Työllisyysrahaston roolia suhdannepolitiikan toteuttamisessa selvittävä työryhmä
STM153:00/2025 Development
Pääministeri Orpon hallitus on syksyn 2025 budjettiriihessä päättänyt tarkastella talouden suhdanteita tasaavia mekanismeja ja Työllisyysrahaston roolia suhdannepolitiikan toteuttamisessa.
Basic information In progress
Project number STM153:00/2025
Case numbers VN/30679/2025
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 20.11.2025 – 30.4.2026
Date of appointment 12.11.2025
Contact person
Emmi Ritola, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 163 390
[email protected]
Goals and results
Hankkeen tavoitteena on selvityksen valmistelu kevään 2026 kehysriiheen mennessä.
Starting points
Työllisyysrahasto tekee sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan vuoden työttömyysvakuutusmaksusta ennakkoarvion aina kunkin vuoden huhtikuun loppuun mennessä ja esityksen työttömyysvakuutusmaksujen suuruudesta aina kunkin vuoden elokuun loppuun mennessä. Työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain (jatkossa rahoituslaki) 2 §:n mukaan työnantajan ja palkansaajan suoritettavaksi säädetyt työttömyysvakuutusmaksut on määrättävä siten, että Työllisyysrahasto voi suoriutua sen vastattavana olevien työttömyysetuuksien, muutosturvarahojen ja muutosturvakoulutusten rahoituksesta sekä lain 23, 23 a ja 24 §:ssä tarkoitetuista maksuosuuksien siirroista.
Edelleen rahoituslain 3 §:n mukaan Työllisyysrahastolla on maksuvalmiuden turvaamiseksi ja ennakoitavissa olevista kansantalouden suhdannevaihteluista johtuvien työttömyysvakuutusmaksujen muutosten tasaamiseksi rahaston varojen ja velkojen erotuksena muodostuva suhdannepuskuri, jonka varojen tai velkojen enimmäismäärää koskeva ennuste työttömyysvakuutusmaksuja määrättäessä voi olla enintään 6,0 prosenttiyksikön työttömyysastetta vastaavien menojen suuruinen.
Suhdannepuskurin enimmäismäärää koskevan sääntelyn estämättä, työttömyysvakuutusmaksut voidaan tasaisen maksukehityksen turvaamiseksi kaksi kertaa kolmen vuoden aikana määrätä siten, että puskurin varojen enimmäismäärä ennusteen mukaan ylittyy. Tällöin työttömyysvakuutusmaksuja ei kuitenkaan saa määrätä edeltävän vuoden maksuja korkeammiksi. Lisäksi puskurin velan enimmäismäärä voi kuitenkin olla 300 miljoonaa euroa suurempi kuin 6,0 prosenttiyksikön työttömyysastetta vastaavien menojen suuruus.
Nykyisen rahoituslain mukaisen suhdannepuskurin tarkoitus on turvata maksun vakautta talouden suhdannevaihtelusta huolimatta. Työttömyysvakuutusmaksua ei nykyisessä lainsäädännössä pidetä suhdannepolitiikan välineenä. Selvitys vero- ja maksutulojen sekä etuuksien rahoituksen jakautumisesta julkisen talouden eri sektoreiden kesken -työryhmän raportissa (VM 2024) selvitti puskurin tilanteen kehitystä sekä maksujen muutosta ja niiden suhdetta suhdannetilanteeseen. Työryhmän keskeisten havaintojen mukaan suhdannepuskuri on harvoin ollut negatiivinen eli puskurissa on pääosan ajasta ollut varoja. Maksumuutokset taas ovat historiassa pääasiassa osuneet vastasyklisesti. Työryhmä ei selvittänyt, onko tämä seurausta suunnitelmallisemmasta toiminnasta, suhdannesyklien luonteesta vai etuusmenojen vaikeasta ennustettavuudesta.
