Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Sähköinen tietojärjestelmä parantaa terveydenhuollon laatua

Julkaisuajankohta 31.3.2010 12.13
Tyyppi:Uutinen N5-54486

Kansliapäällikkö Kari Välimäki odottaa terveydenhuollon sähköiseltä tietojärjestelmältä paljon. Toteuduttuaan järjestelmä tukee perusterveydenhuollon vahvistamista ja hoitopaikan valinnanmahdollisuuksien lisäämistä. Se myös parantaa potilaiden oikeusturvaa, vähentää päällekkäisiä tutkimuksia ja parantaa hoidon seurantaa. "Parhaassa tapauksessa sähköisellä tietojärjestelmällä parannetaan hoidon laatua ja tuloksellisuutta ja samalla vähennetään kustannuksia", Välimäki arvioi.

"Meillä on hyvät edellytykset yhdistää korkeatasoinen terveydenhuollon palveluosaaminen ja tietoteknologian osaaminen. Suomesta voi tulla mallimaa terveydenhuollon sähköisen tietojärjestelmän käytössä", Välimäki sanoo.

Terveydenhuollon valtakunnallinen sähköinen asiakastietojärjestelmä koostuu potilastietoarkistosta, sähköisestä reseptistä ja potilaiden mahdollisuudesta katsoa omia terveystietojaan netin kautta. Järjestelmä kattaa julkisen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon sekä yksityisen sairaanhoidon. Sosiaali- ja terveysministeriö ohjaa siirtymistä sähköiseen järjestelmään.

Tukea perusterveydenhuollolle

Meneillään olevan terveydenhuoltouudistuksen keskeinen tavoite on perusterveydenhuollon vahvistaminen. Sähköinen asiakastietojärjestelmä ja siihen liittyvät ratkaisut tuovat merkittäviä uusia välineitä tähän.

"Perusterveydenhuolto pystyy toimimaan koko hoitoprosessin omistajana, kun lääkäri saa käyttöönsä kaikki asiakasta koskevat tiedot ja voi neuvotella sähköisesti asiantuntijoiden kanssa."

"Hoidon turvallisuus paranee, kun lääkärillä on käytettävissä viimeisin tieto potilaan hoidosta ja hän tietää mitä on aiemmin tehty. Kun tähän vielä saadaan sähköinen hoidon seuranta ja neuvonpito asiakkaan kanssa, hoitomahdollisuudet paranevat entisestään."

Välimäen mukaan sähköisellä asiakasjärjestelmällä voidaan tukea myös terveyden edistämistä, kun ihmiset saavat omien tietojen katselumahdollisuuden avulla nykyistä enemmän tietoa terveydentilastaan ja voivat seurata omaa hoitoaan. Se motivoi terveellisiin elintapoihin.

"Päättäjät ja tutkijat saavat sähköisestä tietoarkistosta uudenlaista tietoa palveluiden ja hoidon kehittämiseksi. Tulevaisuuden näkymät ovat todella hyvät", Välimäki toteaa.

Valinnanvapaus laajenee ja tietoturva paranee

Terveydenhuoltouudistuksen yksi tavoite on lisätä potilaiden vapautta valita hoitopaikkansa. Sähköinen asiakastietojärjestelmä tukee myös tätä tavoitetta. Kun asiakas haluaa siirtyä toiseen hoitopaikkaan, siellä saadaan asiakkaan luvalla käyttöön hänen aiemmat hoitotietonsa. Ilman sähköistä tietojärjestelmää asiakkaan valinnanvapautta olisi vaikeampi toteuttaa.

Terveydenhuollon sähköisen tietojärjestelmän on epäilty vaarantavan potilaan tietoturvallisuutta. Välimäen mukaan nämä epäilyt ovat turhia. Tietoteknologia antaa hyvät mahdollisuudet hyvään tietoturvaan, ja tarkoituksena on luoda tietoturvan ja tietosuojan kannalta huippuluokan järjestelmä.

"Paperiarkistot ovat paljon haavoittuvampia, eikä tietojen katsomisesta jää niihin mitään jälkiä. Kukaan ei edes tiedä, mitä tietoja on käyty katsomassa ja missä tarkoituksessa."

Sähköisessä asiakastietojärjestelmässä jokaisesta katselu- ja käyttökerrasta jää tietoihin merkintä ja käyttäjällä pitää aina olla peruste, mihin hän tietoja käyttää. Lisäksi tietojen käyttöön pitää olla asiakaan lupa.

STM:ssä valmistellaan parhaillaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain muuttamista niin, että suostumuksen antaminen tietojen käyttöön ja tietojen käyttö tulevat joustavammiksi.

Hallinto ja hajanaiset järjestelmät hidastavat

Terveydenhuollon sähköistä asiakastietojärjestelmää on tehty lähes kymmenen vuotta. Mediassa on aika ajoin ihmetelty, miksi valmista ei ala tulla.

Kari Välimäen mukaan järjestelmän käyttöönottoa ovat hidastaneet terveydenhuollossa käytössä olevat erilaiset tietojärjestelmät, jotka eivät ole keskenään yhteensopivia. Toinen hidaste on ollut käynnissä oleva sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistus.

"Yhtenäistä tietojärjestelmää on vaikea rakentaa, kun hallinnon järjestelmä ei ole vakiintunut.  Tietohallintoa ei voi rakentaa erillään sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnosta. Pitää edes tietää, kuka on rekisterinpitäjä ja millä oikeuksilla."

"Saisimme hyvän järjestelmän nykyistä nopeammin, jos meillä ei olisi vanhoja järjestelmiä. Ne ovat olleet kalliita investointeja, ne toimivat vielä ja niitä halutaan käyttää. Kunnat ovat itsenäisiä päätöksentekijöitä, ei niitä voi määrätä ottamaan käyttöön tiettyjä tietojärjestelmiä", Välimäki huomauttaa.

Kela ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ovat selkeyttäneet asiakastietojärjestelmien reunaehtoja. Kuntien ja muiden toimijoiden tehtävänä on tietojärjestelmiä uusiessaan varmistaa, että ne ovat yhteensopivia alueellisesti ja valtakunnallisesti.  

Välimäen mukaan tietojärjestelmä pitää rakentaa niin, että se kattaa alueellisesti kaikki terveydenhuollon toimijat, ja liittää alueelliset järjestelmät Kelan ylläpitämään valtakunnalliseen järjestelmään.  Lisäksi järjestelmän käyttäjät on saatava mukaan rakentamaan sitä, nyt heidät on jätetty paljolti ulkopuolelle.

"Tähän asti sähköistä asiakastietojärjestelmää on tehty meillä kansainvälisesti verrattuna erittäin vähällä rahalla. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa rahoitusta tuskin voidaan paljon lisätä. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa sähköiseen asiakasjärjestelmään on käytetty miljardeja puntia, eikä vieläkään ole saatu toimivaa järjestelmää. Sielläkin on huomattu, että järjestelmää ei voi rakentaa keskitetysti, vaan se pitää rakentaa alueellisesti niin, että järjestelmä koetaan alueellisesti omaksi."

Merja Moilanen

Näkökulmat
Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website