- Hyvinvoinnin edistäminen
- Sosiaali- ja terveyspalvelut
- Lainsäädäntö
- Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
- Sosiaalipalvelut
- Terveyspalvelut
- Kuntoutus
- Lääkehoito
- Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
- Asiakkaan ja potilaan oikeudet
- Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
- Iäkkäiden palvelut
- Turvapaikanhakijoiden palvelut
- Sote-tiedonhallinta
- Toimeentulo
- Vakuutusasiat
- Työelämä
- Tasa-arvo
- EU ja kansainväliset asiat
- Rahoitus ja avustukset
Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet määritellään laissa. Laki koskee sekä julkista että yksityistä sosiaalihuoltoa.
Oikeudet ja velvollisuudet
Palvelun laatu
- Asiakkaalla on oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa.
Kohtelu
- Asiakkaalla on oikeus hyvään kohteluun, niin että hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioitetaan.
- Asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä äidinkieli ja kulttuuritausta on otettava huomioon sosiaalihuoltoa toteutettaessa.
Itsemääräämisoikeus
- Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on kunnioitettava asiakkaan itsemääräämisoikeutta.
- Asiakkaalla on oikeus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen.
- Jos täysi-ikäinen asiakas ei kykene osallistumaan ja vaikuttamaan palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen, asiakkaan tahtoa on selvitettävä yhteistyössä hänen laillisen edustajansa, omaisensa tai muun läheisen henkilön kanssa.
- Alaikäisen asiakkaan mielipide on otettava huomioon hänen ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti.
Tietojen antaminen asiakkaalle ja asiakkaan velvollisuus antaa tietoja
- Asiakkaalla on oikeus saada selvitys oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, toimenpidevaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista asiassa merkityksellisistä seikoista.
- Asiakas saa tutustua hänestä talletettuihin tietoihin ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista.
- Asiakkaalla on oikeus saada tietoja asianosaisaseman perusteella asiakirjasta, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.
- Asiakkaalla on velvollisuus antaa sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot.
Päätös ja palvelusuunnitelma
- Asiakkaalla on oikeus saada päätös tai sopimus sosiaalihuollon järjestämisestä kirjallisesti.
- Asiakkaalle on pääsääntöisesti laadittava palvelusuunnitelma.
Valittaminen eli asiakkaan oikeusturvakeinot
- Asiakkaalla on oikeus hakea päätökseen muutosta.
- Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle tai kantelu sosiaalihuollon valvonnasta vastaaville viranomaiselle.
- Kunnan sosiaaliasiamies antaa asiakkaalle tietoa tämän oikeuksista ja avustaa tarvittaessa asiakasta esimerkiksi muistutuksen tekemisessä.
Lisätietoja
Pirjo Kainulainen, hallitusneuvos
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö / ASI Puhelin:0295163092 [email protected]