Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjaus
Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa toimialansa tiedonhallinnan yleisestä suunnittelusta, ohjauksesta ja valvonnasta sekä merkittävien valtakunnallisten hankkeiden rahoituksesta. Ministeriö päivittää vuosittain valtakunnallisen tiedonhallinnan kehittämispolut ja ohjaa niiden toimeenpanoa yhdessä alueellisten toimijoiden ja keskeisten sidosryhmien kanssa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinta tarkoittaa käytännössä muun muassa digitaalisia asiointi- ja omahoitopalveluja, jotka toimivat hyvin yhteen ja joissa esimerkiksi asiakas- ja potilastiedot liikkuvat sujuvasti palvelusta toiseen. Lisäksi se tarkoittaa tietoon perustuvaa johtamista.
Ministeriö antaa hyvinvointialueille tiedonhallintaa koskevat strategiset tavoitteet, käy vuosittaiset neuvottelut kunkin alueen kanssa sekä hyväksyy alueiden laaja-alaiset tietojärjestelmähankinnat osana hyvinvointialueen investointisuunnitelmaa. Lisäksi ministeriö ohjaa hallinnonalansa laitoksia osana normaalia tulosohjausta sekä tietyissä erityistapauksissa hankesopimusten puitteissa.
Valtakunnallisen ohjauksen tavoitteena on edistää digitalisaatiota, digitaalista turvallisuutta sekä vaikuttavaa johtamista. Ohjauksen keinoja ovat: 1) säädösvalmistelu, 2) kehittämisen rahoittaminen sekä 3) yhteistyö ja vuoropuhelu eri toimijoiden kanssa.
Sosiaali- ja terveysministeriössä tiedonhallinnan ohjaustoiminto on sijoitettu ohjausosastolle, digitalisaation ja tiedonhallinnan yksikköön.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO) (stm.fi)
- Digitalisaation ja tiedonhallinnan yksikön henkilöstö (stm.fi)
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan muut keskeiset toimijat
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos vastaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastiedon sähköisen käsittelyn ja siihen liittyvän tiedonhallinnan sekä valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen (Kanta-palvelut) ja yhteisten hallinnonalakohtaisten tietovarantojen käytön ja toteuttamisen suunnittelusta, ohjauksesta ja seurannasta.
Laitoksen tehtäviin kuuluu myös hyvinvointialueiden vuosittainen arviointi sekä rekisterien ylläpito ja tilastoviranomaisena toimiminen.
THL:llä on valtuudet antaa toimijoita koskevia määräyksiä, jotka voivat koskea muun muassa asiakas- ja potilastietoja ja niiden kirjaamista sekä asiakastietojen käsittelyssä käytettäviä tietojärjestelmiä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteydessä toimii itsenäinen sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen Findata, joka myöntää sote-tietojen toissijaisen käytön piiriin kuuluvia lupia sekä valvoo myöntämiinsä lupiin liittyvien ehtojen noudattamista.
- Sote-tieto ja -tiedonhallinta (thl.fi)
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) ylläpitää julkista rekisteriä sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmistä ja hyvinvointisovelluksista sekä valvoo, että asiakas- ja potilastietojärjestelmät ovat vaatimusten mukaisia.
Lisäksi Valvira ylläpitää rekistereitä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä ja heidän ammatinharjoittamisoikeuksistaan (rooli- ja attribuuttitietopalvelu).
- Terveydenhuollon rooli- ja attribuuttitietopalvelu (valvira.fi)
Fimea
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea valvoo lääkealaa ja valvoo sen turvallisuutta.
Kela
Kela vastaa Kanta-palvelujen toteuttamisesta ja niihin tallennettujen tietojen tietoturvallisuudesta. Kanta-palvelut sisältävät Omakanta-palvelun, reseptikeskuksen sekä potilastiedon ja sosiaalihuollon asiakastietojen valtakunnalliset tietovarannot.
- Kanta-palvelut (kanta.fi)
DigiFinland Oy
DigiFinland Oy:n on valtion erityistehtäväyhtiö, jonka erityistehtävänä on kehittää ja tukea sosiaali- ja terveydenhuollon, pelastustoimen ja muiden toimialojen tuottavuutta ja vaikuttavuutta parantavia kansallisia digitaalisia palveluja ja niiden käyttöönottoa sekä viranomaisten kansallisten sähköisen asioinnin palvelujen hyödyntämistä. Lisäksi yhtiö edistää julkisen hallinnon ICT:n integraatiota ja yhteentoimivuutta, tiedolla johtamista sekä asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja tulevaisuuden digitalisaatiota.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan näkökulmasta yhtiön roolina on toimia valtion ja hyvinvointialueiden välissä, käydä vuoropuhelua ja tunnistaa valtakunnallisesti merkittäviä yhteisen kehittämisen kohteita. Nykytilanteessa yhtiö kehittää ja ylläpitää useita sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation kannalta keskeisiä palveluja, joista tunnetuimpia ovat Omaolo ja Päivystysapu 116 117.
- DigiFinland Oy (digifinland.fi)
Hyvinvointialueet
Hyvinvointialueet ovat itsehallinnollisia alueita, jotka vastaavat sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen että pelastustoimen järjestämisestä sekä tähän liittyvästä tiedonhallinnasta, pois lukien sellaiset vastuut, jotka on laissa säädetty kansallisen viranomaisen tehtäväksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjoja ja tiedonhallintaa koskeva keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjauksen kannalta keskeisiä lakeja ovat:
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) (finlex.fi
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) (finlex.fi)
- Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019) (finlex.fi)
Further information
Aleksi Yrttiaho, Deputy Director General
Ministry of Social Affairs and Health, Department for Steering of Healthcare and Social Welfare / OHO, Digitalisaation ja tiedonhallinnan yksikkö DITI Telephone:0295163631 Email Address: [email protected]
Current issues
Strategy for digitalisation and information management in healthcare and social welfare emphasises flexibility
EU ministers’ meeting to discuss mental health and digitalisation at work
Give us feedback on the draft strategy for digitalisation and information management in healthcare and social welfare
New act to regulate the processing of client data in healthcare and social welfare
Work Life Forum Finland 2022 focuses on current picture of working life
Related topics
- Secondary use of health and social data
- Secrecy of client and patient data (available in Finnish and Swedish)
- Management of client and patient data (available in Finnish and Swedish)
Related links
- Kanta Services (kanta.fi)
- Priorities for development of the Kanta Services (kanta.fi)
- Information management in social welfare and health care (Finnish Institute for Health and Welfare)
- Knowledge-based management in the health and social services reform (Toivo programme) (soteuudistus.fi) (available in Finnish and Swedish)
- Omaolo (omaolo.fi)
- Medical Helpline 116 117 (116117.fi), in Finnish and Swedish