Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Sisäpiirirekisteri avaa johdon omistukset

Julkaisuajankohta 18.8.2014 9.18
Tyyppi:Uutinen N5-64992
Työeläkevakuutusyhtiöille halutaan samat sisäpiirisäännöt kuin esimerkiksi pankeille ja muille sijoitusalan toimijoille. Tätä varten sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu lakiesitystä sisäpiirirekisteristä. Jatkossa työeläkeyhtiöiden hallituksen jäsenten olisi ilmoitettava arvopaperiomistuksensa julkiseen rekisteriin.

"Tarkoituksena on lisätä avoimuutta ja vahvistaa luottamusta työeläkejärjestelmään", sanoo sosiaali- ja terveysministeriön eläkevakuutusyksikön johtaja Heli Backman.

Sisäpiirirekisterin lisäksi laissa säädettäisiin jatkossa entistä tarkemmin muun muassa työeläkeyhtiöiden omistajaohjauksen periaatteista, palkitsemisjärjestelmistä, esteellisyydestä, eturistiriitatilanteisiin varautumisesta sekä johdon ja yhtiön välisistä liiketoimista. Yhtiön ja sen johdon sekä johdon lähipiirin väliset merkittävät liiketoimet, esimerkiksi asuntokaupat, olisivat esityksen mukaan jatkossa julkisia.

Uhkaisiko hallituksia aivovuoto?Julkisuudessa sisäpiirirekisteriä on myös kritisoitu. Erityisesti Elinkeinoelämän keskusliitto on katsonut, että velvollisuus julkistaa yksityishenkilöinä tehdyt osakekaupat vaikeuttaisi työeläkeyhtiöiden hallitustyöskentelyyn osallistumista. Tämän pelätään vievän osaavan väen pois hallituksista.

Backman uskoo, että työeläkeyhtiöiden hallituksiin riittäisi jatkossakin päteviä jäseniä. Vastaavaa sääntelyä on jo käytössä muualla. Täysin uudesta asiasta ei ole kyse.

"Useilla sijoitusympäristössä toimineilla on jo nyt kokemusta osakeomistusten ilmoittamisesta sisäpiirirekisteriin. Sääntely on ollut voimassa myös pankkisektorilla, eikä ole kuulunut väitteitä, että pankkien hallituksiin olisi vaikeuksia saada jäseniä."

Mikä sisäpiiri?

Työeläkeyhtiöissä sisäpiiriin kuuluisivat hallituksen jäsenet ja varajäsenet, toimitusjohtaja ja hänen varahenkilönsä sekä tilintarkastajat. Lisäksi sisäpiiriin kuuluisivat sellaiset työeläkeyhtiön työntekijät, joilla on mahdollisuus vaikuttaa yhtiön sijoituspäätöksiin tai jotka muuten saavat säännöllisesti haltuunsa sisäpiiritietoa.

Kaikkien sisäpiiriin kuuluvien olisi jatkossa ilmoitettava sisäpiirirekisteriin pörssiomistuksensa ja tekemänsä yli 5 000 euron arvopaperikaupat. Ilmoitusvelvollisuus koskisi myös sisäpiiriin kuuluvien henkilöiden lasten osakeomistuksia.

Kriitikoiden mukaan työeläkeyhtiöiden hallitusten jäsenten laskeminen sisäpiiriin olisi perusteetonta. Jäsenten kun ei katsota saavan asemansa perusteella sisäpiiritietoa tai tekevän sijoituspäätöksiä.

Sosiaali- ja terveysministeriössä asia nähdään toisin. Työeläkeyhtiön hallitus ja sijoitustoiminnan parissa työskentelevä henkilöstö voi saada yhtiössä toimiessaan arvopaperin hintaan olennaisesti vaikuttavaa julkistamatonta tietoa. Jo pelkkä mahdollisuus tällaisen tiedon saantiin vähentää arvopaperimarkkinoiden luotettavuutta.

