FI SV EN

Personal inom social- och hälsovården

Social- och hälsovårdsministeriet har ansvaret över den nationella styrningen av personalen och utvecklingen av personalresurser inom social- och hälsovården.

Styrmetoderna är lagstiftning, rekommendationer samt statsandelar för kommunernas utvecklingsprojekt.

Ministeriets mål är att säkerställa tillräcklig tillgång till personal inom social- och hälsovården och bra yrkesmässigt kunnande.

Vård- och landskapsreformen är en av de största reformerna av förvaltningen och verksamhetsformerna som någonsin genomförts i Finland. Förändringen berör hundratusentals människors arbete och servicen för alla medborgare.

Undervisningsministeriet ansvarar för utbildning av personalen inom social- och hälsovården.

Bestämmelser om personalens kompetens i lagstiftningen

Bestämmelser om yrkesutbildningen och kompetensen för personal inom hälso- och sjukvården och socialvården finns i lagar och förordningar.

Personalutveckling inom social- och hälsovården

Personalen är en strategisk resurs och en viktig framgångsfaktor för verksamheten inom social- och hälsovården. Genom att utveckla personalresurserna kan man inverka på servicens kvalitet och resultat samt personalens välbefinnande i arbetet. 

Delegationerna för yrkesutbildade personer inom socialvården och hälso- och sjukvården bedömer behoven av att utveckla utbildningen inom branschen och lägger fram initiativ om hur utbildningen kan förnyas.

Social- och hälsovårdsministeriet medverkar i att utarbeta prognoser om arbetskrafts- och utbildningsbehoven genom att delta i Utbildningsstyrelsens utbildningskommissioner.