Kärjessä-blogi - Näkökulmia koti- ja omaishoidon uudistukseen

Blogissa on julkaistu I&O-kärkihankkeen (2016-2018) alueellisten toimijoiden kirjoituksia.


Palveluohjaus – ikäkansalaisen ystävä!

Pirkko Karjalainen Julkaisupäivä 3.10.2018 10.02 Blogit STM

I&O-hankkeen ehdottomasti merkittävimpiä tuotoksia on toimiva palveluohjaus, olkoon nimi Kompassi, Ikäopastin tai jokin muu. Tavoitteena on saada yhdeltä luukulta tietoa, opastusta, tarpeen arviointia ja päätöksiä. Tämä on välttämätöntä niin ihmisten hyvinvoinnin kuin taloudellisten resurssien järkevän käytön kannalta.

Mutta onko tämä kaikki mahdollista, ja jos on, niin miten se ikäkansalaisen (oma termini meille varttuneille) elämään vaikuttaisi? Usein puhutaan säästämisen välttämättömyydestä, rahan niukkuudesta. Palveluohjaus ei missään tapauksessa ole pelkkä säästöjen tuoja, mutta todennäköisesti niitäkin koituu. Samalla saadaan nopeampaa apua sekä parempaa vointia ikäihmisille.

Palveluohjauksen toimivuudesta on sekä epäilyjä että odotuksia.

Palveluohjauksen toimivuudesta on sekä positiivisia odotuksia että myös epäilyjä onnistumisesta. I&O-ohjausryhmän keskusteluissa ne myös ovat tulleet monesti esille.

Onko mahdollista, että voidaan koota yhteen paikkaan noin laaja osaamisen ja ajankohtaisen tiedon varanto? Ja miten löytää/kouluttaa todelliset moniosaajat eli palveluohjaajat? Entä missä tuo kaikki ihan fyysisesti sijaitsee, myös paljon mainostetun ”katso netistä” lisäksi?

Oma käsitykseni tulevasta on hybridi – taipuisa ja täydennettävä toimintatapa. Siinä on mukana sekä ammattilaisten osaaminen että toimiva (!) tietojärjestelmä. Tarvitaan toimipisteitä tavoitettavissa paikoissa sekä nettiosoite omatoimisille.

Jos kehittäjät eivät usko onnistumiseen, niin eihän siitä mitään tule.

Samalla jo arveluttaa, miten mahdollinen maakunta- ja sote-uudistus nuo tietojärjestelmät eri puolilla maata toteuttaa. On koottava tiedot niin julkisista, yksityisistä kuin järjestöjen ja seurakuntien toimista ja palveluista. Mikä on asuinkunnan, mikä maakunnan kontolla. Vastaukset tullevat aikanaan.

Nyt on kuitenkin oltava optimisti. Jos kehittäjät eivät usko onnistumiseen, niin eihän siitä mitään tule. Samoin käy, jos ei rohjeta matkan varrella korjata havaittuja puutteita ja virheitä.

Kannattaa myös muistaa, että palveluohjauksen nykyiset ja tulevat asiakkaat ovat melkoisia osaajia. Meillä on halu tietää niin oman hyvinvoinnin ylläpitämisestä kuin kotiin saatavasta avusta ja terveyspalveluiden sisällöstä.

Myös järjestöjen ja kansalaisten vapaaehtoisen toiminnan tarjonta on saatava mukaan. Osa toiminnasta on sellaista, joka ehkäisee yksinäisyyttä ja antaa sisältöä arkeen. Paljon on vahvaa ammatillista osaamista sairauksista, kuntoutuksesta ja vaikeissa elämäntilanteissa selviytymisestä. Kaikesta tästä on monille apua ongelmiin ja iloa arkeen.

 

Pirkko Karjalainen
YTL, puheenjohtaja, Eläkeliiton Vantaan yhdistys
pirkko.l.karjalainen(at)gmail.com

Kommentit
Ei kommentteja vielä Ole ensimmäinen.
Selaa blogin artikkeleita