Ministeri Hyssälä alkoholipolitiikasta
Alkoholin aiheuttamia haittoja vähennetään tehokkaimmin alkoholin verotuksella. Jouduimme tasan vuosi sitten aloittamaan sopeutumisemme naapurimaidemme verotasoon alentamalla omaamme. Nyt kun matkustajatuonti on hallinnassa ja Virokin nostaa alkoholiverotustaan, voimme hakea uudelleen alkoholiverotuksen parasta mahdollista tasoa, arvioi peruspalveluministeri Liisa Hyssälä.
Liikkumavaramme on nyt kuitenkin aiempaa kapeampi. Mielestäni kaikkien alkoholijuomien verotusta tulisi nyt nostaa hallitusti pienin korotuksin seuraavien vuosien aikana. Vaikka olut, viini ja väkevät juomat aiheuttavat kaikki alkoholihaittoja, tulee väkeviä alkoholijuomia kokemustemme mukaan käsitellä ehkä vielä ankarammin kuin muita, katsoo Hyssälä.
Valtioneuvosto on periaatepäätöksessään asettanut tavoitteekseen alkoholin kokonaiskulutuksen kääntämisen laskusuuntaan ja tähän toimeen tarvitaan nyt koko hallituksen linjaus alkoholiverotuksen nostamiseksi. Tämän tavoitteen aion ilmaista selkeästi seuraavan kerran kun verotusta hallituksessa käsitellään.
Myös alkoholimainonnan rajoittaminen on vaikuttava keino alkoholihaittojen vähentämiseksi. Alkoholilaissa kielletään jo alkoholin mainonta alaikäisille, mutta saamani tiedot kertovat muuta, sanoo Hyssälä.
Alkoholijuomien mainonnassa näkyy jatkuvasti sellaista mielikuvamainontaa, joka viestii nuorille alkoholin kuuluvan olennaisena osana ystävyyteen, nuoruuteen ja hyvään menoon. Tällainen markkinointi sotii kaikkea valistusta ja vanhempien kasvatustehtävää vastaan. Vaikka mainonta osoitetaan virallisesti nuorille aikuisille, on päivän selvää, että alaikäiset seuraavat ja omaksuvat mainoksista käyttäytymismalleja, sanoo Hyssälä.
Ministeriössä ryhdytään valmistelemaan alkoholilain muutosehdotusta, jolla pyritään rajoittamaan erityisesti lapsille ja nuorille suuntautuvaa mainontaa. Siinä yhteydessä selvitetään, miten esimerkiksi alkoholin televisiomainonta voitaisiin rajoittaa sellaisiin ajankohtiin, jolloin lapset eivät ole television ääressä ja elokuvateattereissa ainoastaan lapsilta kiellettyjen elokuvien yhteyteen.
Lisäksi pitäisi harkita alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä samaan tapaan kuin Ranskassa on jo tehty. Käytännössä alkoholimainonta rajattaisiin silloin tuotetietoon eli esimerkiksi juoman valmistusaineisiin, ominaisuuksiin ja kuvaan.
Alkoholimainonnan rajoittaminen ei yksinään ole se ihmelääke, joka riittäisi. Alkoholimainonnan rajoittaminen on kuitenkin vaikuttava keino, jolla hallitus puuttuu vakavaan ongelmaan. Mainonnan kautta pyritään tällä hetkellä tuhoamaan sitä sanomaa, jota vastuullinen yhteiskunta pyrkii viestimään. Mainonnalla myös muokataan tulevaisuuden kuluttajia.
Jo nykyiset lait kieltävät myymästä ja välittämästä alkoholia lapsille. Laki jopa kieltää lapsilta alkoholin hallussapidon. Nyt tarvitaan ennen muuta vanhempien vastuuta sekä koulujen tukea, tervettä vapaa-ajanviettoa sekä toimivia hyvinvointipalveluja. Perheiden palveluiden kokoaminen perhekeskusmallin mukaisesti on selkeästi yksi tulevien vuosien tavoitteemme.
Hyssälä muistutti myös vaaroista, jotka liittyvät alkoholijuomien vähittäismyyntimonopolista luopumiseen. On olemassa vahva tieteellinen näyttö siitä, että vähittäismyyntimonopolista luopuminen voi lisätä alkoholijuomien kokonaiskulutusta ja alkoholihaittoja. Myös alkoholijuomien myyminen alaikäisille ja päihtyneille yleistyisi. Alko on täyttänyt tehtävänsä hyvin eikä muutoksia alkoholin myyntijärjestelmään siis tarvita, eikä tehdä. Tämä kanta on myös koko valtioneuvoston hyväksymä, toteaa Hyssälä.
Alkon erityisasema valtionyhtiönä tulee säilymään ja se toimii myös jatkossa tehden tiiviisti yhteistyötä eri kumppanien kanssa alkoholihaittojen vähentämiseksi. Alkoholi on erityistuote ja tästä syystä Alkon toiminnassa korostuu myös sosiaalipoliittinen ulottuvuus, jatkaa ministeri Hyssälä.