- Kaikki hankkeet
- Sote-uudistus
- Sosiaaliturvauudistus
- Työkykyohjelma
- TYÖ2030 - Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelma
- Mielenterveysstrategia
- Kuntoutuksen uudistus
- Lapsistrategia
- Perhevapaauudistus
- Yksilöllistetty lääketiede
- Lääkeasioiden uudistus
- Palvelusetelikokeilu
- Hyteairo
- Työelämän mielenterveysohjelma
- Asunnottomuutta vähentävien sote-palvelujen kehittäminen
- Kansallinen ikäohjelma
Palvelut asiakaslähtöisiksi
Palvelut asiakaslähtöisiksi -hankkeessa kokeiltiin vuosina 2016–18 erilaisia tapoja toteuttaa sosiaali- ja terveyspalvelut niin, että jokainen voi saada tarvitsemansa palvelut ajasta ja paikasta riippumatta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintatapojen kehittämisessä lähtökohtina ovat olleet asukkaiden kokemukset ja osallistuminen.
Uudet palvelut lisäävät joustavuutta ja valinnanvapautta sote-palvelujen käyttöön. Asiakas saa paremmin tukea toimintakyvyn ylläpitämiseen ja omahoitoon ja löytää sote-palvelut helpommin.
Kärkihankkeessa oli kolme kokonaisuutta:
1. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaprosessien uudistaminen, johon liittyivät:
- Julkinen palvelulupaus
- Asiakasosallisuuden toimintamalli (STM:n tiedote ja aineistot)
- Omahoidon sähköiset palvelut OmaOlo.fi sekä Virtuaalisairaala
- Palvelusetelikokeilu
2. Asumisperusteinen sosiaaliturva
Palvelusetelikokeilu päättyi lokakuussa 2019
Palvelusetelikokeilu alkoi osana Palvelut asiakaslähtöisiksi -kärkihanketta ja toimi sen alla vuoden 2018 loppuun asti. Palvelusetelikokeilu jatkui erillisellä rahoituksella vuoden 2019 lokakuuhun asti.
Lisätietoja
Vuokko Lehtimäki, erityisasiantuntija
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto / OHO, Palvelujen ohjausyksikkö / OHJA Puhelin:0295163256 [email protected]