Työsuojelun valtakunnallisen puhelinneuvonnan ensimmäinen kuukausi sujui hyvin

Sosiaali- ja terveysministeriö 4.3.2016 11.45
Uutinen
Työsuojelun valtakunnallisen puhelinneuvonnan ensimmäinen kuukausi sujui hyvin

Työsuojeluviranomaiset avasivat helmikuun alussa valtakunnallisen puhelinneuvonnan, jonka tarkoituksena on palvella kansalaisia työsuojeluasioissa entistäkin paremmin. Ensimmäisen kuukauden aikana puheluita tuli noin 600 viikossa.

- Valtakunnallisen neuvontapuhelimen ensimmäiset viikot ovat sujuneet hyvin ja ihmiset tuntuvat löytäneen uuden palvelun. Valtakunnallisen palvelun tarkoituksena on parantaa työsuojeluviranomaisten tavoitettavuutta, ylitarkastaja Eerik Tarnaala Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta kertoo.

Valtakunnallinen työsuojelupuhelimen neuvonta-alaan kuuluvat muun muassa

  • häirintä, syrjintä ja psykososiaalinen kuormitus työpaikalla
  • työsuhdeasiat
  • työympäristöasiat (fyysinen työturvallisuus) ja
  • rakennusalan työympäristöasiat.

Noin puolet helmikuussa tulleista puheluista koski työsuhteen ehtoja ja muita työsuhdeasioita. Näissä puheluissa tiedusteltiin muun muassa lomautuksista, koeaikapuruista ja saamatta jääneistä työtodistuksista. Fyysiseen työympäristöön liittyvissä puheluissa esillä olivat erityisesti sisäilma-asiat ja asbesti.

Useimmiten soittajalle annettiin ohjeita siitä, miten tilannetta voisi purkaa itse työpaikalla. Puhelinneuvonnan keskeisenä tavoitteena onkin, että asianosaiset saavat ratkaistua asian työpaikalla ilman viranomaisen puuttumista. Tarvittaessa ryhdytään valvontatoimenpiteisiin.

Neuvontanumero palvelee asiakkaita ympäri Suomen kaikkina arkipäivinä virka-aikaan kello 8–16.15. Puhelinneuvonnan numero on 0295 016 620.