FI SV RU

Överklagande

Om patienten eller socialvårdens kund är missnöjd med servicen, vården eller bemötandet kan personen 

  • göra en anmärkning till ledningen för den enhet som tillhandahållit tjänsten
  • anföra klagomål hos tillsynsmyndigheten.

Inom socialvården kan klienten dessutom söka ändring i ett beslut som personen fått.

Vid patientskada kan ersättning sökas.

Social- och hälsovårdsministeriet handlägger inte ändringsansökningar, anmärkningar eller klagomål. Dessa handläggs av

  • kommunerna
  • regionförvaltningsverken
  • tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira
  • riksdagens justitieombudsman
  • statsrådets justitiekansler.

Hur går man till väga?

Ändring av en tjänsteinnehavares beslut

  • Den som ansöker om socialvårdstjänster eller utkomststöd har rätt att få skriftligt beslut. Beslut gällande utkomststöd ges inte muntligt.
  • I beslutet anges hur ändring kan sökas.
  • Ändring kan sökas i ett beslut som fattats av en tjänsteman inom socialvården antingen hos kommunens social- och hälsovårdsnämnd eller motsvarande instans.

Besvär över nämndens beslut

  • Social- eller hälsovårdsnämndens beslut får överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar.
  • Förvaltningsdomstolens beslut får överklagas hos högsta förvaltningsdomstolen om besvärsrätt beviljas.

Anmärkning

  • Den som är missnöjd med bemötandet inom hälsovården kan framställa en anmärkning till verksamhetsenhetens (till exempel hälsovårdscentralens, sjukhusets eller socialvårdsenhetens) chef.
  • Den som är missnöjd med bemötandet Inom socialvården kan framställa en anmärkning till verksamhetsenhetens chef eller den ledande tjänsteinnehavaren.
  • Myndigheten ska besvara anmärkningen inom en skälig tid. Med anmärkningen söker man inte ändring i beslutet. Genom en anmärkning kan man påverka verksamhetsenhetens praxis och hur ärendet tas om hand. En anmärkning kan påverka bemötandet av klienter i framtiden vid den enhet som saken gäller.

Social- och patientombudsmannen

  • Patientombudsmannen vid hälsovårdens verksamhetsenhet och kommunens socialombudsman informerar klienter och patienter om patient- och klienträttigheterna och bistår vid behov till exempel med att göra en anmärkning.

Klagomål

  • En klient som upplevt missförhållanden inom social- och hälsovården kan anföra klagomål hos regionförvaltningsverket. Rätten att anföra klagomål är inte begränsad enbart till den klagandes egna ärende utan vem som helst kan anföra klagomål.
  • I vissa fall kan regionförvaltningsverket överföra klagomål som gäller till exempel allvarliga vårdfel, ärenden som är viktiga på ett riksomfattande eller principiellt plan till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira 
  • Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira eller regionförvaltningsverket kan överföra klagomål att behandlas först som en anmärkning i den verksamhetsenhet som klagomålet gäller.

Klagomål om tjänsteman

  • Den som misstänker att en myndighet eller tjänsteman inte iakttagit lagen eller uppfyllt sina förpliktelser kan anföra klagomål hos riksdagens justitieombudsman eller justitiekanslern.
  • Genom ett klagomål kan man göra tillsynsmyndigheten uppmärksam på ett upplevt missförhållande.
  • Skadesståndsersättningar betalas inte ut på basis av klagomål
  • Tillsynsmyndigheten kan på basis av klagomålet ge tjänstemannen en anmärkning

Patientskada

  • Om personskador inträffar i samband med hälso- eller sjukvård kan ersättning ansökas för dem.
  • Ansökan om ersättning görs till Patientförsäkringscentralen.