"Hallitus käyttää merkittävää päätösvaltaa työeläkeyhtiöissä, jotka ovat Suomen suurimpia sijoittajia. Kun sisäpiirisääntely ulotetaan työeläkeyhtiöihin, tulee sääntelyn koskea myös hallituksen jäseniä. Näin on kaikissa muissa yhteisöissä, joita sisäpiirisääntely koskee. "

Kaikkiaan työeläkeyhtiöt hallinnoivat lähes sadan miljardin euron sijoitusomaisuutta.

Riittäisikö pelkkä hankekohtainen rekisteri?

Sisäpiirirekisterin vaihtoehdoksi on esitetty hankekohtaista sisäpiirirekisteriä. Backman ei koe sitä hyväksi ratkaisuksi. Hankekohtainen rekisteri poikkeaisi muusta sijoitusmarkkinoiden lainsäädännöstä. Pitäisi siis olla syy, miksi näin tehtäisiin.

"Koska kaikissa muissakin tapauksissa hallitus kuuluu sisäpiiriin, ei ole katsottu hyväksi, että työeläkeyhtiöissä sääntely olisi kevyempää. Päinvastoin. Koska työeläkeyhtiöt sijoittavat lakisääteisesti kerättyjä eläkevaroja, avoimuus on erityisen tärkeää."

"Hankekohtainen rekisteri ei myöskään edistä samalla tavalla läpinäkyvyyttä kuin ehdottamamme pysyvä sisäpiirirekisteri."

Miksi lakiesitys ei koske Kevaa?

Valtiovarainministeri Antti Rinteen mukaan uusien avoimuussäännösten olisi pitänyt koskea myös Kevaa. Lakiesitys käsittää kuitenkin vain työeläkevakuutusyhtiöt.

Julkisen sektorin eläkkeitä hoitavaa Kevaa koskee oma lainsäädäntönsä, josta vastaa valtiovarainministeriö. Näin ollen sosiaali- ja terveysministeriöllä ei ole toimivaltaa valmistella Kevaan liittyviä säännöksiä.

"Sosiaali- ja terveysministeriö ei näe mitään estettä sille, että Kevaa koskisi samanlainen sääntely kuin työeläkeyhtiöitä. Saamani tiedon mukaan Kevaa koskeva säädösvalmistelu käynnistyy syksyllä valtiovarainministeriössä. Tämä lakiesitys on kuitenkin nyt pitkän valmistelun jälkeen valmis, eikä ole mitään erityistä syytä enää pitkittää asian valmistelua."

Miksi kolmikannasta poikettiin?

Hallitus antoi lakiesityksen työeläkeyhtiöiden hallinnon avoimuudesta eduskunnalle 14.8. Esitystä valmisteltiin vuoden 2011 keväästä lähtien ja sitä käsiteltiin pitkään kolmikannassa, mutta täysin yhteistä ratkaisua sisäpiirisääntelystä ei saatu.

Esitykseen sisäpiirirekisteristä päädyttiin, koska avoimuus ja läpinäkyvyys katsottiin keskeisiksi arvoiksi yhteiskunnassa.

"Työeläkeyhtiöt käyttävät merkittävää yhteiskunnallista valtaa ja näin ollen on luontevaa, että avoimuuden vaatimus ja odotukset toiminnan läpinäkyvyydestä kohdistuvat myös työeläkeyhtiöihin ja myös niissä päätösvaltaa käyttäviin hallituksen jäseniin."

"Esityksen perustalle, avoimuudelle ja läpinäkyvyydelle, on myös laaja kansalaisten ja poliittisten päättäjien tuki."

Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2015 alusta. Yhtiöillä pitää olla sisäpiirirekisteri käytössä viimeistään kesäkuun alusta 2015.


Teksti: Kimmo Vainikainen

Näkökulmat
työeläkkeet vakuutuslaitokset
Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website