Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English русскийЧитайте статью на русском языке

Hallituksen tasa-arvo-ohjelma on edennyt tavoitteiden mukaisesti

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 23.2.2023 10.28
Tyyppi:Tiedote 29/2023

Hallituksen poikkihallinnollinen tasa-arvo-ohjelmatyöryhmä on arvioinut ohjelman etenemistä ja laatinut loppuraportin. Loppuraportissa arvioidaan, että suuri osa tasa-arvo-ohjelman toimenpiteistä saavutettiin hyvin maailmaa ravistelleista kriiseistä huolimatta. Hallitus keskusteli tasa-arvo-ohjelman etenemisestä iltakoulussa 22. helmikuuta.

Hallituksen tasa-arvo-ohjelma sisältää 55 keskeistä toimenpidettä, joilla ministeriöt edistävät sukupuolten tasa-arvon toteutumista. Toimet koskevat muun muassa työelämää, työn ja perhe-elämän yhteensovittamista ja taloudellisen tasa-arvon vahvistamista sekä seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten oikeuksia. Lisäksi ohjelma edistää tasa-arvoa varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa, vahvistaa sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista sekä tukee naisiin kohdistuvan väkivallan ja lähisuhdeväkivallan ehkäisyä.

Tasa-arvoa vahvistettiin lainsäädännön keinoin

Tasa-arvo-ohjelma 2020–2023 sisälsi poikkeuksellisen paljon lainsäädäntöhankkeita, ja ne ovat pääosin myös valmistuneet. Hallituskaudella on parannettu sukupuolivähemmistöjen asemaa uudistamalla sukupuolen vahvistamisesta annettu laki, ns. translaki. Tasa-arvolain uudistuksen myötä velvollisuus laatia tasa-arvosuunnitelma laajennetaan myös varhaiskasvatukseen. Merkittävä edistysaskel naisiin kohdistuvan väkivallan ja lähisuhdeväkivallan vähentämisessä on seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus. Lisäksi lainsäädäntöä on vahvistettu lähestymiskiellon osalta ja lisäämällä sukupuoli rangaistuksen koventamisperusteisiin.

Suurin osa tavoitteista on edennyt suunnitellusti, mutta palkka-avoimuuden edistäminen sekä raskaus- ja perhevapaasyrjinnän vähentäminen lainsäädännön keinoin eivät toteutuneet. Palkka-avoimuuden edistämistä kansallisesti tukee EU-parlamentin ja jäsenmaiden joulukuussa 2022 neuvottelema palkka-avoimuusdirektiivin toimeenpano. Tasa-arvon edistäminen onkin usein saanut tukea ja vauhtia EU:n aloitteista ja kansainvälisten sopimusten velvoitteista.

Valtavirtaistamisessa otettu askeleita eteenpäin

Sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisessa on edistytty ohjelmakaudella. Valtavirtaistamisella pyritään saamaan aikaan pysyviä muutoksia hallinnon toimintatavoissa ja ohjeissa, joten edistyminen voi olla paikoitellen hidasta ja epätasaista. Osin myönteisestä kehityksestä huolimatta sukupuolinäkökulman sisällyttäminen hankkeisiin ja uudistuksiin on ollut haastavaa. Esimerkiksi sukupuolivaikutusten arviointi ei ole vielä vakiintunut osaksi budjettiprosessia ja säädösvalmistelua.

Loppuraportin mukaan tasa-arvo-ohjelman vaikuttavuus kasvaisi, jos jatkossa tasa-arvonäkökulma sisällytettäisiin jo valmisteluvaiheessa mukaan kaikkiin uudistuksiin ja hankeisiin. Hallitusten tasa-arvo-ohjelmien haasteena on ollut se, että ohjelman kirjaukset valmistuvat vasta kun hallituskauden keskeiset hankkeet ovat jo käynnissä. Tasa-arvotavoitteita on vaikea sisällyttää mukaan jälkikäteen. Ministeriöissä usein odotetaan, että velvoite tasa-arvon huomioimiseen eri uudistuksissa tulee tasa-arvo-ohjelmasta. Viranomaisilla on kuitenkin lakiin perustuva velvollisuus edistää suunnitelmallisesti tasa-arvoa.

Hallitusohjelmassa ennätysmäärä tasa-arvokirjauksia

Hallitusohjelmassa oli ennätysmäärä, yli 70 kirjausta tasa-arvosta. Päällekkäisten seurantaprosessien välttämiseksi tälläkin kertaa vain osa hallituskauden tasa-arvotavoitteista sisällytettiin tasa-arvo-ohjelmaan. Siksi kokonaisarvio hallituskauden aikaisesta edistymisestä sukupuolten tasa-arvossa vaatisi tasa-arvo-ohjelmaa laajempaa analyysiä. Kaiken kaikkiaan voidaan kuitenkin todeta, että hallitus on toteuttanut monia sukupuolten tasa-arvon kannalta keskeisiä ja tärkeitä hankkeita, kuten perhevapaiden ja seksuaalirikoslainsäädännön uudistamisen.

”Tasa-arvo-ohjelma on tärkeä ja olennainen väline sukupuolten tasa-arvon edistämisessä. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi on tärkeää, että kaikki toimijat sitoutuvat ohjelman tavoitteisiin ja että tavoitteiden edistymistä seurataan tarkasti”, ministeri Blomqvist totesi loppuraportin käsittelyn yhteydessä. Ministeri lisäsi, että viime vuonna valmistunut hallituksen tasa-arvopoliittinen selonteko sisältää keskeiset suuntaviivat tasa-arvon edistämiselle 2020-luvun loppuun saakka.

Lisätietoja: 

Ministeri Blomqvistin erityisavustaja Laura Ollila, p. 029 515 0186, etunimi.sukunimi@gov.fi
neuvotteleva virkamies Päivi Yli-Pietilä, p. 02951 63228, etunimi.sukunimi@gov.fi

  • Loppuraportti: Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2020–2023Link to an external websiteOpens in a new tab

Korjattu 23.2.2023 klo 10.59: Tiedotteessa mainittiin virheellisesti "seksuaalivähemmistöjen" aseman parantaminen. Tämä on oikaistu termillä "sukupuolivähemmistöjen".

hallitusohjelmat tasa-arvo tasa-arvo-ohjelma tasa-arvopolitiikka
Back to top
Ministry of Social Affairs and health
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

About the site

Data Protection

Sitemap

Accessibility statement for the stm.fi website

Feedback

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • National service reform
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • The European Accessibility Act
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Completed projects
  • Publications
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • STEA grants
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website