan ei ole toiminnallisesti ja taloudellisesti järkevää itse järjestää ja tuottaa.
OT-suunnittelutyö kytketään maakuntien yhteistoiminta-alueiden kehittämisen ja ohjauksen työhön. Työryhmästä toimii yhteistyössä asiaa koskevia lakimuutoksia valmistelevien työryhmien kanssa. Valmistelu tehdään tiiviissä yhteistyössä OKM:n / vaativan erityisen tuen VIP-verkoston kanssa.
Työryhmä on asetettu jatkamaan lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmassa (LAPE) käynnistettyä vaativimpiin lasten ja nuorten palvelutarpeisiin vastaavien osaamis- ja tukikeskusten (OT-keskusten) valmistelutyötä. Vuoden 2018 päättyessä on kaikkien viiden sote-yhteistyöalueen kesken, valtakunnallisesti tuettuna, määritelty kaikille keskuksille yhteiset keskeiset rakenteet, periaatteet ja toimintamallit. Nämä on kuvattu vuoden 2019 alussa valmistuvassa raportissa.
Hankkeen toteuttaminen
-
(liite 10.12.2019) KESKI-SUOMEN OT-RYHMÄN TYÖSKENTELY 10.12.2019 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 10.12.2019) OT-keskustoiminnasta KYS erityisvastuualueella 2019 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 10.12.2019) OT-keskus_Etelä-Suomi PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 10.12.2019) OT-ryhmä ITLA PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 10.12.2019) Vaativa erityishuolto ja OT-keskukset_Hakoma Hintsala PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 28.1.2020) OT-keskusten eteneminen PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 28.1.2020) Valtionavustusten peruslinjaukset PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) Alueellinentyönjako_OT_Kaittila PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) Itla ja OT (Yliruka Laura) PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) OT keskuksen rahoitus ja johtamismalli PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) OT_VIP 12.3.2020 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) OT-keskuksen sähköiset palvelut PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) OTSTMAsiakastyönyrkinesitys12.3.2020STM PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) Työnyrkki 6 Näyttöön perustuvat menetelmät_Ranta PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) Työnyrkki_Asiakasnäkökulma_Yliruka12_3-2020_kokous PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) Työnyrkki_koulukodit_Salminen_12_3_2020 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) Työnyrkki_OT_ja_järjestöt_Särkelä 12_3_2020 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 12.3.2020) Työnyrkki_Rahoitus_Johtaminen_Hulkkonen 12_3_2020 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) OT-yhteenveto PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn1_Asiakasnäkökulmaryhmä PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn2_järjestönyrkki raportti 27.4.2020 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn3_koulukodit esitys 14.5. PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn4_OT VIP-yhteistyö luonnos 14.5.2020 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn4_OT_VIP 14.5.2020 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn6_Näyttöön perustuvat menetelmät koonti PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn6_OTtyönjako_1805 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn7_Digipalvelut_Huovila PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn7_OT-keskuksen sähköiset palvelut_alkup PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn8_OT keskuksen rahoitus ja johtamismalli 11052020 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 14.5.2020) tn1_asiakasnäkökulma14.5.2020VALMIS2 (1) PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 10.9.2020) Länsirannikon osaamis- ja tukikeskuspilotti PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 10.9.2020) OT-työryhmän raportti PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 10.9.2020) Pohjoinen OT-keskus kansallinen ohjausryhmä 100920 Suvi Helanen PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
-
(liite 10.9.2020) Vaativan sijaishuollon uudistamistyöryhmän pääasialliset ehdotukset_100920 PDF
13.7.2023 Ministry of Social Affairs and Health
Other documents and memorandums
-
Lasten ja nuorten vaativimpien palvelujen osaamis- ja tukikeskuksia valmistelevan työryhmän raportti PDF
11.6.2021
-
9.9.2020 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Päätös toimikauden jatkamisesta PDF
30.6.2020 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Jäsenmuutos PDF
22.1.2020 STM
-
Muistio 9.10.2019
9.10.2019
-
Liite 9.10.2019, Laajasalo PDF
9.10.2019
-
9.10.2019
-
liite 9.10.2019, OT-keskusten työnjako PDF
9.10.2019
-
9.10.2019
-
liite 9.10.2019, VIP ja OT PDF
9.10.2019
-
9.10.2019
-
14.6.2019 Annika Parsons
-
kokousmuistion liite 21.5.2019; Lasta tilannekatsaus PDF
20.5.2019 Ritva Halila
-
kokousmuistion liite 21.5.2019, OT tehtävät PDF
20.5.2019 Ritva Halila, Annika Parsons
-
12.4.2019 Parsons Annika
-
8.4.2019 kokouksen esitykset ZIP
5.4.2019
-
ASETTAMISPÄÄTÖS PDF
13.2.2019 Ritva Halila
Chairpersons
Person
Role, Term
Malja, Marjo
SOSIAALINEUVOS
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Project contact person
1.3.2019 – 31.12.2020
Ungrouped
Person
Role, Term
Hoikkala, Susanna
Neuvotteleva virkamies
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Project contact person
1.1.2021 –