Sote-koordinaattorien valtionavustushaku on käynnissä

Sosiaali- ja terveysministeriö 22.11.2017 10.00
Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö myöntää maakunnille rahoituksen sote-koordinaattorien palkkaamiseen vuosille 2018–2019. Koordinaattorin tehtävä on tukea sote-uudistuksen valmistelua.

Kukin maakunta voi saada rahoituksen yhden sote-koordinaattorin palkkaamiseksi. Rahoitusta voivat hakea maakuntien liitot. Sote-koordinaattorin työtehtävät painottuvat alueen valmistelutilanteen ja tarpeiden mukaan. Koordinaattori on mukana myös maakuntien yhteistyöalueen toiminnan käynnistämisessä.

Maakunnan sote-koordinaattorin tehtäviin voi kuulua valmistelutehtäviä liittyen muun muassa väestön palvelutarpeen arviointiin ja palvelukokonaisuuksien rakentamiseen. Sote-koordinaattori voi osallistua myös esimerkiksi maakunnan palvelustrategian laatimiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus- ja arviointikäytäntöjen luomiseen.

Sote-koordinaattori toimii yhteistyössä alueensa maakunta- ja sote-uudistuksen vastuuvalmistelijoiden ja sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.

Sote-koordinaattorien valtionavustuksen kokonaisrahoitus on 2 570 000 euroa.

Hakuohjeet ja -aikataulu

Hakuaika päättyy 29.12.2017. Hakemus liitteineen toimitetaan sosiaali- ja terveysministeriöön.

Rahoituspäätökset tehdään tammikuun 2018 loppuun mennessä. Päätökset tehdään ehdollisena siten, että valtionavustuksen maksaminen edellyttää kyseessä olevien määrärahojen vahvistamista eduskunnassa valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä.

Hakuohjeet ja -lomakkeet ovat saatavissa maakunta- ja soteuudistuksen alueuudistus.fi-verkkosivustolla.

Lisätietoja

muutosjohtaja Sinikka Salo (STM), p. 0295 163 723, [email protected]
neuvotteleva virkamies Salme Kallinen (STM), p. 0295 163 290, [email protected]