Palvelut asiakaslähtöisiksi - Uutisia alueilta

Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalleja uudistetaan ja digitalisoidaan parhaillaan useiden eri kehittämis- ja kokeiluhankkeiden kautta. Tarkoituksena on luoda asiakaslähtöiset palvelut, jotka tukevat asiakkaiden omatoimisuutta ja osallisuutta.

Digitalisointi sekä tietojärjestelmien ja toimintamallien uudistaminen ovat osa maakunta- ja sote-uudistusta.

Kehitys- ja kokeiluhankkeet liittyvät muun muassa asukkaiden kokemustiedon tuomiseen osaksi palvelujärjestelmää, sähköisten omahoitopalvelujen kehittämiseen sekä palvelusetelin käyttöön.

Tälle sivulle on koottu tuoreimpia uutisia kokeilujen vaiheista ja tuloksista.

Hämeenlinnassa testataan valinnanvapautta - joka kuudes vaihtanut yksityislääkäriin

Hämeenlinnassa on testattu vuoden verran kuntalaisten vapautta valita itse, missä hoitaa terveyttään ja mistä hankkii sosiaalipalveluihin liittyvää neuvontaa ja ohjausta.

Sote-uudistus: Lapissa kuunnellaan asiakkaita tarkalla korvalla

Lapissa asiakkaat on otettu mukaan sote-palvelujen kehittämiseen niin hyvällä otteella, että kokemuksia hyödynnetään myös valtakunnallisissa suosituksissa.