Ministeri Hyssälä: Terveyskeskusten tilanne näyttää kohtuulliselta
Terveyskeskusten tilanne maaliskuun alkuun mennessä näyttää peruspalveluministeri Liisa Hyssälän mukaan kohtuulliselta. Työtä on kuitenkin tehtävä ja lääkäreiden ja hammaslääkäreiden alueellinen vaje on ratkaistava ennen kuin tilannetta voidaan sanoa hyväksi. Hyssälä puhui tilaisuudessa, jossa julkistettiin Sosiaali- ja terveysministeriön ja Stakesin kyselytutkimus terveyskeskusten tilanteesta juuri ennen hoitotakuuta.
Terveyskeskusten tilanne ja hammashuollon jonot ovat puhuttaneet kansalaisia ja huolestuttaneet päättäjiä. Epäilyjä on esitetty, että kunnat ja terveyskeskukset eivät tulisi selviämään uuden lainsäädännön vaatimalla tavalla peruspalveluista. Perusterveydenhuollon palvelujen sisällöstä ja hoitoon pääsystä onkin ollut heikosti saatavilla valtakunnallisia tietoja, koska kansallista tiedonkeruujärjestelmää perusterveydenhuoltoon ollaan vasta luomassa, totesi Hyssälä.
Uusien säädösten mukaan terveyskeskukseen tulee saada välitön yhteys virka-aikana. Kyselyn mukaan terveyskeskuksista 62 prosentissa tämä toteutuu jo nykyisin. Ajoittain on ongelmia 32 prosentilla terveyskeskuksista ja jatkuvista ongelmista ilmoittaa 5 prosenttia terveyskeskuksista.
On todella kohtuutonta ja heikkoa palvelua se, ettei terveyskeskukseen ole edes puhelimella saatu yhteyttä ja että koetulosten tiedustelukin onsaattanut olla hermoja raastavaa linjoilla jonottamista, totesi Hyssälä.
Virka-aikainen puhelinpalvelu on edelleen järjestetty useimmiten terveyskeskusten omana toimintana, mutta päivystysaikaisissa palveluissa kuntien välinen yhteistyö ja myös palveluiden ulkoistaminen näkyy voimakkaasti. Laadukas ja yksilöllinen puhelinneuvonta on tutkimustenkin mukaan tehokas tapa parantaa terveyspalveluita ja ohjata myös palveluiden käyttöä. Sekä kotimaiset että ulkomaiset tutkimukset osoittavat, että merkittävä osa soittajista saa selvyyden asiaansa jo puhelinkeskustelussa, eikä tarvitse vastaanottokäyntiä lainkaan.
Terveyskeskuksissa on menossa voimakas palveluiden kehittäminen. Paineet terveyspalveluiden kysynnässä kohdistuvat aina ensin perusterveydenhuoltoon. Mikäli terveyden edistäminen laiminlyödään ja ensimmäisen portaan palveluissa epäonnistutaan, niin hoitotakuu ei voi toimia myöskään erikoissairaanhoidossa, totesi Hyssälä.