- Hyvinvoinnin edistäminen
- Sosiaali- ja terveyspalvelut
- Lainsäädäntö
- Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
- Sosiaalipalvelut
- Terveyspalvelut
- Kuntoutus
- Lääkehoito
- Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
- Asiakkaan ja potilaan oikeudet
- Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
- Iäkkäiden palvelut
- Turvapaikanhakijoiden palvelut
- Sote-tiedonhallinta
- Toimeentulo
- Vakuutusasiat
- Työelämä
- Tasa-arvo
- EU ja kansainväliset asiat
- Rahoitus ja avustukset
Sote-tietopaketit – raportointityökalu kunnille
Sote-tietopaketit ovat kuntien ja kuntayhtymien käyttöön on laadittu raportointityökalu, jolla tuetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja tiedolla johtamista.
Raportointimallin avulla palvelujen käyttöä ja kustannuksia koskevasta datasta koostetaan tietopaketteja, joita voidaan käyttää päätöksenteon tukena.
Tavoitteena on, että tietopakettien raportointimalli otetaan tulevaisuudessa käyttöön kaikkialla Suomessa.
Raportointimalli ja käsikirja
Sote-tietopakettien raportointimallista ja siihen liittyvästä käsikirjasta on julkaistu uusi versio 30.1.2020. Käsikirja on yksityiskohtainen määrittelydokumentti tietopakettien kohdennus- ja laskentasäännöistä.
Työväline tiedolla johtamiseen
Mallissa yksittäiset tiedot kootaan laajemmiksi paketeiksi, joita kunnat ja kuntayhtymät voivat hyödyntää omassa kehittämis- ja budjettisuunnittelussaan. Yhdenmukaisesti tuotettu tieto tukee päätöksentekoa.
Tietopaketit edistävät tiedolla johtamista kaikkialla Suomessa ja toimivat myös valtakunnallisen suunnittelun ja ohjaamisen työvälineenä. Raportointimallissa tietoa yhdistetään asiakasryhmien, rahoituskanavien ja palveluntuottajien näkökulmasta. Tällaista tietoa ei ole ollut ennen saatavilla näin laajasti.
Raportoinnin lähtökohtana on kertakirjaaminen sekä se, että tietotuotato voidaan automatisoida. Näin kunnissa ja kuntayhtymissä vähennetään merkittävästi päällekkäistä ja erillistä raportointia.
Yhtenäisen, kattavan sote-tietopohjan käyttäjiä ovat erityisesti valtioneuvosto, sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestäjät, valvontaviranomaiset ja osin myös palvelujen tuottajat.
Mitä teemoja tietopaketit sisältävät?
Sote-tietopaketteja on yhteensä 15. Niistä 11 on perustietopaketteja, joihin voidaan koota kaikki palvelujen järjestäjän sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannukset. Lisäksi tietoa kootaan neljään laajennettuun pakettiin.
Perustietopaketit:
- Hoito- ja hoivapalvelut
- Erikoissairaanhoito, 18–74-vuotiaat
- Lapset, nuoret ja perheet
- Vammaisten palvelut
- Vastaanottopalvelut
- Aikuisten sosiaalipalvelut
- Mielenterveys- ja päihdepalvelut
- Päivystys
- Suun terveydenhuolto
- Kuntoutus
- Ensihoito
Laajennetut tietopaketit:
- Lääkehuolto
- Matkapalvelut
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
- Työterveyshuolto
Sote-tietopakettien rakenne on organisaatioriippumaton ja sen avulla voidaan pureutua JHS-suosituksen mukaista talousraportointia tarkempiin tietoihin. Sote-tietopakettien määritelmät ja luokitukset noudattavat Valtiokonttorin JHS-palveluluokkia.
Tietopaketteja on arvioitu neljällä alueella
Sote-tietopaketteja on kehitetty neljän vuoden aikana yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, Sitran sekä satojen asiantuntijoiden kanssa. Tietopaketteja testattiin alkuvuoden 2017 aikana seitsemässä maakunnassa.
Syksyn 2017 aikana neljän maakunnan alueella tehtiin sote-tietopakettien arviointi. Mukana olivat Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala, Keski-Uusimaa ja Varsinais-Suomi. Arviointi osoitti, että maakuntien välinen sote-kustannusten vertailtavuus on hyvä.
Maakuntien kaikista sote-kustannuksista 97,2 prosenttia kohdentuu oikealla tavalla sote-tietopakettien käsikirjassa määriteltyjen tietopakettien sisälle. Suuria kustannuseroja maakuntien välillä löytyi esimerkiksi ikäihmisten hoiva- ja hoitopalvelujen kustannuksissa sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen välillä.
Tuotekustannuslaskentaa on tehty jo aiemmin, mutta ei tässä laajuudessa.
Aineisto
- Sote-tietopaketeilla saatiin vertailukelpoista tietoa maakunnallisista sote-kustannuksista - STM:lle vetovastuu tietopakettien kehittämisestä (uutinen 24.1.2018)
- Ajankohtaista sote-tietopakettien tilanteesta ja testauksesta (10.10.2017)
- Tiekartta sote-tietopakettien käyttöönottoon
- Vertaamalla viisaammaksi. Sote-tietopakettiraportoinnin tulosten ja toteutuksen arviointi neljässä maakunnassa (Sitran selvityksiä 128)
- Ehdotus sote-tietopakettien laatu-, vaikuttavuus ja uudistumiskykymittareista. (Sitran työpaperi)
- Tiedosta tekoihin. Palvelupaketit tietojohtamisen työkaluna
- Palvelupakettien arviontiraportti (Sitra)
Perjantaina 25.1.2019 järjestetyn Sote-tietopaketit tietojohtamisen työvälineenä -tilaisuuden esitysmateriaalit:
- Sote-tiedolla johtamisen, ohjauksen ja valvonnan toimeenpano-ohjelma (Mikko Huovila, STM)
- Maakuntajärjestäjän tietotarpeet (Elina Välikangas, SoteDigi)
- Rakenteellisen taloustiedon hyödyntäminen ja kehittämismahdollisuudet johtamisessa (Jani Heikkinen, VM)
- Sote-tietopakettitietojen hyödyntäminen Etelä-Karjalassa (Merja Tepponen, Eksote)
- Sote-tietopakettien pilotointikokemukset Pohjois-Savosta (Eija Peltonen, PoSoTe ja Jyrki Vatanen, Istekki)
- Hetu-perustaisen laskennan toteutus Siun sotessa (Kirsi Kinnunen, Siun sote)
- Sote-tietopaketit: miten tästä eteenpäin (Anssi Vartiainen, STM)
Lisätietoja
Minna Saario, johtaja
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto / OHO, Digitalisaation ja tiedonhallinnan ryhmä DITI Puhelin:0295163146 [email protected]