- Hyvinvoinnin edistäminen
- Sosiaali- ja terveyspalvelut
- Lainsäädäntö
- Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
- Sosiaalipalvelut
- Terveyspalvelut
- Kuntoutus
- Lääkehoito
- Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
- Asiakkaan ja potilaan oikeudet
- Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
- Iäkkäiden palvelut
- Turvapaikanhakijoiden palvelut
- Sote-tiedonhallinta
- Toimeentulo
- Vakuutusasiat
- Työelämä
- Tasa-arvo
- EU ja kansainväliset asiat
- Rahoitus ja avustukset
Potilaan oikeudet
Potilaan oikeuksista ja asemasta määrätään laissa. Laki koskee niin
- julkisia terveydenhuollon toimintayksiköitä,
- yksityisiä terveydenhuollon toimintayksiköitä kuin
- sosiaalihuollon laitoksissakin, esimerkiksi vanhainkodeissa, annettavia terveydenhuollon palveluja.
Potilaan oikeuksia
Hoidon laatu
- Potilaalla on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon.
Kohtelu
- Potilaalla on oikeus hyvään kohteluun, niin että potilaan ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä kunnioitetaan.
- Potilaan äidinkieli, yksilölliset tarpeet ja kulttuuri otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon hoidossa ja kohtelussa.
- Terveyspalveluja on annettava yhdenvertaisesti siten, ettei ihmisiä aseteta eri asemaan esimerkiksi iän, terveydentilan tai vammaisuuden perusteella. Hoitoa on saatava yhdenvertaisesti asuinkunnasta riippumatta.
Itsemääräämisoikeus
- Hoito tapahtuu yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Hoidon aloittamiseksi hankitaan aina kun mahdollista potilaan tai hänen laillisen edustajansa, lähiomaisensa tai muun läheisensä suostumus.
- Alaikäisen potilaan mielipide hoitotoimenpiteeseen otetaan huomioon silloin, kun alaikäinen on kyllin kehittynyt sen ilmaisemaan. Alaikäisen kehitystason arvioi lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattihenkilö.
- Alaikäisen huoltajalla ei ole oikeutta kieltää hoitoa, jota tarvitaan alaikäisen henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi.
Tietojen antaminen potilaalle
- Potilaalle annetaan tiedot hänen terveydentilastaan, hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista.
- Potilas saa tutustua hänestä talletettuihin tietoihin ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista.
- Hoitoa jonottamaan joutuvalle ilmoitetaan hoitoon pääsyn ajankohta.
Hoitosuunnitelma
- Potilaalle on tarvittaessa laadittava hoitosuunnitelma.
Valittaminen: potilaan oikeusturvakeinot
- Hoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön voi tehdä muistutuksen terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle tai kantelun terveydenhuollon valvonnasta vastaaville viranomaisille.
- Terveydenhuollon toimintayksiköllä on potilasta avustava potilasasiamies, joka antaa potilaalle tietoa tämän oikeuksista ja avustaa tarvittaessa potilasta esimerkiksi muistutuksen tekemisessä
Käypä hoito -suositukset täydentävät lakia
Kansalliset Käypä hoito -suositukset täydentävät lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
Lisätietoja
Pirjo Kainulainen, hallitusneuvos
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö / ASI Puhelin:0295163092 [email protected]