Selvityksessä tuotetaan kuvaukset Työllisyysrahaston ja sen suhdannepuskurin roolista julkisen talouden ja suhdannepolitiikan toteuttamisen kannalta sekä työttömyysvakuutusmaksujen, rahoitusmenojen ja Työllisyysrahaston suhdannepuskurin kehityksestä ml. tehtyjen lakimuutosten vaikutukset puskurin tasoon. Lisäksi selvityksessä tarkastellaan, miten saadut työttömyysvakuutusmaksun tulot ja toteutuneet menot ovat vastanneet rahaston maksuesityksissä ennakoimaa ja esitysten perusteita.
Lisäksi selvityksessä tarkastellaan, miten likvidin rahan vaatimus sekä muut rahaston omat periaatteet, Finanssivalvonnan kannanotot, ja muut vastaavat seikat vaikuttavat maksutason asettamiseen ja arvioidaan, millainen vaikutus erillisratkaisuilla (valtion osuus lomautuksen perusteella maksettaviin ansiopäivärahoihin) on ollut rahaston taloudelliseen tilanteeseen ja maksun muodostumiseen.
Selvityksessä tarkastellaan myös työttömyysvakuutusmaksua koskevan ennakkoarvion ja maksuesityksen tekemiseen liittyvää hallintoa ja hallinnollista työtä sekä sitä, miten maksuja koskevan ennakkoarvion ja maksuesityksen välinen aika suhteutuu valtion julkisen talouden suunnitelmasta päättämisen sekä talousarvioesityksen valmistelun prosesseihin ja arvioidaan, miten rahaston pörssitiedotusvelvollisuus vaikuttaa prosesseihin ja esimerkiksi tietopohjaan, joka Työllisyysrahastolla on käytettävissä työttömyysvakuutusmaksuesitystä tehtäessä.
Selvityksessä tulee arvioida ja ehdottaa keinoja, joilla nykyistä paremmin vältyttäisiin työttömyysvakuutusmaksun talouspoliittisesti epätarkoituksenmukaisilta myötäsyklisiltä muutoksilta ja joilla maksumuutokset tukisivat vastasyklistä talouspolitiikkaa.
Selvitys valmistellaan virkatyönä sosiaali- ja terveysministeriön johdolla yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa. Selvityksen aikana kuullaan Työllisyysrahaston hallintoa ja Työllisyysrahaston johtoa.
Hankkeen asettaminen
Asettamispäätös; Työllisyysrahaston roolia suhdannepolitiikan toteuttamisessa selvittävä työryhmä PDF
17.10.2025 Ministry of Social Affairs and Health
Ungrouped
Person
Role, Term
Siika-aho, Liisa
Osastopäällikkö
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Chair
20.11.2025 – 30.4.2026
Kahelin, Arttu
Erityisasiantuntija
Ministry of Finance
Role: Secretary
20.11.2025 – 30.4.2026
Klemola, Antti
Rahoitusekonomisti
Työllisyysrahasto
Role: Secretary
20.11.2025 – 30.4.2026
Ritola, Emmi
Erityisasiantuntija
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Secretary
20.11.2025 –
Ritola, Emmi
Erityisasiantuntija
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Project contact person
20.10.2025 –
Koev, Eugen
Johdon neuvonantaja
Akava ry
Role: Member
20.11.2025 – 30.4.2026
Luoma-aho, Outi
budjettineuvos
Ministry of Finance
Role: Member
20.11.2025 – 30.4.2026
Maisonlahti, Marjaana
Hallitusneuvos
Ministry of Social Affairs and Health
Role: Member
20.11.2025 – 30.4.2026
Naukkarinen, Tytti
Ekonomisti
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Role: Member
20.11.2025 – 30.4.2026
Nevalainen, Seppo
Ekonomisti
STTK ry
Role: Member
20.11.2025 – 30.4.2026
Rantahalvari, Vesa
Johtava asiantuntija
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
Role: Member
20.11.2025 – 30.4.2026
Ruskoaho, Juho
Pääekonomisti
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
Role: Member
20.11.2025 – 30.4.2026
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects