Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang som anknyter till social- och hälsovårdsreformen och räddningsväsendet

Grundlagsutskottet har i sitt utlåtande om reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet förutsatt att egendomsarrangemang i anslutning till kommunens egendom kopplas till kompensationsreglering som tryggar kommunens självstyrelse. 

I lagen om införande av reformen (616/2021) föreskrivs det om ersättning till kommunen för kostnader som orsakas av egendomsarrangemang. För egendomsöverföringar som avses i 4 kap. i införandelagen betalades ingen ersättning till kommunerna eller samkommunerna. Bortfallet av samkommunsandelar och lösöre från kommunens balansräkning bokfördes utan resultateffekt genom en minskning av kommunens grundkapital, vilket innebär att kommunen inte belastades med några ytterligare kostnader. Servicens kontinuitet har tryggats genom införandelagens bestämmelser om överföring av egendom. Dessutom har man strävat efter att minska kommunens kostnader, till exempel med hjälp av hyran under övergångsperioden för de lokaler som avses i 22 § och som hyrts ut till välfärdsområdet.

I 43 § i införandelagen föreskrivs det om ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang som anknyter till reformen. Kommunerna har rätt att på ansökan få ersättning av staten för kostnader som förorsakas av sådana egendomsarrangemang i kommunen som avses i kapitel 4 i införandelagen. 

Kommunerna har rätt att få ersättning i den utsträckning det kalkylerade höjningsbehovet för kommunalskattesatsen som beror på direkta kostnader förorsakade av egendomsarrangemangen överstiger 0,5 procentenheter (ersättningsgräns). Kalkylen ska göras baserat på de senaste färdigställda beskattnings- och bokslutsuppgifterna. Om en kommuns inkomstskattesats för året då ansökan görs är minst 2,0 procentenheter högre än den viktade genomsnittliga inkomstskattesatsen för samtliga kommuner har kommunen därtill rätt att få ersättning för tre fjärdedelar av de kostnader som underskrider ersättningsgränsen.  Dessutom föreskrivs det att kommunen dock har rätt att få ersättning för direkta kostnader för egendomsarrangemang, även om ersättningsgränsen inte överskrids, om kommunens möjlighet att besluta om sin egen ekonomi uppenbart äventyras.

Kostnader som ligger till grund för ersättning

Närmare bestämmelser om bestämmande av direkta kostnader förorsakade av egendomsarrangemangen kommer att utfärdas genom förordning av statsrådet. Förordningen bereds våren 2025.

Som direkta kostnader som berättigar till ersättning räknas enligt 43 § i införandelagen skillnaden mellan de verifierbara kostnader och intäkter av egendomen som är föremål för egendomsarrangemangen som uppkommer efter att reformen har trätt i kraft. Med kostnader som berättigar till ersättning avses kostnader som kommunen inte har kunnat påverka eller minska genom sitt eget agerande. 

Enligt motiveringen till införandelagen beräknas de direkta kostnader som ligger till grund för ersättningen som skillnaden mellan kostnaderna för egendom som är föremål för egendomsarrangemang och avkastningen som minskar deras resultateffekt. Som kostnader godkänns alltså inte kostnadsposter som har kunnat täckas med intäkter från egendom som är föremål för arrangemangen, såsom hyresintäkter. Vid beräkningen av kostnadernas och intäkternas belopp beaktas alla kostnader och intäkter från och med att reformen trätt i kraft, och de ska kunna verifieras på basis av kommunens bokföring eller andra utredningar. Som direkta kostnader för kommunen räknas kostnader som kommunen inte har kunnat påverka eller minska genom egna åtgärder utan som härrör direkt från lagstiftningen och från till exempel välfärdsområdets beslut till följd av denna. Till exempel sådana underskott i samkommunens balansräkning som uppstått före överföringen av organiseringsansvaret kan inte betraktas ha varit utanför kommunens beslutanderätt. 

Enligt motiveringen till bestämmelserna är det skäl att som direkta kostnader godkänna också driftskostnader för lokaler som står tomma eller inte hyrs ut. Det är motiverat att godkänna nedskrivningar av egendom i kostnaderna för alla kommuners del på enhetliga grunder för avskrivningar enligt planen. Det är inte ändamålsenligt att i kostnaderna godkänna överlåtelseförluster som uppkommit vid överlåtelse av egendom till ett samfund som hör till kommunkoncernen. Enligt motiveringen förhindrar detta att kostnaderna påverkas av eventuella överlåtelser till underpris (RP 241/2020 rd). 

Förfarande för ansökan om ersättning

Kommunen ska lämna in ansökan om ersättning till finansministeriet senast före utgången av 2027. Om välfärdsområdet har utnyttjat sin rätt enligt 22 § 2 mom. att förlänga hyresavtalet ska kommunen lämna sin ansökan före utgången av 2028. Genom att fastställa en tidsfrist har man säkerställt att det med säkerhet kan visas att de ekonomiska problemen har ett direkt samband med en reform utanför kommunen. Dessutom bör det beaktas att kommunen i vilket fall som helst ska fatta beslut till exempel i fråga om en oanvänd lokal också med stöd av bokföringsbestämmelserna (RP 241/2020 s. 915). 

Ansökan ska åtföljas av ett utlåtande från kommunens revisor om de direkta kostnader som ligger till grund för ersättningsbeloppet. Finansministeriet beslutar om ersättning beviljas. Före beslutet fattas ska innehållet i och beloppet för de direkta kostnaderna för kommunen bedömas vid en överläggning mellan kommunen och finansministeriet. 

Kommunen som fått ersättning ska underrätta finansministeriet om åtgärder som inverkar på kostnaden för egendomsarrangemangen. Informationen ska ges omedelbart, dock senast inom tre år från det att ersättningen beviljades. Finansministeriet ska inom sex månader från det att informationen gavs fatta beslut om huruvida ersättningen eller en del av den ska återbetalas.

Vanliga frågor om ersättningen till kommunerna och om utkastet till förordning (på remiss 10.6.-12.9.2025)

Anvisningar för ansökan

Kontaktinformation

Avdelningschef
Pasi Leppänen
Tfn 02955 30564
pasi.leppanen(at)gov.fi

Lagstiftningsråd
Mervi Kuittinen
Tfn 02955 30445
mervi.kuittinen(at)gov.fi

Finansråd
Teemu Eriksson
Tfn 02955 30177
teemu.eriksson(at)gov.fi

Finansråd
Ville Salonen
Tfn 02955 30388
ville.salonen(at)gov.fi

Konsultativ tjänsteman
Hanna Talka
Tfn 02955 30143
hanna.talka(at)gov.fi

Konsultativ tjänsteman
Minnamaria Korhonen
Tfn 0295530586
minnamaria.korhonen(at)gov.fi

Praktikant
Juho Koivisto
juho.koivisto@gov.fi